J jawen skrev:
Men dom måste ju för bövelen vara dimensionerade för Svensk kall vinter & pissdåligt isolerade hus.
& med tanke på hur många hus som gått ifrån direktverkande el, så borde enkom den "besparingen" räcka väldigt långt.

Så många % har inte elbil i Sverige, det är enbart ca 11%

Erkänn att dom bara gör allt för att tjäna mer pengar!
Men hur kunde elnätsägarna ens tänka tanken med elbilar och solceller i sin dimensionering av lokalnätet?

Dum i huvet är vi!

• Haha
jawen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det låg nog helt i linje med vad man dimensionerat lokalnätet för.
Sen i likhet med mitt eget hus så konverterades många villor till fjärrvärme.

Elbilar och solceller som belastade ett lokalnät var nog en utopi.

Men det här borde vi ju ha tänkt på innan..... sedan ser jag inte effektavgifter som något större problem mer än att varje familj får tänka till, inget större problem egentligen.
Fjärrvärme... Om några villor fick det så var det ju efter att de först kört på elpatron eller underdimensionerade värmepumpar. Och detta parallellt med stora villamattor med enbart direktverkande el. Hur kan man vara så historielös att man helt bortsett från att Sverige sedan 70-talet värmt husen med massiv elvärme?
Och låtsas som att det är en jätteskillnad när vi bara återanvänder vårt fina överdimensionerade elnät till elbilar o solceller. (Ja jag vet att det är skillnad på produktion och konsumtion i lågspänningsnätet, men det är inte visat av någon enda nätägare hur mycket ombyggnader det faktiskt blir eller ens blivit hittills, bara gnäll därifrån hör man.
De vill ha ännu mer pengar, (trots att man kan tycka att deras lagstadgade rätt att plocka ut årligen motsvarande avkastningen på kapitalet det skulle kosta att bygga ett nytt nät i obygd, borde räcka rätt långt)
Att ta upp gamla 40-tals villor på Hisingen eller några gårdar längst ut på linjen ute på landet där nätet byggdes redan på 30-talet är ju bara löjligt.
Och tom där är det redan uppgraderat till stor del iom nedgrävningen av luftledningar när folk blev lite sura över 3 veckors strömavbrott pga en storm som hette Gudrun.

J jawen skrev:
Precis!

Vad är det i så fall för kostnad?
Pröjsar jag över 7 tkr för att kunna utnyttja 13.800 watt, så har jag ju redan betalt "för större uttag"
Annars får dom ta bort den avgiften, för ingen ska behöva betala för något man "inte får".

Då får dom gå ned till något "grundabbonemang" istället, & därifrån ta extra.
Jo, det är väl det de menar att det är frågan om, de som här inne försvarar detta.

P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte hur du definierar det men tar man en bergvärmepumpsägare och tiilika elbilsägare och på köpet öven solcellsägare så har det ju sina kamplikationer.

Sen tar man kunden ovan så är det oftast en mer förmögen människa i ett bra område.

Elnätsägaren måste dimensionera för det här!
Varför inte lite mer fördelningspolitk...?

D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen är det svårt för många att förstå. När man styr bort kostnad från överföringsavgiften till effektavgiften blir det billigare för de som har hög förbrukning i förhållande till toppeffekten. Värmen kan dessutom lätt begränsas när man har hög effekt i övrigt. Så den ökar inte effektavgiften särskilt mycket i jämförelse med vedeldarens. Förstår du nu?

Du kan nyttja dina 20A, men inte om alla andra gör det samtidigt. Vilket tex skulle kunna ske om alla grannar har elbilar och optimerar laddning mm efter elpris. Sådant förekom inte när nätet byggdes. Då förekom det inte att alla lastade max samtidigt.
Fast hur mkt sker det idag egentligen då? Folk är så dumma i huvet, de med elbilar o spabad, att det inte fattat än att det fins ngt som heter timpris? I dagens Sverige med dessa elpriser?
Finns det någon statistik på detta, jag kan ju gissa att det är fria fantasier för annars borde blivit blackout på många ställer vide det här laget. Men jag tror inte jag läst om det nånstans.
Så bluff alltså.

K karlmb skrev:
Varför inte lite mer fördelningspolitk...?
Jo nu vete tusan men vad ska fördelas?

En lat elbilsägares önskemål?

P paralun skrev:
Jo det är en stor utmaning.... och jag tror sedan (utan att veta) att de flesta lokalnäten är utlagda för 16A.

Korkade är vi i den gröna yran!
Jo då förstår jag att du tror på lögnerna. Det var nog inte ens för 16A på 60-talet ute på landet. Bönderna hade större maskiner och en del av dem måste gå samtidigt. Tänk lite.

L lbgu skrev:
Tvättmaskinen (eventuella torktumlaren med ifall det är andra omgången tvätt) går samtidigt som ugnen/spisen kanske även vattenkokaren. Sen slår varmvattenberedaren igång slumpmässigt. Fattas bara att någon passar på att dammsuga lite innan maten är klar. TVn står på i bakgrunden (ingen storförbrukare förvisso).

Att det kan hända några gånger per månad är inte särskilt otroligt.
Dessutom hade inte folk torktumlare på 60-talet. Inte Bastu heller. Det har tillkommit en massa, förutom då just alla elpatroner o elvärme när oljan skulle bort.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo då förstår jag att du tror på lögnerna. Det var nog inte ens för 16A på 60-talet ute på landet. Bönderna hade större maskiner och en del av dem måste gå samtidigt. Tänk lite.
Nej jag ser inte lögnerna och för bönder och deras elnät så var det nog mycket enklare att dimensionera.
Aha det behövs en höfläkt under sommaren som drar x A.

P paralun skrev:
Nej jag ser inte lögnerna och för bönder och deras elnät så var det nog mycket enklare att dimensionera.
Aha det behövs en höfläkt under sommaren som drar x A.
Precis, Och mjölkmaskiner mm

Fairlane
T TommyC skrev:
Typiskt för den "korkade gröna yran" är att fatta beslut utan konsekvensanalys vilket subventioner av solpaneler är att exempel på.
Ska man vara krass så är väl politiker från samtliga partier vansinnigt skickliga på att fatta beslut utan konsekvensanalys?

Fairlane
J jawen skrev:
Men dom måste ju för bövelen vara dimensionerade för Svensk kall vinter & pissdåligt isolerade hus.
Ja, men det har aldrig varit dimensionerat för att du och samtliga andra du området ska kunna förbruka max samtidigt.
J jawen skrev:
& med tanke på hur många hus som gått ifrån direktverkande el, så borde enkom den "besparingen" räcka väldigt långt.
Det förutsätter att det är lika många hus nu som innan, vilket sällan är fallet. Två hus med X i förbrukning gör av med lika mycket som 1 hus med 2X i förbrukning.
J jawen skrev:
Så många % har inte elbil i Sverige, det är enbart ca 11%
Det är inte bara elbilar. Det är ett ojämnt uttag som är problemet
J jawen skrev:
Erkänn att dom bara gör allt för att tjäna mer pengar!
Hur tänker du då?
Innan effektavgift får företaget ta ut X kronor i intäkt från sina kunder. Efter införandet av effektavgift får företaget ta ut X kronor intäkt från sina kunder. Hur mycket mer tjänar de menar du?

Sen kan jag, liksom många andra, tycka att intäktsramarna är felaktigt uppsatta, men det har inget med effektavgiften att göra.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är det då vad ACER sagt och EU-politik,
Vad exakt har ACER sagt om elnätsavgiften.
E hyfsat säker på att de inte sagt nåt öht men du får gärna motbevisa.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej nu hatar jag inte mljötänket utan är en stor vän av det. En fossilfri värld med kärnenergi!
Märkligt att du aldrig kan skriva ordet miljö utan att kombinera det med ordet mupp eller liknande då.

Märkligt att en så stor miljövän som du prioriterar miljön längst ner så ofta. Salt, mängder med salt, på vägar där det inte gör nytta enligt alla utom dig till exempel och vill man inte vräka på med enorma mängder salt i alla lägen så måste det vara för att man är en miljömupp...
P paralun skrev:
Jag föraktar däremot djupt de tyska hycklarna inklusive de danska dito.
Det står dig fritt, men du kanske också kan förstå att det ekar lite tomt när man tar en rapport från EU om att de är oroliga för ekonomins utveckling sedan 2000 och kopplar ihop det med nedstängda reaktorer under 2020-talet?
P paralun skrev:
EDIt plus de svenska miljohycklarna från MP plus S
Nåja som bekant så ser man inte gärna de egna bristerna lika tydligt som andras. Alla politiska partier gör saker som de egentligen kanske inte vill, för att få ned sig ett annat parti. När motståndarna gör det så är de hycklare och lögnare som gör allt för makten. När den egna sidan gör det så finns det bra orsaker...

Som nu, vill man ha kärnkraft så bör man kanske lyssna på näringslivet och komma överens över blockgränserna, men istället är det viktigare att visa att man kan själv, vilket givetvis skapar en osäkerhet för den som funderar på tankarna att bygga.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men det har aldrig varit dimensionerat för att du och samtliga andra du området ska kunna förbruka max samtidigt.

Det förutsätter att det är lika många hus nu som innan, vilket sällan är fallet. Två hus med X i förbrukning gör av med lika mycket som 1 hus med 2X i förbrukning.

Det är inte bara elbilar. Det är ett ojämnt uttag som är problemet

Hur tänker du då?
Innan effektavgift får företaget ta ut X kronor i intäkt från sina kunder. Efter införandet av effektavgift får företaget ta ut X kronor intäkt från sina kunder. Hur mycket mer tjänar de menar du?

Sen kan jag, liksom många andra, tycka att intäktsramarna är felaktigt uppsatta, men det har inget med effektavgiften att göra.
Inktäktsramarna är ett kapitel för sig.
De beräknas utifrån bland annat kapitalbaser.

Investeringarna som tvingas fram av bland annat solcellsinstallationer i lokalnäten ger ökad kapitalbas och i förlängningen höjda nätavgifter. Usch!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.