Q
J jawen skrev:
+1
I precis alla fakturor I ALLA BRANSCHER till VARJE enskild, så specificeras arbetets utförande, timtid för arbete & material kostnader på detaljnivå.

Men i elnätsbranschen "höftar" man "behövda" kostnader, & kan i praktiken räkna samt påstå vad du vill.
Finns ingen kontrollenhet som faktiskt kontrollerar OM "påstådda" kostnaders arbeten är gjorda "som beräkningen", man faktiskt får betalt för!

Företagen i andra branscher skulle bli svartlistade om samma skedde där.
Det är en stor kontrollapparat kopplad till elnätsbolagens intäktsram. EI har det ansvaret.

Finns många sidor med redovisning.

Problemet är att EI skulle vilja ha lagen på sin sida att pressa ner taket. Hittills har ingen lyssnat. Det är främst delen där man ska få skälig avkastning på sitt kapital där skon klämmer.

Idag beräknas kapitalet på aktuellt marknadsvärde för nätet. Det ger rejäla ramar.

Elnätsbolagen älskar nog att fokus ligger på annat än det som verkligen skulle få ner avgifterna.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det är en stor kontrollapparat kopplad till elnätsbolagens intäktsram. EI har det ansvaret.
Precis !
Och deras möjligheter "att påverka & styra" är typ HELT BORTA efter domslutet för 12 år sedan.

När El-drakarna går ihop & anlitar dom 10 bästa advokaterna för mångmiljonkostnader, emot Energimarknadsinspektionens sandlåda till juridisk hjälp och budget.....Då blir det så här!

Ekonomiskt starkast vinner tyvärr, men det innebär ju inte att det blir "rätt" & rättvist.

Meningar som

”utgå från att intäktsramen ska täcka skäliga kostnader och ge en rimlig avkastning på investerat kapital”

Skälighetsbedömningen avser sedan att avgöra om nättariffen, dvs. de samlade intäkterna från denna prestation, kan anses skälig i förhållande till prestationen.

Kan det bli luddigare formulerat?

Här är hela boken "En sekellång historia" som Energimarknadsinspektionen lät gamla VD Håkan Heden skriva. Man förstår snabbt problemen vad gäller ordet "skälig", som alla tolkar olika.

https://ei.se/download/18.7353d1b51...adsinspektionen-en-sekellång-historia-bok.pdf

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Tiden får utvisa. Beslutet är taget så det är bara att acceptera. Jag tycker det är en felsatsning.
3% kan lika gärna krympa till 1% i takt med att tekniken går framåt och folk lär sig att använda den. Totalt vansinne att fokusera på sånt men agendan är väl att själva nivån på överfaktureringen ska glömmas bort.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle man annars debitera? Menar du att nuvarande modell med en hög överföringsavgift bättre speglar nätets kostnad?
Är emot det överlag, men om det ska finnas så bör det väl rimligen kopplas mot faktiskt kapacitet i området i realtid. Inte nån schablonsmörja över hela.
(Det som ni tycker är ruttet med nuvarande)

Men jag anser snarare ”if it aint broken, don’t fix it”

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
bättre speglar nätets kostnad?
Detta är Kärnfrågan!

Exakt hur mycket kostar nätet utslaget på hela dess långa livstid?

Och ska man kunna tjäna så mycket pengar på nätet, att endast 2 år´s inkomster skulle kunna bekosta ett helt nytt nät?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Snart kommer tvång om timpris för privatpersoner.
Det är steg 2…. Kom ihåg var ni hörde det först

• Haha
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det är steg 2
Steg 3 är att sedan bara skicka ut 218 V till konsumenterna.

Precis som med alla förpackningar,
Gevalia är nere i 425 gram nu på vissa, men samma pris 👍

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Suboptimering är vad det är…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Detta är Kärnfrågan!

Exakt hur mycket kostar nätet utslaget på hela dess långa livstid?

Och ska man kunna tjäna så mycket pengar på nätet, att endast 2 år´s inkomster skulle kunna bekosta ett helt nytt nät?
Det har liksom inte med frågan att göra.
Jag håller med om att intäktsramarna är väl höga. Men de är inte i närheten av så höga som du påstår.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Intäkstram 2020-2023 var 166 miljarder kronor
Nu är den 2024-2027 327 miljarder kronor

Hur ska den höjningen försvaras undrar jag?

• Wow
jawen och 1 till
  • Laddar…
Som exempel har jag idag 20A huvudsäkring och borde kunna ta ut 14KW.
Då betalar jag också för den (EON) med rätt hög kostnad per månad.

Tittar jag på mönstret så toppar jag som mest vid kyla och laddning av bil ca 10KW.

Övriga dagar så ligger jag och toppar mellan 5-6KW.

Frågan är nu om EON ska straffa mig för det, de har väl inte klart med tariffen ännu?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane
J Jeppson skrev:
Som exempel har jag idag 20A huvudsäkring och borde kunna ta ut 14KW.
Då betalar jag också för den (EON) med rätt hög kostnad per månad.

Tittar jag på mönstret så toppar jag som mest vid kyla och laddning av bil ca 10KW.

Övriga dagar så ligger jag och toppar mellan 5-6KW.

Frågan är nu om EON ska straffa mig för det, de har väl inte klart med tariffen ännu?
Vem vet, du kanske tillhör gruppen som får sänkta kostnader.

J Jeppson skrev:
Intäkstram 2020-2023 var 166 miljarder kronor
Nu är den 2024-2027 327 miljarder kronor

Hur ska den höjningen försvaras undrar jag?
Ingen har försvarat det. Men du lär inte bygga ett nytt nät för två årsdebitering.

Det handlar inte om att straffa. Det handlar om en debitering som bättre avspeglar ditt nyttjande

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ingen har försvarat det. Men du lär inte bygga ett nytt nät för två årsdebitering.

Det handlar inte om att straffa. Det handlar om en debitering som bättre avspeglar ditt nyttjande
Låter ju för bra för att vara sant, det tolkar jag som om min fasta avgift blir lägre med den nya modellen…

Jag tvivlar tills EON presenterar sin modell

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.