S
D Daniel 109 skrev:
Det problemet är lösbart.

Problemet är snarare att marknaden inte skulle fungera lika bra, vilket i längden resulterar i högre priser.

Med ett sådant upplägg skulle alla producenter skulle lägga bud så högt de vågade, ibland för högt vilket resulterar i att billig produktion står still. Nu lägger tex vindkraften nollbud och vet att de får sälja till marknadspris. Det resulterar i att den billiga produktionen alltid nyttjas maximalt.
Det har du rätt i… jäkla volatilitet dock.

Z Zodde skrev:
Funkar inte av en mängd orsaker.
En som är lätt att greppa är att alla fasta avtal, terminer å derivat skulle bli omöjliga

Tänk ett fast avtal där VF sålt el till SSAB volym x till 50öre

På Nordpool lägger VF in ett säljbud till minimipris (volym x) å SSAB ett köpbud till maximipris (volym x) för att vara säkra på att få en handel.

Nordpools pris blev 60 ö vilket i exemplet ovan innebär att VF betalar 10ö cash till SSAB.

Vad hade VF fått betalt av Nordpool i ditt exempel?
Om Vattenfall avtalat att sälja fast pris till SSAB så får de väl sköta det utanför elbörsen. Eller finns det ett tvång att alla ska sälja via börsen. Då är ju inte marknaden särskilt fri.

S Snikholt skrev:
Lite ute på tunn i här känner jag…
Men medelpriset av genomförda affärer.
Ibgu föreslog att man skulle få det man begärde vilket självklart inte funkar med alla minimipriser.

Förstår heller inte vad du menar för medelvärde?
Skulle nån som har ett högt matchat säljbud vara tvungen att acceptera ett lägre medelpris?
Vet du hur du själv tänker?

L lbgu skrev:
Om Vattenfall avtalat att sälja fast pris till SSAB så får de väl sköta det utanför elbörsen. Eller finns det ett tvång att alla ska sälja via börsen. Då är ju inte marknaden särskilt fri
Själva avtalet är utanför börsen men elen passerar Nordpool

Men fokusera istället på alla minus priser som ges av vindkraft/kärnkraft

S
Z Zodde skrev:
Ibgu föreslog att man skulle få det man begärde vilket självklart inte funkar med alla minimipriser.

Skulle nån som har ett högt matchat säljbud vara tvungen att acceptera ett lägre medelpris?
Jag tolkade det som att det skulle vara ett bud-race, där elvolym kunde säljas till olika priser - och inte marginalen satte priset för hela volymen som avsågs.

Sen kan du sluta vara ett dryg-arsel.
Bara onödigt.
Typiskt norrmän antar jag…

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag tolkade det som att det skulle vara ett bud-race, där elvolym kunde säljas till olika priser - och inte marginalen satte priset för hela volymen som avsågs.
Ja, det var förslaget till ibgu. Alla matchade säljare skulle få vad de önskade.

Min fråga vad som sker med minimibuden å då svarar du ”medelpris”???

Förstår fortfarande inte hur du tänkte ”medelpris”

Enligt ibgu s modell skulle minimiprisen också få vad de begärde, alltså betala för att få sälja, vilket är absurdt.

Sorry om du uppfattade mig som dryg, inte menat så

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag skrev ju volymvägt medelvärde.

Så om säljbuden som matchas av köpvolym är som följande:

10 öre 100 enheter
20 öre 200 enheter

Så är medelvärdet (100*10 + 200 * 20) / (100 + 200) = 16,67 öre

Alla säljer till det de bjudit ut till. Så de som erbjöd en viss volym till 10 öre får 10 Öre för den volymen.
Är det så svårt att förstå?

Detta innebär att elproducenter i regel kommer att sälja el till priser som matchar deras produktionskostnader vilket väl kan anses rimligt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
L lbgu skrev:

10 öre 100 enheter
20 öre 200 enheter

Alla säljer till det de bjudit ut till. Så de som erbjöd en viss volym till 10 öre får 10 Öre för den volymen.

Detta innebär att elproducenter i regel kommer att sälja el till priser som matchar deras produktionskostnader vilket väl kan anses rimligt.
Jag förstod vilket pris du menade köparna skulle få…
Men Vad får Alla producenterna som lägger minuspriser?
Minuspriser finns ju för att vara garanterad att få sålt. (Typ vindkraft eller all derivathandel)

S
L lbgu skrev:

10 öre 100 enheter
20 öre 200 enheter

låter rimligt, fast ändå inte… varför skulle någon vilja sälja sin el billigare än nödvändigt 🧐

Varför skulle någon då bygga ut om de bara får betalt för deras produktionskostnad? Det finns ju ingen uppsida för dem.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle någon då bygga ut om de bara får betalt för deras produktionskostnad? Det finns ju ingen uppsida för dem.
Eller t.ex förbättra/förbilliga produktionen.
Det blir inget incitament att göra det billigare eller bättre.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
låter rimligt, fast ändå inte… varför skulle någon vilja sälja sin el billigare än nödvändigt 🧐
Fast de säljer ju till det pris de tycker är rimligt.

Det orimliga är ju att en elproducent som kanske har 20 öre i produktionskostnad kan sälja till 8 kronor i vissa lägen. I vissa branscher finns regler om ocker för att hindra företag att ta för mycket betalt för sina tjänster. De flesta tycker att det skulle vara fel ifall en bank erbjuder lån till 200% ränta även om man kan tycka att man borde få göra det i en fri marknad.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag förstod vilket pris du menade köparna skulle få…
Men Vad får Alla producenterna som lägger minuspriser?
Minuspriser finns ju för att vara garanterad att få sålt. (Typ vindkraft eller all derivathandel)
Bara det där med minuspriser visar ju att det är något tokigt med marknaden (= vi har byggt för mycket slumpproduktion . Jag har inget bra förslag för att hantera det, men jag är övertygad om att det måste gå att hantera fallet att ett företag inte kan sälja den el de producerar.

L lbgu skrev:
Fast de säljer ju till det pris de tycker är rimligt.

Det orimliga är ju att en elproducent som kanske har 20 öre i produktionskostnad kan sälja till 8 kronor i vissa lägen. I vissa branscher finns regler om ocker för att hindra företag att ta för mycket betalt för sina tjänster. De flesta tycker att det skulle vara fel ifall en bank erbjuder lån till 200% ränta även om man kan tycka att man borde få göra det i en fri marknad.
Om det vore så, då skulle ju inte Prada m.fl. kunna sälja mycket alls...

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Bara det där med minuspriser visar ju att det är något tokigt med marknaden (= vi har byggt för mycket slumpproduktion . Jag har inget bra förslag för att hantera det, men jag är övertygad om att det måste gå att hantera fallet att ett företag inte kan sälja den el de producerar.
Enklaste är ju att inte producera. De flesta kraftslag klarar ju av det. Problemet är istället att man med "bidrag" gör det lönsamt att producera till negativt pris. Kärnkraften har inte reglermöjligheten, men det har många andra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.