pacman42 pacman42 skrev:
Priset sätts ju där tillgång och efterfrågan möts. Finns det större tillgång än efterfrågan så vinner det högsta priset någon är villig att betala och de som ville sälja därutöver får inte sälja
Där tillgång å efterfrågan (kurvorna) möts är de exakt lika stora så ditt resonemang rimmar inte.

L lbgu skrev:
Du fattade uppenbarligen inte vad jag skrev. Eller så kan du inte räkna. Eller kanske båda två.
Att du inte kan hitta något fel ger inget vidare stöd för ditt påstående. Milt sagt.

Nu hjälpte jag dig att konkretisera din metod. Och den utföll väl inte i speciellt god dager.
Företag i energibranschen är inte fullkomligt vettlösa så de lär undvika att ställa till det så för sig.

D Daniel 109 skrev:
Storägare kan definitivt manipulera marknaden om de vill och vågar.
Hur då?
Konkretisera.

K karlmb skrev:
Ändå är det precis vad som händer på torget hos potatishandlarna. Varför måste det blir nån avgift?
När du skall avtala så anlitar du arbetskraft och åker naturligtvis på att betala timkostnaden för dessa.
Varför går du i tankar om att dom skall behöva arbeta gratis åt dig.

K karlmb skrev:
Poängen skulle vara att elhandel mer blir som aktiehandel där priserna går upp och ner hela tiden (som följd av TILLGÅNG O EFTERFRÅGAN), men det verkar ju vara science fiction tydligen.
Vet inte om du missat det, men här i forumet gråter folk floder för att elpriset just går upp och ned.
Gör du inte lite väl genanta misstag nu?

K karlmb skrev:
Det är precis då det är bra med feta kablar. Då kan man ständigt maxa priset, utan risk att magasinen svämmar över.
Nja, det är precis tvärtom. När någon försöker driva upp priset så är det andra som säljer istället. Och desto fetare kablar desto mer omöjligt blir det att påverka priset genom att hålla igen produktionen.

Skulle hela Europa sitta ihop med försumbara transportkostnader så skulle det krävas enorm effekt för att röra priset ett öre.

Kan inses genom att tänka att en kommun är elektriskt isolerad. Då behövs inte många kW i ändrad produktion eller förbrukning för att flytta priset.

K karlmb skrev:
Deras avtal är ju alla kopplade till uttveckligen på Nordpool i någon form.
Det är ett val hos elhandlare för att förklara priset för kunden.
Elhandlare är fria att göra den typen av erbjudande.

K karlmb skrev:
Jag är beredd att betala ett rimligt fast pris.
Elhandlare erbjuder också fast pris.
(Priset när avtalet tecknas blir vad terminerna handlas för på Nasdaq. Dvs marknadspris, väldigt likartat det du skrev om aktier).

Du kan alltså få precis det du ber om.

D Daniel 109 skrev:
Exempelvis att de drar ner på produktion när priskurvan är brant för att få upp priset.
Det är ungefär som om ett fastighetsbolag driver upp hyran så att hyresgästerna lämnar och dom står med vakanser som inte ger intäkt och så går företaget i kk och ägarna förlorar allt. (Och konkurrenterna gnuggar händer för dom fick mindre vakanser och får bättre lönsamhet).

Varför förstår inte folk att det finns konsekvenser med självskadebeteende.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Där tillgång å efterfrågan (kurvorna) möts är de exakt lika stora så ditt resonemang rimmar inte.
Jag skrev ju hur detta går till på slutet, några väljer att inte producera

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
När du skall avtala så anlitar du arbetskraft och åker naturligtvis på att betala timkostnaden för dessa.
Varför går du i tankar om att dom skall behöva arbeta gratis åt dig.

Vet inte om du missat det, men här i forumet gråter folk floder för att elpriset just går upp och ned.
Gör du inte lite väl genanta misstag nu?
Nej hur då?

D daVinci skrev:
Det är ungefär som om ett fastighetsbolag driver upp hyran så att hyresgästerna lämnar och dom står med vakanser som inte ger intäkt och så går företaget i kk och ägarna förlorar allt. (Och konkurrenterna gnuggar händer för dom fick mindre vakanser och får bättre lönsamhet).

Varför förstår inte folk att det finns konsekvenser med självskadebeteende.
Dåligt exempel så länge man kan skjuta upp sin försäljning, eller hur?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Skulle hela Europa sitta ihop med försumbara transportkostnader så skulle det krävas enorm effekt för att röra priset ett öre.
Det stämmer naturligtvis, men det räcker ju mer att mindre än hälften av all produktion från Norden kan exporteras, eftersom den andra hälften är vindkraft som då kommer att producera noll. Och egentligen räcker det kanske med 25% av all produktion eftrsom vi har egen konsumtion också.

D daVinci skrev:
Hur då?
Konkretisera.
Är du elhandlare?

D daVinci skrev:
(Priset när avtalet tecknas blir vad terminerna handlas för på Nasdaq. Dvs marknadspris, väldigt likartat det du skrev om aktier).

Du kan alltså få precis det du ber om.
Jomenvisst! Och de priserna är numera på helt andra nivåer än för 5 år sen. Pga priserna på Nordpoool skenar regelbundet så risken är ju mkt högre.

D Daniel 109 skrev:
Bjuder du högst så lär ju priset sättas efter någon som bjuder lägre.
Jag får upprepa, jag är alltså desperat köpare. Varför skulle någon sälja till mig till lägre pris än jag bjudit när de vet jag måste köpa?

S
D daVinci skrev:
Visa mig var jag som privatkund kan få ett fastprisavtal som speglar terminspris.
Jag signar direkt.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.