100 425 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Tydligen så stora problem i Tyskland med solenergin att stabiliteten i nätet riskeras. Samtidigt fortsätter myndigheterna att ge bidrag i 20 år.
https://www.tn.se/naringsliv/40921/...edslackning-vantar-om-regeringen-inte-agerar/
Detta är en del av det som gör att elpriserna på sommaren är lägre än vad som är hälsosamt för branschen.
https://www.tn.se/naringsliv/40921/...edslackning-vantar-om-regeringen-inte-agerar/
Detta är en del av det som gör att elpriserna på sommaren är lägre än vad som är hälsosamt för branschen.
Den minst desperate producenten, kanske avses?K karlmb skrev:
När överutbud av elproduktion finns, är det köparens marknad.
När det är brist på produktion är det säljarnas.
Om någon annan också tricksar för att höja priset (ingen lär tricksa för att sänka) så är det ju bara en bonus. då lär priset bli ännu högre, alltså tjänar man ännu mer.Z Zodde skrev:
Sen kan de ju göra som lastbilstillverkarna och bilda en kartell som manipulerar priser om man vill dra det ett steg längre. Stora bolag har historiskt inte bangat för att samarbeta i olagliga priskarteller.
Absolut är det möjligt. Det är ingen välgörenhet som bedrivs, syftet är att tjäna pengar.L lbgu skrev:Om någon annan också tricksar för att höja priset (ingen lär tricksa för att sänka) så är det ju bara en bonus. då lär priset bli ännu högre, alltså tjänar man ännu mer.
Sen kan de ju göra som lastbilstillverkarna och bilda en kartell som manipulerar priser om man vill dra det ett steg längre. Stora bolag har historiskt inte bangat för att samarbeta i olagliga priskarteller.
Bara svårt att se hur det skulle kunna administreras utan att det blir uppenbart, och brottsligt.
Ja, om det finns ett stort utbud. Du kommer ju aldrig att köpa dyr el i alla fall. Priset sätts ju av de bud som accepteras, där det lägsta sätter priset. Inte det högsta som du om och om repeterar.K karlmb skrev:
Självklart. Det intressanta är att när det gäller vanlig börshandel så är det brottsligt ifall samma aktör lägger både köp och säljbud samtidigt på en aktie. Detta just för att man inte ska kunna manipulera börskursen. Däremot på Nordpool är samma agerande helt ok. Det anses ok att manipulera kursen på Nordpool, men inte på Stockholmsbörsen. Logiskt?S Snikholt skrev:
Sådana karteller har hemliga prissamarbeten. Funkar inte på en transparent börs. Irrelevant jämförelse.L lbgu skrev:
Då förstod du inte. Nån producent kanske säljer större volymer bara nån % över förväntat pris.L lbgu skrev:
Den producenten får lite bättre betalt mens den som ”trixade” blir sittande med inköpt el han inte får sålt.
There is no such thing as a free lunch.
Att diskutera case som aldrig kommer inträffa känns rätt meningslöst imho
Ja, men om det börjar blåsa från norr och jag är desperat, gaslagret är tomt, då måste jag ju höja mina bud om jag ska få någon el. Och just jag, måste ha el den där timmen imorgon som det gäller. Jag är så desperat att alla andra bjuder lägre än jag. Vilket pris blir det då? Mitt eller någon annans?D Daniel 109 skrev:
Du kan visst lägga köp å säljkurs samtidigt på börsen. Finns inget sånt generellt förbud.L lbgu skrev:Självklart. Det intressanta är att när det gäller vanlig börshandel så är det brottsligt ifall samma aktör lägger både köp och säljbud samtidigt på en aktie. Detta just för att man inte ska kunna manipulera börskursen. Däremot på Nordpool är samma agerande helt ok. Det anses ok att manipulera kursen på Nordpool, men inte på Stockholmsbörsen. Logiskt?
Marketmakers gör det hela tiden
När jag själv gör det hos min nätmäklare kommer det upp en varningstriangel ”kan vara olagligt”
Sen går det inte att jmf elhandel (som bara har en matchning) med aktiebörs där samma papper kan handlas varje sekund 7,5 timmar varje vardag
Bjuder du högst så lär ju priset sättas efter någon som bjuder lägre.
Priset sätts ju där tillgång och efterfrågan möts. Finns det större tillgång än efterfrågan så vinner det högsta priset någon är villig att betala och de som ville sälja därutöver får inte sälja. Finns det lägre tillgång än efterfrågan så sätts priset utifrån det lägsta pris som någon är villig att betala och de som bjöd lägre blir utan.
Det är ju fullt logiskt, så fungerar en auktion.
Det som är speciellt med elmarknaden är dock att alla (i praktiken) kan köpa, man räknar istället med att produktion stängs av om det finns för mycket och för lite blir det aldrig. Därför är det alltid lika stor tillgång och efterfrågan. Det finns ingen som tvingas vaska el (men kanske vaska vind eller solenergi dock).
Jag förstår verkligen inte vad som är så svårt att förstå. Alla marknader fungerar på liknande sätt, ja utom planekonomi då, men den har ju visat sig vara värdelös.
Det är ju fullt logiskt, så fungerar en auktion.
Det som är speciellt med elmarknaden är dock att alla (i praktiken) kan köpa, man räknar istället med att produktion stängs av om det finns för mycket och för lite blir det aldrig. Därför är det alltid lika stor tillgång och efterfrågan. Det finns ingen som tvingas vaska el (men kanske vaska vind eller solenergi dock).
Jag förstår verkligen inte vad som är så svårt att förstå. Alla marknader fungerar på liknande sätt, ja utom planekonomi då, men den har ju visat sig vara värdelös.
Det var snarare en fullständigt obegriplig förklaring. Den tycks vara fullständigt galen, jag hänger inte alls med i ditt resonemang.