S Snikholt skrev:
En annan OT fråga, varför tycks du avsky välfärdsstaten? Tycker du att Sverige har varit/är ett dåligt land att leva i?
För min del är det väl trevligt med socialt skyddsnät o sjukvård mm. Problemet är ju bara att det är så förhållandevis dyrt sedan effektiviteten sjunkit i decennier. Och många länder är nu ikapp o förbi på de flesta områden., Trots att de ha lägre skattetryck. Det är inte USA eller Sverige valet står mellan. (Men jag föredrar nog ändå USA faktiskt)

S
K karlmb skrev:
För min del är det väl trevligt med socialt skyddsnät o sjukvård mm. Problemet är ju bara att det är så förhållandevis dyrt sedan effektiviteten sjunkit i decennier. Och många länder är nu ikapp o förbi på de flesta områden., Trots att de ha lägre skattetryck. Det är inte USA eller Sverige valet står mellan. (Men jag föredrar nog ändå USA faktiskt)
Jag gillar ”alla ska med” mentaliteten.
Det är genomsvenskt, men effektiviteten får gärna bli bättre. Återinför tjänstemanna-ansvar till att börja med.

Edit: alla svenskar ska med…

Q
Sverige ligger på ca 15e plats i världen på BNP/capita. Så det är inte särskilt många länder som slår oss.

Många av dom är också länder med antigen stora fossila reserver eller rena finansparadis.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Sverige ligger på ca 15e plats i världen på BNP/capita. Så det är inte särskilt många länder som slår oss.

Många av dom är också länder med antigen stora fossila reserver eller rena finansparadis.
Vilka av de 15 är ok att jämföra oss med?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Vilka av de 15 är ok att jämföra oss med?
medellivslängd, mående, utbildning är väl andra parametrar.

Sen kan man väl inte bara säga att vårat skattetryck och offentligt finansierade välfärd är enda orsaken till att vi eventuellt halkar efter. Om vi nu gör det.

Edit: dessutom kanske medelinvånaren har det bättre. Men det är vettigare att titta på hur medianinvånaren har det.

Q
Du får välja att jämföra med vilka länder du vill såklart.

Själv tycker jag Luxemburg, Singapore, Irland, Norge, Qatar, UAE, Schweiz inte är relevanta av sagda skäl.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
De iofs väldigt svenskt att tycka Sverige är dåliga på det mesta. Även sånt vi är bra på

Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag gillar ”alla ska med” mentaliteten.
Det är genomsvenskt, men effektiviteten får gärna bli bättre. Återinför tjänstemanna-ansvar till att börja med.

Edit: alla svenskar ska med…
Tjänstemannaansvaret leder nog till sänkt effektivitet, gör man inget kan man inte göra fel vettu.....

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tjänstemannaansvaret leder nog till sänkt effektivitet, gör man inget kan man inte göra fel vettu.....
Iofs kan du ha rätt 🤣

S Snikholt skrev:
Iofs kan du ha rätt 🤣
Det är helt ofattbart att vi fortfarande inte återinfört tjänstemannaansvar. Regeringen har haft 2 år på sig och om inte denna regering heller gör det så anar man många ugglor i mossen.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Det finns ett tjänstemanna ansvar.

S
D Daniel 109 skrev:
Det gör det. Dock i praktiken ganska tandlöst jämfört med förr vad jag kan läsa mig till.

D Daniel 109 skrev:
Där har vi det. Du är politiker. Nu blockar jag dig igen.

• Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S
J Jeppson skrev:
Intressant artikel gällande de nya effekt tarifferna från SvD.

[länk]
Antar att de fortfarande måste hålla sig inom sina intäktsramar, vilket bör innebära att kostnaden för kollektivet inte får öka.

Anar dock oråd…

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.