J Jeppson skrev:
Men du att jag inte kan nyttja de 20A jag har som huvudsänkring för att nätet inte klarar det?
Då har nog nätägaren ett ansvar som tillåter och debiterar för 20A?
Jo men i de usprungliga dimensioneringsförutsättningarna för elnätagaren antog man att x antal kunder samtidigt skulle nyttja maximalt uttag?

Vi är ju totalt "dum i huvet", imho!

Så kan man utrycka det. Men då ska man inse att X är en andel som är klart under 100%

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så kan man utrycka det. Men då ska man inse att X är en andel som är klart under 100%
Jo men då är man ju endera dum i huvet eller rabiat miljöpartist

.

Är det mig du syftar på? Jag känner inte igen mig i något av alternativen.

D Daniel 109 skrev:
Är det mig du syftar på? Jag känner inte igen mig i något av alternativen.
Jo du använder ju precis allt som den den store nedläggaren Hellden använder.

Sänk Sverige och åter till lägereldarna, skit i välfärden!

Tror du att näten någonsin har dimensionerats för att en stor del av abonnenterna ska kunna lasta max samtidigt?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tror du att näten någonsin har dimensionerats för att en stor del av abonnenterna ska kunna lasta max samtidigt?
Nej det har jag ju mycket tydligt skrivit tidigare.

Enbart grön-röd smörja som säger annat!

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Då kan man undra när alla som konverterade från olja till el och värmepumpar fick betala på 90 talet, då måste det varit oerhörda problem med näten generellt men det är inget jag minns..
Många anslöt sig till fjärrvärme, och för det behövs ingen extra el att tala om.
De som gick till VP var rätt så utspritt över tiden så nätägarna hann nog med utan större bekymmer.
Sedan var väl tidningar och TV fortfarande främsta informationskällan och där nämndes knappast eventuella köer för att få säkra upp. Och gick man till LLVP så behövdes ingen uppsäkring. Jag gick från olja till VP och behövde inte säkra upp.

De som gick från elvärme till VP behövde inte säkra upp. Snarare kunde dom väl överväga att säkra ned.

Var väl i stort sett bara de som gick från olja till BVP som kunde behöva säkra upp.

Där jag bodde 1980 var det lång kö för att få sig ett tele-abonnemang. Men det var inget som avslöjades i media. Var bara de som försökte få det som fick en kall-dusch. Information om sådant spreds inte speciellt på den tiden.

D Daniel 109 skrev:
Varför det? Värmen är ju det som är lättast att styra bort från effekttoppar. De som har elbaserad värme är snarare de som gynnas av effektavgifter.
Hur tänker du där?
Elvärmen ligger som en kontinuerlig baslast. Lär gälla såväl plain elvärme som varvtalsstyrda vp. Och då täcker du många hushåll. Och lägger du till de med fjärrvärme så har du nästan alla hushåll.

Q qvirre skrev:
Det går utmärkt att klara sig utan effekttaxa men man måste då bygga lokalnätet kraftigare till en högre kostnad.
Fast kommer effekttaxan verkligen att få folk att sprida elanvändningen?
Jag är lite tveksam till det. För det första har de siffror det handlar om inte varit så avskräckande så de verkar bli en väldigt liten del av en normal elräkning.
Sen känns det lite hopplöst att försöka hålla på att optimera förbrukningen så man undviker 3 effekttoppar under en månad. Det lär väl ändå bli så att man lyckas ha på alla storförbrukare samtidigt några gånger om man inte ska gå all in och försöka leva efter detta. Folk som har elbil har väl ändå ofta timtaxa så de laddar på natten. Så de borde inte påverka så mycket om det nu inte blir överbelastning på natten istället.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag är lite tveksam till det. För det första har de siffror det handlar om inte varit så avskräckande så de verkar bli en väldigt liten del av en normal elräkning.
Sen känns det lite hopplöst att försöka hålla på att optimera förbrukningen så man undviker 3 effekttoppar under en månad. Det lär väl ändå bli så att man lyckas ha på alla storförbrukare samtidigt några gånger om man inte ska gå all in och försöka leva efter detta. Folk som har elbil har väl ändå ofta timtaxa så de laddar på natten. Så de borde inte påverka så mycket om det nu inte blir överbelastning på natten istället.
Jo det blir säkert en massa "loosers" som inte fattar det här..... och får betala en massa.

Fairlane
L lbgu skrev:
Jag tror nog det kan påverkar. Man kommer inte smeta ut det exakt jämnt, men om alla bidrar med lite i genomsnitt, några med lite mer, andra inte alls så kommer det det påverka.
Siffrorna det handlar om är inte direkt avskräckande nej, fast samtidigt så ser vi ju massor med människor bli rasande och fundera på om de ska stänga av värmen när de lagar mat etc, så det är nog extremt avskräckande för vissa.
L lbgu skrev:
Sen känns det lite hopplöst att försöka hålla på att optimera förbrukningen så man undviker 3 effekttoppar under en månad.
Ja det kan man ju glömma. Enda sättet att inte får tre effekttoppar (som exempelvis Fortums modell) är att stänga av elen helt. Däremot kanske man kan få topparna att vara lite lägre?
Kanske startar man inte bastun, elbilsladdningen och matlagningen samtidigt, utan kanske laddar bilen lite senare om man ska bada bastu. Inte alla såklart, många kommer köra på som vanligt och får de betala lite mer, andra agerar.
L lbgu skrev:
Det lär väl ändå bli så att man lyckas ha på alla storförbrukare samtidigt några gånger om man inte ska gå all in och försöka leva efter detta. Folk som har elbil har väl ändå ofta timtaxa så de laddar på natten. Så de borde inte påverka så mycket om det nu inte blir överbelastning på natten istället.
Jag tror inte jag någonsin har haft samtliga storförbrukare på samtidigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
Ett problem verkar vara att många tror att nätet tidigare varit dimensionerat för vad varje kund har haft för säkring. Dvs om 100 grannar har 3x20A samtidigt så tror man tydligen att nätet till området tidigare varit dimensionerat för 3x2000A. Så tror man att det här ändrats nu, men det har aldrig varit dimensionerat för att alla ska kunna köra max samtidigt. Att dimensionera för det är lika korkat som att dimensionera för att samtliga bilar i området ska vara ute och köra samtidigt, när man vet att så inte är fallet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett problem verkar vara att många tror att nätet tidigare varit dimensionerat för vad varje kund har haft för säkring. Dvs om 100 grannar har 3x20A samtidigt så tror man tydligen att nätet till området tidigare varit dimensionerat för 3x2000A. Så tror man att det här ändrats nu, men det har aldrig varit dimensionerat för att alla ska kunna köra max samtidigt. Att dimensionera för det är lika korkat som att dimensionera för att samtliga bilar i området ska vara ute och köra samtidigt, när man vet att så inte är fallet.
Jo det är en stor utmaning.... och jag tror sedan (utan att veta) att de flesta lokalnäten är utlagda för 16A.

Korkade är vi i den gröna yran!

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte jag någonsin har haft samtliga storförbrukare på samtidigt.
Tvättmaskinen (eventuella torktumlaren med ifall det är andra omgången tvätt) går samtidigt som ugnen/spisen kanske även vattenkokaren. Sen slår varmvattenberedaren igång slumpmässigt. Fattas bara att någon passar på att dammsuga lite innan maten är klar. TVn står på i bakgrunden (ingen storförbrukare förvisso).

Att det kan hända några gånger per månad är inte särskilt otroligt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.