100 441 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
På papperet är det säkert så. Men i verkligheten så lär elbolagen utnyttja detta för att på olika sätt öka sina inkomster. Det skulle vara mycket förvånande ifall de inte gjorde det. De kan säkert skylla på dyrare administration och andra hittepågrejer. Bara att se hur de maxar elnätsavgifter så mycket det går. Men vargen kanske har blivit snäll?D Daniel 109 skrev:
Jag sitter med ett kommunalt elbolag som har haft effektavgift länge, och ser väl inte att dom tar ut mer än andra.D Daniel 109 skrev:Tror Bengt på det där eller är har ute efter publicitet genom att luras. Har vilseleder åter igen folk om hur det fungerar. Tyvärr tror ju folk på honom.
Effektavgiften är inte en extrakostnad. Det är en omfördelning av kostnaden. Man delar upp den i en fast kostnad, effektavgift och en överföringsavgift, istället för bara fast och överföring. Det medför att de som sprider sin last premieras, tvärtemot vad Bengt påstår.
Så om någon försöker lura i folk att effektavgiften är en extra kostnad så är det nog bedrägeri.
Men jag ser att den nämnda personen är 71 år. Då kan det vara åldersrelaterat. Hjärnan fungerar sämre.
Redigerat:
Ja, de med hög pekalast åker på att betala mer, och de utan peaklast betalar mindre.S Snikholt skrev:
Är väl uppenbart, eller behöver det förklaras?
Det är också rimligt. Då de med peaklast nyttjar kapacitet som de utan pekalast inte nyttjar.
Dröm vidare. Man når till sist jämviktspris med eller utan skatt i en fungerande marknad.D daVinci skrev:
Jämviktspris = vad kunder accepterar.
Och jämviktspriset lär ha samma nivå, men mindre till det allmänna. Ergo samhället förlorar.
Det är som du säger uppenbart. Fattar inte vad du vill få igång här.D daVinci skrev:
Det är väl det som blir slutstationen för din typ av liberalism. Folket reser sig och gör uppror mot att fler och fler hamnar utanför, och så får vi en vidrig kommuniströrelse istället med en lagom gullig diktator som styr.D daVinci skrev:
Jag uppfattar dessa länder som "finansparadis". Små länder som med generös lagstiftning lockat till sig mycket utländskt kapital. Det var anledningen.D daVinci skrev:
Det är inte så att det står och faller med om de utesluts eller inte. Min slutsats kvarstår. Är man på topp 30 i världen så är det rent objektivt ett framgångsrikt land.
Men jag tycker man har slitit lite mer ärligt utan stora fossilreserver eller generösa finansregler.
Jo men vi är ju tvungen att jämna ut morgon samt främst kvällspuckeln i förbrukning.J jawen skrev:Fast ATT man ens tillåts att införa effektavgifter, när ALLA kunder redan betalar stora pengar för sin huvudsäkring på 16, 20, 25, 35, 63 A !!!
Betalar jag redan för 20 A som innebär ett maxuttag om 13.800 watt så måste jag rimligen få använda "maxbehovet" jag betalar för eller?
Kostanden per år hos EON för 20 A är redan 7.285 kr
Lata elbilsägare kan inte förvänta sig att de ska kunna starta laddning direkt när de kommer hem från jobbet.
Samt en del samtidigt starta tvätt o diskmaskin.
Det kostar multum att förstärka ett elnät!
1. Vi får väl se när flera nätbollag infört det, vad totalkostnaden för olika profiler blir.D daVinci skrev:
2. Poängen i debattartikeln var väl att det blir dyrare när folk anpassar sig till timpris och förbrukar det mesta på natten, lågpris.
Så den utvecklingen motverkas.
De allra flesta har lågtaxa på natten, oftast halva värdet.
Så du kan fortsätta ha 66% av förbrukningen på natten och få både lågt pris och låg effektaxa.
Bäst görs det med automatik förstås. Men att ladda bilen, VVB etc på natten funkar generellt sätt bra om man bara vill jobba med schema.
Så du kan fortsätta ha 66% av förbrukningen på natten och få både lågt pris och låg effektaxa.
Bäst görs det med automatik förstås. Men att ladda bilen, VVB etc på natten funkar generellt sätt bra om man bara vill jobba med schema.
Tanken är nog att olika nät har olika problem att lösa så man ville inte lagstifta det för strikt.J Jeppson skrev:
Att inte variera taxan alls beroende på hur lastat nätet är kommer sannolikt inte tillåtas när lagen börjar gälla 2027.
Om man redan kör allt på natten och helger så får man då en höjning av sina kostnader, ifall nätägaren har effekttaxa 24/7. Det påpekas att det finns nätägare som inte har det och då är det ju en annan sak.Q qvirre skrev: