Fairlane
P paralun skrev:
Jo det är en stor utmaning.... och jag tror sedan (utan att veta) att de flesta lokalnäten är utlagda för 16A.

Korkade är vi i den gröna yran!
Den gröna yran?

Ditt hat mot allt miljötänk och att tyskarna la ner lite kärnkraftverk gör förblindar dig från verkligheten. Du kan ju inte skylla allt i hela världen på att tyskarna la ner ett antal kärnkraftverk och de rödgröna idéerna.
Aldrig någonsin har man dimensionerat elnätet efter att alla ska kunna förbruka max samtidigt. Det har inget med gröna idéer att göra.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Tvättmaskinen (eventuella torktumlaren med ifall det är andra omgången tvätt) går samtidigt som ugnen/spisen kanske även vattenkokaren. Sen slår varmvattenberedaren igång slumpmässigt. Fattas bara att någon passar på att dammsuga lite innan maten är klar. TVn står på i bakgrunden (ingen storförbrukare förvisso).

Att det kan hända några gånger per månad är inte särskilt otroligt.
Vattenkokaren drar förvisso en del, men under en väldigt kort period etc.

Jag har 3x20A säkringar. Jag hade tidigare en elpanna avsäkrad med 3x20A, en pool avsäkrad med 3x16A (ja, den var igång vintertid), bastu och så givetvis tvättmaskin, torktumlare och köksutrustning etc.
Storförbrukarna var väl elpannan och poolen, men ändå gick inte huvudsäkringarna, så jag utgår ifrån att alla grejer inte dragit fullt samtidigt.

Typiskt för den "korkade gröna yran" är att fatta beslut utan konsekvensanalys vilket subventioner av solpaneler är att exempel på.

• Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tvättmaskinen (eventuella torktumlaren med ifall det är andra omgången tvätt) går samtidigt som ugnen/spisen kanske även vattenkokaren. Sen slår varmvattenberedaren igång slumpmässigt. Fattas bara att någon passar på att dammsuga lite innan maten är klar. TVn står på i bakgrunden (ingen storförbrukare förvisso).

Att det kan hända några gånger per månad är inte särskilt otroligt.
Väldigt otroligt. Av de saker du nämner så är det enda du verkligen behöver tänka på i praktiken att inte dammsuga samtidigt som man lagar mat. Men du kan spara in en gnutta på att diskmaskinen ändå inte går förrän efter maten.

Det bästa du kan göra för att minska risken för hög förbrukning är att installera timer på varmvattnet så att det enbart kör på natten.

Man behöver inte vara manisk, men man kan göra lite och få rätt stort resultat...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Typiskt för den "korkade gröna yran" är att fatta beslut utan konsekvensanalys vilket subventioner av solpaneler är att exempel på.
Det kan man definitivt hålla med om!

Fairlane Fairlane skrev:
Den gröna yran?

Ditt hat mot allt miljötänk och att tyskarna la ner lite kärnkraftverk gör förblindar dig från verkligheten. Du kan ju inte skylla allt i hela världen på att tyskarna la ner ett antal kärnkraftverk och de rödgröna idéerna.
Aldrig någonsin har man dimensionerat elnätet efter att alla ska kunna förbruka max samtidigt. Det har inget med gröna idéer att göra.
Nej nu hatar jag inte mljötänket utan är en stor vän av det. En fossilfri värld med kärnenergi!

Jag föraktar däremot djupt de tyska hycklarna inklusive de danska dito.

EDIt plus de svenska miljohycklarna från MP plus S

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Men du kan spara in en gnutta på att diskmaskinen ändå inte går förrän efter maten.
Med tanke på att jag inte ens hade med någon diskmaskin så blir det svårt. Har inte ens någon diskmaskin.

pacman42 pacman42 skrev:
Man behöver inte vara manisk, men man kan göra lite och få rätt stort resultat...
Ingen risk att jag blir manisk. Det troliga är att jag inte kommer att bry mig om det då antagligen slumpen ändå lyckas peta in några gånger med hög effekt så då blir det ju ändå i princip meningslöst att hålla på att tänka på det.

L lbgu skrev:
Med tanke på att jag inte ens hade med någon diskmaskin så blir det svårt. Har inte ens någon diskmaskin.

Ingen risk att jag blir manisk. Det troliga är att jag inte kommer att bry mig om det då antagligen slumpen ändå lyckas peta in några gånger med hög effekt så då blir det ju ändå i princip meningslöst att hålla på att tänka på det.
jag tror inte att du råkar ut för det tre gånger om du inte aktivt går in för det.

pacman42 pacman42 skrev:
jag tror inte att du råkar ut för det tre gånger om du inte aktivt går in för det.
Beror nog mest på varmvattenberedaren, har ingen koll på hur ofta och länge den går. Men att tvättmaskin/torktumlare går samtidigt med matlagning är väldigt vanligt. Skulle säga att det är en period mellan kanske 18 och 20:30 då de flesta större elförbrukare används. Tror inte jag kommer att lägga om mina dygnsvanor för detta påhitt.

Anser du att det är värt pengarna så...

Jag använder hellre pengarna till annat.

D daVinci skrev:
Vet inte varför du tog med fastighetsbolag. Oscar har väl konkat och SBB är det inte mycket med även om dom verkar överleva. Ägarna har förlorat mer eller mindre allt.

Och vad gäller banker så gick det väl inget vidare för de sk bankutmanarna som tom skulle parasitera på bankerna. Talar inte för att banker har för stora marginaler.
Vet inte hur länge du har levt, men fastighetsbolag har ofta mer än dubblerat deras värden på relativt kort tid.
Oscar var ett dåligt exempel på branschen, titta på Akelius, Heimstaden, Balder, Vasakronan m.fl

Batljan grundade SBB våren 2016 ( så knappast ett äldre stabilt företag) & lånade totalt ca 250 mkr med minus ränta!
Är det sunt?

Och banker tjänar ALLTID för mycket!
Pissdålig konkurrens där.

D Daniel 109 skrev:
Tror du att näten någonsin har dimensionerats för att en stor del av abonnenterna ska kunna lasta max samtidigt?
Men dom måste ju för bövelen vara dimensionerade för Svensk kall vinter & pissdåligt isolerade hus.
& med tanke på hur många hus som gått ifrån direktverkande el, så borde enkom den "besparingen" räcka väldigt långt.

Så många % har inte elbil i Sverige, det är enbart ca 11%

Erkänn att dom bara gör allt för att tjäna mer pengar!

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen är det svårt för många att förstå. När man styr bort kostnad från överföringsavgiften till effektavgiften blir det billigare för de som har hög förbrukning i förhållande till toppeffekten. Värmen kan dessutom lätt begränsas när man har hög effekt i övrigt. Så den ökar inte effektavgiften särskilt mycket i jämförelse med vedeldarens. Förstår du nu?

Du kan nyttja dina 20A, men inte om alla andra gör det samtidigt. Vilket tex skulle kunna ske om alla grannar har elbilar och optimerar laddning mm efter elpris. Sådant förekom inte när nätet byggdes. Då förekom det inte att alla lastade max samtidigt.
Jodå, jag förstår men du kan inte mena på allvar att folk ska vrida ner värmen några timmar här och där då man behöver ha andra förbrukare igång? Snacka om att backa 50 år i tiden.
Och sedan har inte många leverantörer idag den intelligensen i sina hus som kan hantera det utan att behöva titta på och följa effekter i realtid, det borde inte vara så svårt att förstå?

Om jag betalar för 20A och vill nyttja all effekt samtidigt som flera samtidigt gör det så menar du att inte nätet klarar det? Varför ska jag då behöva betala för 20A om jag vid tillfällen inte kan använda det…

Sedan har jag full förståelse för de som bor i lägenhet eller i hus som du och andra vedeldare kommer att påverkas eller rentav få billigare taxa.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men dom måste ju för bövelen vara dimensionerade för Svensk kall vinter & pissdåligt isolerade hus.
& med tanke på hur många hus som gått ifrån direktverkande el, så borde enkom den "besparingen" räcka väldigt långt.

Så många % har inte elbil i Sverige, det är enbart ca 11%

Erkänn att dom bara gör allt för att tjäna mer pengar!
Så är det ju, en del av detta är ju att nätägarna ska håva in mer sekiner på oss konsumenter som redan betalt för våra abb.

J Jeppson skrev:
Om jag betalar för 20A och vill nyttja all effekt samtidigt som flera samtidigt gör det så menar du att inte nätet klarar det? Varför ska jag då behöva betala för 20A om jag vid tillfällen inte kan använda det…
Precis!

Vad är det i så fall för kostnad?
Pröjsar jag över 7 tkr för att kunna utnyttja 13.800 watt, så har jag ju redan betalt "för större uttag"
Annars får dom ta bort den avgiften, för ingen ska behöva betala för något man "inte får".

Då får dom gå ned till något "grundabbonemang" istället, & därifrån ta extra.

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.