100 432 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Du fattade uppenbarligen inte vad jag skrev. Eller så kan du inte räkna. Eller kanske båda två.D daVinci skrev:Dvs du lägger bud på 100 enheter som kommer landa på 10kSEK styck utan "manipulation".
Och lägger köp bud på 55 enheter. Vilket är 5 mer än du kan förbruka.
Din "manipulation ger nu 1% säger vi. Och du kommer få in 100*100 kr = 10 kSEK "extra".
Men köper nu 5* 10100 = 50500 SEK i onödan.
Här står du nu på förlust på 40500 SEK. Men det stannar inte där.
Det finns ingen vask. Att du förbrukar 5 enheter för lite driver nätfrekvensen och balansansvariga måste betala för stödtjänster. Och du åker på böter. Vet inte hur mycket. Säg 10 MSEK.
Är du helt säker på att du får behålla jobbet efter denna katastrof?
Fast om man har bra koll på vad ens konkurrenter producerar och man också har bra koll på vad förbrukningen förväntas bli nästa dag så kan man nog göra en kvalificerad gissning på hur mycket en ändring av utbudet kommer att påverka priset. Sen kanske det inte lyckas varje gång, men är man tillräckligt duktig på det går det säkert att tjäna på det. Ifall man kan uppskatta riskens storlek bra så kan man fatta ett affärsmässigt beslut att ta risken om vinsten är tillräcklig. Sen är det lite som poker, du måste kunna vara uthållig annars biter variansen dig i svansen.Z Zodde skrev:
Storägare kan definitivt manipulera marknaden om de vill och vågar. Att neka till det är lika dumt som att påstå att det hela tiden görs. Det finns en marknadsövervakning som högst sannolikt skulle upptäcka den typen av manipulation.D daVinci skrev:Nu är det väl just vattenkraften som i stort sett bestämmer elpris i Sverige. Iom att dom ligger på marginalen.
Men varje vattenkraftsaktör försöker maximera sin årsvinst. Det gäller att bli av med magasinen till så högt pris som möjligt. Man man får inte ta för mycket i buden för då får man inte leverera. Det är ett misslyckande om man står med 50% kvar i magasinen när de börjar fyllas igen. Då hade det varit bättre att lägga lägre bud och sälja mer.
Jag tror det är skäligt att anta att vattenkraftsproducenterna söker maximer sin årsvinst.
Men då handlar det om att sälja allt och samtidigt få så hyggligt betalat som det går.
Och till sin hjälp i att maximera har dom tidigare statistik om förbrukning, och om hur andra producenter göra och väderleksprognoser mm.
Men jag ser inga möjligheter till sk manipulation.
Gissa må man definitivt göra och med så stor osäkerhet och okända faktorer har man definitivt oddsen mot sig.L lbgu skrev:
Men säg att det hade kunnat funka….
Hur garderar man sig då mot att ingen annan av de 100+ spelarna på Nordpool inte har liknande planer och ändrar SITT handlar mönster?
För gissningarna bygger ju på att alla andra kör på som normalt, utan några taktiska dispositioner.
Det är ju inte det som är defintionen av vem som sätter priset. Priset sätts av den sist producerade kWh brukar det heta. Att sedan alla betalar detta pris ändrar ju inte på det. Men det här vet du ju mkt väl, varför ständigt denna fixering vid oväsentligheter? Har du inte mer att komma med?D Daniel 109 skrev:
Och därmed är det ju den mest desperates accepterade pris som blir det som gäller.
Vi tar det igen, och detta gör jag trots att det delvis talar emot det jag hävdar. Marginalprissättning fungerar oftast bra sägs det:
https://www.ifn.se/publikationer/working-papers/2023/1460/
Min fråga då är vilken avgörande skillnad det är på systemoperatörer i USA, och på större elhandlare på Nordpool. Kan du förklara det?Det finns dock en hake. Marginalprissättning kan under vissa omständigheter ha flera jämvikter. För en del av dessa kan budgivningen vara kartellartad, vilket ger mycket höga elpriser. Detta var tidigare ett vanligt problem när produktionskapacitet upphandlades av systemoperatörer i USA.
Marginalprissättning fungerar bra på elbörsen
Problematiska jämvikter med kartellartad budgivning kan uppstå även i vår teoretiska modell, trots att varje producent har en liten produktionskapacitet och begränsad marknadsmakt. Vi visar att osäkerhet i efterfrågad volym minskar risken för kartellartad budgivning. Denna osäkerhet är troligtvis en anledning till att marginalprissättning normalt fungerar bra på elbörsen.
Pristak och prisgolv minskar risken för kartellartad budgivning
Ett prisgolv eller pristak kan minska risken för kartellartad budgivning. Exempelvis identifierar vi omständigheter där ett prisgolv, det vill säga ett minimipris, i auktionen kan leda till lägre elpriser, vilket kan tyckas vara kontraintuitivt. Under mer generella omständigheter behövs det både ett prisgolv och ett pristak för att eliminera kartellartad budgivning. I vår teoretiska modell ger ett väl valt prisgolv och ett väl avvägt pristak tillsammans en unik jämvikt, för vilket elpriset blir lågt.
"osäkerhet i efterfrågad volym minskar risken för kartellartad budgivning."
Jo, det verkar ju rimligt.
Vilken osäkerhet i volym har en elhandlare med 100.000 villakunder egentligen? 10%? 50%?
De skrev ”Detta var tidigare ett vanligt problem när produktionskapacitet upphandlades av systemoperatörer i USA.”K karlmb skrev:
Kan du utveckla lite?
När skedde detta och hur uppstod problemet?
Framgår inte av texten
Ändå är det precis vad som händer på torget hos potatishandlarna. Varför måste det blir nån avgift?D daVinci skrev:
Poängen skulle vara att elhandel mer blir som aktiehandel där priserna går upp och ner hela tiden (som följd av TILLGÅNG O EFTERFRÅGAN), men det verkar ju vara science fiction tydligen.
Nej, den minst desperates accepterade pris är det som gäller.K karlmb skrev:
Nej, jag är inte så insatt i den nordamerikanska marknaden. Det känns inte heller relevant att diskutera risken för eventuella karteller när du inte ens förstår den grundläggande funktionaliteten på marknaden.K karlmb skrev:
Som jag nämnde i ett annat inlägg, jag är helt övertygad att karteller och marknadsmanipulation är möjligt. Som på andra marknader, men jag tror att de skulle upptäckas, och att därför ingen försöker.
Deras avtal är ju alla kopplade till uttveckligen på Nordpool i någon form. Jag är beredd att betala ett rimligt fast pris. Är det vattenkraft så ser jag ingen anledning att priset ska variera enligt vad som händer på kontinenten, bara utifrån hydrologi och årstid. Jag kan tom tänka mig att ha en tidstariff så att produktionen räcker till fler kunder, jag behöver inte nödvändigt sätta på tvätt o disk kl 18 och jag kan stoppa värmepumpen mitt på dagen, inga problem.D daVinci skrev:
Vad menar du det är som skulle upptäckas? Att elhandelsdelen lägger höga köpbud? Får de inte det om de "tror att kommer att behövas"?D Daniel 109 skrev:
Exempelvis att de drar ner på produktion när priskurvan är brant för att få upp priset. Att lägga falska köpbud låter långsökt. Men jag är inte expert på att manipulera elpris. Men avvikande handelsmönster skulle sannolikt upptäckas.
Men innan du inser att det inte är de högsta köpbuden som sätter elpriset så är det inte relevant att diskutera.
Men innan du inser att det inte är de högsta köpbuden som sätter elpriset så är det inte relevant att diskutera.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Att marknaden kan manipuleras är för mig givet. Det finns inget system som är 100% säkert. Jag tror att risken för manipulation i nuvarande system är relativt låg, men inte noll. Att byta ut nuvarande system mot något annat system, för att nuvarande kanske går att manipulera känns rätt meningslöst om man inte kan garantera att det nya systemet är 100% fritt från manipulation och brott. Eftersom jag är helt övertygad om att det inte finns något 100% säkert system så blir det väldigt svårt att övertyga mig om att det nya systemet är det.
Ja detta är ju ett annat sätt. Vem kan säga vilket som är rätt strategi för att ha precis lagom kvar i magasinen till vårregnen?D Daniel 109 skrev:
Det gör ju att det är närmast omöjligt för någon att påstå att de måste börja producera nu när efterfrågan är hög. Skulle de alltid köra max så skulle ju inte priserna skjuta i höjden generellt förrän på senvintern. Det tycker jag inte man kan se att de brukar göra.
Säg att man håller igen lite under 20% av vinterdagarna när man vet att det ska bli kallare om några dagar. Vem kan göra ett case av det?
Men på det sättet så förstärks ju vädervariationerna kraftigt.