Fairlane Fairlane skrev:
Inte heller bygger man extremt överdimensionerade vägar
Vi byggde faktiskt "överdimensionerade" vägar, med början redan mitten av 1940-talets WW2.
Vägarna byggdes sedermera som tyskarnas Autobahn, för att klara 130+ km/t

1953 byggde vi den första "Autostradan", en 4-filig motorväg som var "överdimensionerad"

Historisk bild av vägarbete från 1950-talet, visar en brett byggd motorväg med flera filer, liknande tysk Autobahn, och fordon på vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://malmo.se/Uppleva-och-gora/A...gnader/Gator-broar-och-vagar/Autostradan.html

Och glöm aldrig, att den offentliga sektorn är den ÄNDA som kommer ALLA svenskar till gagns.

Att nu ligga hjälplöst efter med ex underhåll för våra järnvägar & vägnät, kostar mer för samhället i längden än beloppen att åtgärda dem......Allt handlar om prioriteringar.

Fairlane
J jawen skrev:
Vi byggde faktiskt "överdimensionerade" vägar, med början redan mitten av 1940-talets WW2.
Vägarna byggdes sedermera som tyskarnas Autobahn, för att klara 130+ km/t

1953 byggde vi den första "Autostradan", en 4-filig motorväg som var "överdimensionerad"

[bild]

[länk]

Och glöm aldrig, att den offentliga sektorn är den ÄNDA som kommer ALLA svenskar till gagns.

Att nu ligga hjälplöst efter med ex underhåll för våra järnvägar & vägnät, kostar mer för samhället i längden än beloppen att åtgärda dem......Allt handlar om prioriteringar.
Överdimensionerade ja, men inte extremt överdimensionerat och tur är väl det.

Hade man byggt elproduktion och elnät för att hantera 425 TWh under 70-80-talet så hade en väldigt stor del byggts helt i onödan, vilket är resursslöseri. Däremot bör man givetvis sköta underhåll och vara lite förutseende, men det är något helt annat än att bygga helt i onödan.

J jawen skrev:
Svar NEJ

År 1893 överfördes för första gången elektrisk kraft från ett ställe till ett annat med en ny metod, trefas växelström. Från Aseas nybyggda vattenkraftstation i Hellsjön i Dalarna överfördes då kraft till Grängesbergs gruvor, en sträcka på 15 kilometer. Det blev inledningen till elektrifieringen i landet.
Det är goddag yxskaft. Det du skriver handlar om överförd 3-fas. Detta har inget att göra med det du citerar och skriver NEJ till.
Det verkar som du inte klarar av att läsa innantill.
Det var samma problem nyss, när du inte svarade på den ställda frågan.

J jawen skrev:
Känns lite som
Och det är väl en stor delförklaring. Du läser inte vad som står utan bara några ord, och så känner du vad det stod. Men det är stor skillnad på vad du känner i kroppen och vad som står skrivet.

J jawen skrev:
att du hatar Sverige & svenska staten!
Jag har svarat på detta tidigare. Klart och tydligt. På ett sätt som inte kan missförstås. Bara gå tillbaka och läs.
J jawen skrev:
Svenska staten har genom alla sina gigantiska investeringar & insatser sista 150 åren, byggt upp Sverige.
Och där finns ingen överensstämmelse med verkligheten.
Hur det går när staten investerar och bygger ser vi t ex i Nordkorea. 1960 stod man där på ungefär samma BNP/Capita som Sverige hade 1830. Och 64 år senare står Nordkorea fortfarande kvar på den nivån. Så går det när staten sköter saker och ting.

J jawen skrev:
Det är kapitalismens fel att det är "underkapacitet så det blir köer".
Finns väl ingen med den minsta lilla verklighetskontakt som skriver under på detta. Köer uppstår i ekonomier och sektorer där kapitalism INTE får verka. Som jag skrev: att det är varor på hyllorna i butikerna beror på att det finns inslag av kapitalism.

J jawen skrev:
Före krisen 1991 så var det kutym för ett byggbolag att nöja sig med 8-13 % i vinstmarginal.
Efter krisen har "investerarna" & byggsektorn "krävt" större & större vinster, och har gjort mer & mer för att få det.
Fastighetsbolag uppvisar mest substanstillväxt. Dvs när byggnads och andra fack driver upp lönekostnaden så att nyproduktion blir dyrare, så följer befintliga byggnader med upp i pris.
Och mark i allmänhet har blivit dyrare. Jfr betes och åkermark. Och då stiger även tomtmark.

Men drift/underhåll mm är det inga fantastiska marginaler på. En del har bra marginaler men det är för att de är skickliga. Och du verkar ju också ha insett att du inte kan göra detta billigare. Och när du inte kan leverera billigare så har du ingen grund för att komma och klaga på andras marginaler.

J jawen skrev:
Genom tiderna har staten använt utredningar för att försöka "framtidsäkra", & sedan använt materialet i utredningen som "stomme" i åtgärdsplanerna.

Men du tror hellre att dom läst rapporten, & sedan kör tummen i arselet & inte gör någonting

Centrala Driftledningens (CDL) prognos från 1972:
250 TWh skulle förbrukas 1990. I verkligheten hamnade elanvändningen på drygt hälften, 140 TWh. Men man ska komma ihåg att CDL-prognosen var ett inlägg i den fysiska riksplaneringen – det gällde att försäkra sig om så många lägen som möjligt för kommande elproduktionsanläggningar.

I mitten av 1980-talet planade elförbrukningen till prognosmakarnas förvåning ut. Samtidigt fanns flera kärnkraftreaktorer som nyligen tagits i drift. Det gällde nu att hitta avsättning för kraftöverskottet. Den viktigaste lösningen för Vattenfall blev en massiv marknadsföringskampanj för elpannor i fjärrvärme och industrier.

Oj Oj Oj vad mycket elnätet klarade 1985 😉
Det där slöseriet och vansinnet kunde staten ägna sig åt genom att man drog upp skattekvoten någon extremt och plundrade folket hänsynslöst.

Men sedan man slagit i taket med plundringen så kan inte staten dela ut så mycket. Så nu står mest offentlig sektor still. Precis som det var i Sovjet och Östtyskland mfl misslyckade ekonomier.

J jawen skrev:
Ligger det verkligen hjälplöst efter? Det är något som påstås från diverse håll, men stämmer det?

J jawen skrev:
Känns lite som att du hatar Sverige & svenska staten!
Du har nog bara inte förstått hur långt ifrån dig han står politiskt. Han tycker inte att staten ska pyssla med något av det vi diskuterar på byggahus.

Jag har inte pejlat gränserna för vad han tycker är okej att stater sysslar med, men om du vill testa kan du ställa frågor som:
  • Bör nationalstater överhuvudtaget få finnas?
  • Bör det i så fall finnas någon offentlig förvaltning?
  • Är det okej att staten sysslar med militär, polis eller rättsväsende?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle en drygt 50år gammal misslyckad prognos betyda att det finns marginaler i elnätet?

Elbilarnas energibehov är inte problemet, men om alla laddar samtidigt blir effektbehovet ett problem.
Men det gör de ju inte. De små hybriderna kanske alltid behöver fyllas upp varje arbetsdag, men det är långt ifrån alla normala elbilar som måste laddas varje natt.

D Daniel 109 skrev:
Nej, jag syftade på ditt resonemang om överspänning.
Vad menar du?

Q qvirre skrev:
Det är just det jag menar att automatiken tar hänsyn till framöver. Den väljer istället att ladda över fler timmar då det som du säger bara skiljer 10-tals ören mellan de låga timmarna. Så det finns ingen anledning att maxa allt på en timme.

Stället du max laddeffekt till 3 kW på din laddbox kommer den välja fler timmar för smart laddning än om du väljer 11 kW. Det funkar redan idag.

Har du en effetvakt kopplat till den kan du ställa laddboxen på förväntat max för hushållet och ladda med högre effekt när inget annat används. För många blir det kanske mer 5-6 kW.

Jag styr själv idag på både timpris och toppmedeleffekt. Det funkar helt utan att någon människa märker något.

Tjänster för smart styrning finns att köpa för ca 40 kr/månad. Då behöver den bara sänka toppen med 500 watt för att gå plus minus noll med effekttaxa på 80 kr/kW. Själv sänker jag toppen sen innan styrningen med 3 kW.
Eller så säkrar man ned. Och justerar alla maxeffekter efter det, och så kan de som inte vill det få betala mera. Har funkat bra de senaste 50 åren.

D Daniel 109 skrev:
Ligger det verkligen hjälplöst efter? Det är något som påstås från diverse håll, men stämmer det?
Har du aldrig sett de rapporter som Trafikverket skrivit i åratal om underhållsskuld på både vägnät och spårnät?

D daVinci skrev:
Det är goddag yxskaft. Det du skriver handlar om överförd 3-fas. Detta har inget att göra med det du citerar och skriver NEJ till.
Det verkar som du inte klarar av att läsa innantill.
Det var samma problem nyss, när du inte svarade på den ställda frågan.
Du måste ha någon uppmärksamhetsstörning, ADD ligger nära till hands.

Jag läser det folk skriver, MEN jag förvränger inte det dom skriver!
Sen är jag mänsklig så självklart sker någon missuppfattning ibland.

D daVinci skrev:
Och det är väl en stor delförklaring. Du läser inte vad som står utan bara några ord, och så känner du vad det stod. Men det är stor skillnad på vad du känner i kroppen och vad som står skrivet.
Hur DU skriver & uttrycker dig påverkar naturligtvis hur människor uppfattar dig, sedan om du har bristande social kompetens så är det INTE "dom andras" fel....
D daVinci skrev:
Och där finns ingen överensstämmelse med verkligheten.
Hur det går när staten investerar och bygger ser vi t ex i Nordkorea. 1960 stod man där på ungefär samma BNP/Capita som Sverige hade 1830. Och 64 år senare står Nordkorea fortfarande kvar på den nivån. Så går det när staten sköter saker och ting.
Att du likställer Sverige med Nordkorea, trotts att du haft privilegiet att få växa upp i "Folkhemmet" i välfärds Sverige, där i stort sett ENBART staten har skapat förutsättningarna för våran välfärd, det säger allt om dig & din "vridna sanning"

Tycker ärligt du ska flytta till annat Europaland utanför Norden, din typ av tänkare "sabbar" Sveriges samhällen & framtida välfärd!

D daVinci skrev:
Fastighetsbolag uppvisar mest substanstillväxt. Dvs när byggnads och andra fack driver upp lönekostnaden så att nyproduktion blir dyrare, så följer befintliga byggnader med upp i pris.
Och mark i allmänhet har blivit dyrare. Jfr betes och åkermark. Och då stiger även tomtmark.

Men drift/underhåll mm är det inga fantastiska marginaler på. En del har bra marginaler men det är för att de är skickliga. Och du verkar ju också ha insett att du inte kan göra detta billigare. Och när du inte kan leverera billigare så har du ingen grund för att komma och klaga på andras marginaler.
Och du bara SVAMLAR på, helt utan verklighetsinsikt!

K karlmb skrev:
Vad menar du?
Du påstod följande.
K karlmb skrev:
Det enda problemet som är kvar är i praktiken är stor solcellsproduktion när en trafo som samtidigt har kunder långt bort med stort spänningsfall. Då kan det bli överspänning för anslutningar precis intill trafon pga spänningsfallet bort till kunden längst bort.
Hag anser mug hyfsat kunnig inom el. Men jag förstår inte hur du menar att det problemet ska kunna uppstå.

Q
K karlmb skrev:
Eller så säkrar man ned. Och justerar alla maxeffekter efter det, och så kan de som inte vill det få betala mera. Har funkat bra de senaste 50 åren.
Det är mycket bättre med en dynamisk modell. Jag vill kunna använda 20A under kortare perioder eller i längre perioder i undantagsfall.

Säkrar jag ner till motsvarande 6 kW över tre faser funkar det väldigt dåligt att använda helt normala förbrukare hemma.

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du påstod följande.

Hag anser mug hyfsat kunnig inom el. Men jag förstår inte hur du menar att det problemet ska kunna uppstå.
Det har avhandlas tidigare. Orkar inte leta upp det.

Q qvirre skrev:
Det är mycket bättre med en dynamisk modell. Jag vill kunna använda 20A under kortare perioder eller i längre perioder i undantagsfall.

Säkrar jag ner till motsvarande 6 kW över tre faser funkar det väldigt dåligt att använda helt normala förbrukare hemma.
Man borde få välja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.