Q qvirre skrev:
Fakta talar emot dig. Det sker stora uppgraderingar av lokalnäten.

Ett exempel från Göteborg (men liknande sker i många lokalnät):

Göteborg Energi planerar omfattande investeringar i elnätet fram till 2035 för att möta stadens växande elbehov. Fokus ligger på att förstärka 20 kV- och lågspänningsnätet, uppgradera 25–30 nätstationer årligen och bygga infrastruktur för elektrifierad kollektivtrafik. Kapacitetsökningen motsvarar hela Malmös maximala elförbrukning och beräknas kosta 600 miljoner årligen.
Det finns ingen officiell data där dessa uppgifter kan granskas. Bara påstående från GE.
Och hur mkt av detta hade inte behövt göras ändå pga åldersskäl?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Må så vara. Men att de sällan skulle uppgraderas finner jag inget stöd för.

Vi kanske ska kalla det lagom takt. De byts ju bara när det behövs. Oftare utan effekttaxa och mer sällan med.
Definiera ofta. Hur mkt pengar handlar det om i verkligheten?

Q
D Daniel 109 skrev:
25-30 nätstationer av hur många?
Verkar vara 2000 totalt så en förändring på ca 15% över tidsperioden. Det får man nog kalla hög takt mot tidigare.

Q
K karlmb skrev:
Ca 6 miljarder över 10 år. Bara i Göteborg alltså.

Q qvirre skrev:
Ca 6 miljarder över 10 år. Bara i Göteborg alltså.
Och vas tar de ut idag i nätavgifter under samma period?

Q qvirre skrev:
Fakta talar emot dig. Det sker stora uppgraderingar av lokalnäten.

Ett exempel från Göteborg (men liknande sker i många lokalnät):

Göteborg Energi planerar omfattande investeringar i elnätet fram till 2035 för att möta stadens växande elbehov. Fokus ligger på att förstärka 20 kV- och lågspänningsnätet, uppgradera 25–30 nätstationer årligen och bygga infrastruktur för elektrifierad kollektivtrafik. Kapacitetsökningen motsvarar hela Malmös maximala elförbrukning och beräknas kosta 600 miljoner årligen.
Jo men det är ju först nu det är bråttom och kostnaderna skenar. Just Göteborgs energi var ju bland de första elnätsbolagen som flaggade för behov av omyggnader och det beror nog främst på elbilar från Volvo.

Många elnätsbolag hade ju sedan en stor underhållsskuld eftersom man inte gjort mycket på många år.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Q
K karlmb skrev:
Eller du kanske menar skillnaden med och utan effekttaxa?

Det är inget jag kan uppskatta tyvärr. Men att det blir mindre är givet.

Och kombinerar du det med att totala intäkterna inte ökar så blir det alltså mer effektivt (no pun intended) med effektaxa än utan.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det som tillkommit är ju timpris och enorm volatilitet. Det bör rimligen redan styra bort de största lasterna mot tider där den stora lasten (hemma efter jobbet och på med tvätt o diskmaskin och den lilla hybridbilens laddning), inte ligger.
Det enda problemet som är kvar är i praktiken är stor solcellsproduktion när en trafo som samtidigt har kunder långt bort med stort spänningsfall. Då kan det bli överspänning för anslutningar precis intill trafon pga spänningsfallet bort till kunden längst bort.
Måste då lösas med kortare/fetare kablar.
Det finns ingen tillgänglig statistik på hur ofta detta har gjorts eller hur många potentiallla detta handlar om.
Tills dess betraktar jag det som ett icke problem i kollektivet.
Kan du förklara hur det skulle kunna bli så?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kan du förklara hur det skulle kunna bli så?
Du menar att tunga förbrukare inte fattat att det finns timpris med gratisel på natten?

Q qvirre skrev:
Verkar vara 2000 totalt så en förändring på ca 15% över tidsperioden. Det får man nog kalla hög takt mot tidigare.
Jag får nog hålla med Paralun här. De byts med en rätt låg takt, även om takten har ökat.

• Gilla
qvirre
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Eller du kanske menar skillnaden med och utan effekttaxa?

Det är inget jag kan uppskatta tyvärr. Men att det blir mindre är givet.

Och kombinerar du det med att totala intäkterna inte ökar så blir det alltså mer effektivt (no pun intended) med effektaxa än utan.
Jag menar med nuvarande taxor. Och GE har väl också tidstariff som en möjlighet?

K karlmb skrev:
Du menar att tunga förbrukare inte fattat att det finns timpris med gratisel på natten?
Nej, jag syftade på ditt resonemang om överspänning.

Q
P paralun skrev:
Jo men nu är ju alla/de flesta lokalnät sedan länge dimensionerade och byggda som de är.
Det var framförallt detta jag uppfatta som om lokalnäten enligt Paralun är mer eller mindre statiska.

Det är det jag inte håller med om.

Om ni båda menar att vi fortlöpande bygger om och ut lokalnäten så har jag inget att invända mot.

Om vi ska kalla det låg, mellan, normal eller normal med ökande takt är som du säger mer än definitionsfråga som för mig inte är så viktig. Det räcker med att veta att det kontinuerligt byggs om och ut och att effektaxa verkar dämpande på detta jämfört med innan.
D Daniel 109 skrev:
Jag får nog hålla med Paralun här. De byts med en rätt låg takt, även om takten har ökat.

Q qvirre skrev:
Billaddning kan enkelt spridas ut mer genom att bara begränsa laddeffekten. Sparar det några hundralappar tror jag de flesta gör den inställningen. Tar inte många sekunder och påverkar i princip ingenting på en modern elbil med stort batteri att laddas över 5-6h istället för 1-2h.
De som sköter sin billaddning med någon automatik lär väl försöka maximera laddning den timme elpriset är lägst. Så är priset något öre billigare mellan t.ex. 2 och 3 på natten än den övriga tiden så lär ju alla ladda med maxeffekt den tiden. Så om något lär skapa spikar i effekten så är det timpriser när alla ska ladda under den billigaste tiden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är det då vad ACER sagt och EU-politik, det är väl kanske hög tid att vi svenskar lyfter oss och deltar i debatten? Men det vill ju inte svenska politiker diskutera oavsett partifärg, för svårt att begripa kanske?

Så att svenska politiker "pillar naveln" är ju inte så konstigt kanske!
Nej, vad jag förstår av att ha läst hos EI så är det en rent svensk angelägenhet det handlar om i det här fallet. Ja, det finns EU-regler, men de reglerar inte alla detaljer.

edit: Mer specifikt tror jag det är 7§ i SFS 2018:1520 som är problemet:
7 § För en anläggningstillgång som ingår i kapitalbasen ska ett nuanskaff-
ningsvärde fastställas. Nuanskaffningsvärdet ska motsvara ett normvärde
för en anläggningstillgång som i huvudsak är likadan som den tillgång som
ingår i kapitalbasen.
Ett normvärde ska beräknas med utgångspunkt i den utgift som en nät-
koncessionshavare skulle ha för att förvärva eller tillverka en anläggnings-
tillgång under tillsynsperioden på ett kostnadseffektivt sätt, med skälig hän-
syn till sådana förutsättningar som nätkoncessionshavaren inte själv kan på-
verka.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.