S
D Daniel 109 skrev:
Du påstod följande.

Hag anser mug hyfsat kunnig inom el. Men jag förstår inte hur du menar att det problemet ska kunna uppstå.
Antar att det kan bli lite rörigt med växelriktarnas referensspänningar.
Om de långt ut har solceller så att säga.

Fairlane
K karlmb skrev:
Man borde få välja.
Nackdelen förutom att det blir mer komplext är ju att den som har ett dåligt mönster och inte vill ändra sig kommer välja nuvarande modell, medan den som är mer flexibel väljer effektavgift. För att det ska gå ihop så får man då höja den fasta avgiften, men det misstänker jag att de som vill köra så inte kommer uppskatta, de föredrar att låta grannarna betala istället.

S Snikholt skrev:
Men hur skulle det kunna leda till överspänning vid transformatorn?

S
D Daniel 109 skrev:
Trafon kan ju vara ställd högt, med följden att de närmst har kanske 245 VAC L-N, för att ge acceptabel spänningskvalitet när solen inte skiner längst ut.
De har 3 lägen oftast. Måste meckas om manuellt på lokalnätet.

När solcellerna börjar mata blir det snart maxad spänning för växelriktarna.

Nån överspänning blir det väl inte, men de når ju maxläget vad växelriktarna kan fungera vid.

Det påstods ju bli överspänning nära transformatorn. Inte att det blir hög spänning ute vid växelriktaren, så att den drar ner. Det fallet har jag inget problem att förstå.

S
D Daniel 109 skrev:
Det påstods ju bli överspänning nära transformatorn. Inte att det blir hög spänning ute vid växelriktaren, så att den drar ner. Det fallet har jag inget problem att förstå.
Näe, det får jag inte heller ihop.

S Snikholt skrev:
Bara helt enkelt att trafo är ställd att ge tillräcklig spänning ut på linjen. Närmast trafo är spänningen högst. Längst bort lägst pga spänningsfallet Om man matar in el nära trafon så kan spänningen stiga över max tolerans och då blir det problem.

D Daniel 109 skrev:
Användaren Martin Lundmark har skrivit något oändligt antal inlägg om det. Ivrigt påhejad av GK100.
Borde gå bra att hitta något sådant och läsa vad han skrivit och eventuellt syna det.

Han verkar utgå från att växelriktarna INTE bryter vid 253V. Och gör man det så blir det väl överspänning vid trafon, om produktionen är större än förbrukningen.

Sedan vet inte jag hur många växelriktare det finns i stugorna som inte bryter vid 253V.

D daVinci skrev:
Användaren Martin Lundmark har skrivit något oändligt antal inlägg om det. Ivrigt påhejad av GK100.
Borde gå bra att hitta något sådant och läsa vad han skrivit och eventuellt syna det.

Han verkar utgå från att växelriktarna INTE bryter vid 253V. Och gör man det så blir det väl överspänning vid trafon, om produktionen är större än förbrukningen.

Sedan vet inte jag hur många växelriktare det finns i stugorna som inte bryter vid 253V.
Framförallt saknas det helt kvantifiering av problemen.

Davinci: Ja, han har skrivit om problemen som man kan få med sol el. Men de matchar inte de som Karl påstår att finns.

D Daniel 109 skrev:
Davinci: Ja, han har skrivit om problemen som man kan få med sol el. Men de matchar inte de som Karl påstår att finns.
Vad är skillnaden?

karlmb talade om stor solelsproduktion. Jag uppfattade det som samma problem.

Det skulle väl kunna bli max 253V vid trafon då. Kanske är ett probelm?

S
D daVinci skrev:

D daVinci skrev:
Vad är skillnaden?

inte mer än att det blir gnäll från producenter som inte får leverera.

Och tex glödlampor och annat pajar fortare… om nån nu har såna fortfarande

D daVinci skrev:
Vad är skillnaden?

Ja givetvis så kan det bli problem om man får för hög spänning i nätet Det finns trafos som kan justera ner spänningen förstås med det är tydligen dyrt och opålitligt så bäst är att uppgradera kablar och längder.

S
K karlmb skrev:
Ja givetvis så kan det bli problem om man får för hög spänning i nätet Det finns trafos som kan justera ner spänningen förstås med det är tydligen dyrt och opålitligt så bäst är att uppgradera kablar och längder.
En sak som blir lite komiskt/märkligt.
Vi talade nyss om effektavgift, och säkringar. Avseende konsumtion i lokalnätet. Att nätet inte är dimensionerat för att klara att alla maxar samtidigt.

På samma gång har det uppmuntrats att installera solceller, som kan mata ut motsvarande strömmar - samtidigt.
Inte minst av nätbolagen, som då måste förstärka nätet.
Och kundkollektivet får betala.

Skapligt lurade blir vi allihop.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
En sak som blir lite komiskt/märkligt.
Vi talade nyss om effektavgift, och säkringar. Avseende konsumtion i lokalnätet. Att nätet inte är dimensionerat för att klara att alla maxar samtidigt.

På samma gång har det uppmuntrats att installera solceller, som kan mata ut motsvarande strömmar - samtidigt.
Inte minst av nätbolagen, som då måste förstärka nätet.
Och kundkollektivet får betala.

Skapligt lurade blir vi allihop.
Precis. Om tex en vilaägare har elbil och måste iväg på em och därför laddar max på FM utan att ha solceller själv så kan det ju numera tänkas att någon granne har planerat så illa att han inte klarar av att göra sv med all sin solel utan måste exportera 25 kW. Utan att det märks nånstans så kan båda maxa sina huvudsäkringar oberoende av resten av nätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.