D Daniel 109 skrev:
Då har du inte alls tittat på hur det implementerats där det har gjorts va?
Berätta gärna.

Nej, du kan inte hela tiden komma med grundlösa påståenden och kräva att andra ska ha källor för att motbevisa dem. Testa att ta reda på informationen istället för att gissa.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ingen vågar ta beslutet att klippa upp vajerräcket på E22 och ringa ut varenda snöröjningsfordon som finns, vid snöstormen förra året.

Tror du att det kommer förbättra denna situation att de som ska utöva myndighetsutövning riskerar fängelsestraff om de gör ett enda litet fel?
Fast om man ser deras passivitet som tjänstefel och de skulle straffas för det så skulle det kanske bli lite fart på de tröga byråkraterna ;) Att inte agera i en krissituation är väl egentligen ett värre fel än att försöka göra något och det går fel.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, nån skrev att det inte blir totalt dyrare, jag ser inte direkt framför mig att den fasta avgiften är på väg ner.. eller ens den vanliga rörliga.
Precis, för elbolagen är ju inte dumma.

De har en fast ram för fyra år 2024-2027, där de vet på förhand hur hårt de får pungslå dig. De vet också att en ny avgiftskategori ska införas.

De är ju inte dummare än att de synkroniserar sitt ökade kostnadsuttag med när effektavgiften införs, så att det blir lättare att blanda bort korten och skylla på regler, Bryssel etc - snarare än att först höja sina avgifter och nästa år omfördela dem när de inför effektavgiften. Så blir folk förbannade på effektavgifter istället för på det som verkligen betyder något - de vidlyftiga intäktsramarna som politikerna behöver åtgärda.

Om man vill göra något åt gemene mans elkostnader så är det två saker politikerna borde ställas till svars för - intäktsramarna och skatten på el.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du att det kommer förbättra denna situation att de som ska utöva myndighetsutövning riskerar fängelsestraff om de gör ett enda litet fel?
Nej, kanske inte. Men om du samtidigt slopar LOU mfl. lagar så tror jag på’t.

Vad jag sett med egna ögon är dessa lagar ett otyg som förstör massor.

L lbgu skrev:
Fast om man ser deras passivitet som tjänstefel och de skulle straffas för det så skulle det kanske bli lite fart på de tröga byråkraterna ;)
Dvs du vill enbart ha idioter eller idealister med sin egen agenda? För alla andra kommer ju välja andra arbeten istället. Eller tänker du dig att radikalt öka lönerna för att motsvara riskpremien?

• Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
S
K krfsm skrev:
Dvs du vill enbart ha idioter eller idealister med sin egen agenda? För alla andra kommer ju välja andra arbeten istället. Eller tänker du dig att radikalt öka lönerna för att motsvara riskpremien?
Ja, högre löner lär behövas. Och att man tar väck LOU mfl. hämmande lagar.

K krfsm skrev:
Riskpremie? Tror du överskattar betydelse av tjänstemannaansvar. Även på den tiden då det var lite mer riktigt tjänstemannaansvar tror jag det var väldigt ovanligt att någon straffades så hårt att det behövdes någon riskpremie.

Men till saken så anser jag att det vore bättre med ett system som premierar initiativförmåga istället för att som idag premiera passivitet.

Vad är bäst av dessa 2 fall?
1 - Räddningstjänstpersonal som vill göra det vågar inte klippa mittvajern eftersom de är rädda att chefen blir förbannad för att det kommer någon kostnad för att laga vajern.

2 - Räddningstjänstpersonal som kanske är lite lata/initiativfattiga klipper vajern för att de är rädda att chefen blir förbannad ifall de inte gör det.

Jag föredrar 2 även om det givetvis inte är bra att någon ska göra något för att chefen inte ska bli arg.
1 är väl ungefär som det funkar idag.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Vi vet sedan gammalt vad du tycker om Bengt så bespara oss gärna såna kommentarer
Varför då? Karln är ju ute och skarvar i en debattartikel i en stor morgontidning. Klart han förtjänar att hängas ut för att han är oseriös.

Ekenstierna är en charlatan. Han bör inte tas på allvar i något sammanhang då han uppenbarligen har ett oärligt uppsåt. Att hans alster tas in av en seriös tidning visar att journalisterna inte mäktar med att utföra det uppfrag de borde, så då är det viktigt att någon annan gör det.

Cudos @Daniel 109.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då? Karln är ju ute och skarvar i en debattartikel i en stor morgontidning. Klart han förtjänar att hängas ut för att han är oseriös.

Ekenstierna är en charlatan. Han bör inte tas på allvar i något sammanhang då han uppenbarligen har ett oärligt uppsåt. Att hans alster tas in av en seriös tidning visar att journalisterna inte mäktar med att utföra det uppfrag de borde, så då är det viktigt att någon annan gör det.

Cudos @Daniel 109.
Chalatan är väl att ta i, fast just den här artikeln om effekt-tariffer var ett lågvattenmärke.

Tycker i övrigt att hans åsikter mestadels är vettiga.

Som i denna artikel:
https://www.tn.se/naringsliv/36549/...prepa-tyska-elfiaskot-staten-maste-ta-ansvar/

S
En annan störig sak är att man motiverat ökning av nätavgifter med att förlusterna i nätet blivit dyrare pga. högre elpriser.

Kan vi förvänta oss en sänkning nu när priset var hyfsat lågt 2024?

Skulle inte tro det…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
En annan störig sak är att man motiverat ökning av nätavgifter med att förlusterna i nätet blivit dyrare pga. högre elpriser.

Kan vi förvänta oss en sänkning nu när priset var hyfsat lågt 2024?

Skulle inte tro det…
Jo jag är mest förvånad över ilskan som nu att elnätsbolagen fått nya stora utgifter pga massvis med elbilar och solceller.

Sen att man är tvungen att införa en effektavgift för att styra användningen.

Det här borde vi väl listat ut innan utvecklingen satte igång? Sen tror jag inte det är några större fel i elnätsbolagens intäktsramar.

S Snikholt skrev:
Chalatan är väl att ta i, fast just den här artikeln om effekt-tariffer var ett lågvattenmärke.

Tycker i övrigt att hans åsikter mestadels är vettiga.

Som i denna artikel:
[länk]
Då har du nog helt enkelt inte insett hur galna hans åsikter är. Iden om sverigepriser går inte att genomföra. Även andra artiklar han skrivit är vilseledande.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då har du nog helt enkelt inte insett hur galna hans åsikter är. Iden om sverigepriser går inte att genomföra. Även andra artiklar han skrivit är vilseledande.
Nej han är inte galen för det gemensamma elhandelsavtalet inom Europa ÄR rena galenskapen.

Sen "surrade" han till det med effektavgifter för det är ett måste.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som vanligt är du där igen. Förutom dina egna tomma ord så har jag inte sett någon vedertagen källa som förklarat hur han är ute och cyklar. Men det är tydligt att du har problem själv med tankesättet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.