100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Tex genom att vattenkraften håller igen på produktionen för att trissa upp priset. Det finns så stora aktörer att det ät fullt möjligt. Men samtidigt är det inte svårt att upptäcka.
Vattenkraften är nu inte EN aktör utan ett kraftslag. Tänker du på kartell bland alla vattenkraftsbolag?D Daniel 109 skrev:
Om vattenkraft ägare nr1 håller igen kanske vattenkraftägare nr2+3+4 utnyttjar läget å säljer mer till något högre priser.
Då står ägare 1 med mindre intäkter den perioden utan å ha uppnått nåt som helst.
Det finns inga gratis luncher
Grejen är att du tjänar mer på prisdiffen du orsakar när du säljer den egenproducerade elen än vad du förlorar ifall du köpt mer el än du kan avsätta till dina elkunder. Försökte förklara det innan , gör ett försök till.Z Zodde skrev:
Tänk att du lägger köpordrar för mer el än du behöver. Din kunskap om elmarknanden gör att du vet att det bara krävs lite mer köpordrar för att situationen blir sådan att t.ex. Karlshamnsverket startas vilket lär ge ett bra elpris. Om du lyckas med att få upp elpriset över en viss nivå går du med vinst på affären. Borde inte vara så svårt att förstå att detta kan vara möjligt ifall man har tillräckligt bra koll på vad ens konkurrenter producerar och på vilken nivå efterfrågan väntas vara nästa dag.
Det är precis vad du inte gör. Du förlorar MER på all el du måste köpa för att höja priset än du tjänar på el du får sålt.L lbgu skrev:
Så fort priset börjar stiga för att du köper mer än du behöver så kommer en massa andra producenter på banan å säljer sin el till dig.
El du inte behöver…
På aktiemarknaden surrar ofta småsparar-teorier att nån stor aktör (som egentligen är köpare ) trycket ner kursen i ett papper för att kunna köpa billigare.
I verkligheten så blir han av med så mycket MER aktier i sin kurs press än han hinner köpa tillbaka innan kursen går upp.
Om du var ensam stor aktör så kanske… men det finns många hyfsat stora som du har noll koll på hur de agerar.L lbgu skrev:
Som jag skrev, det finns så stora aktörer att det är möjligt. I vissa situationer kan små förändringar i utbudet påverka priset mycket. Men det ör som sagt lätt att upptäcka, så jag tror inte att det förekommer.Z Zodde skrev:Vattenkraften är nu inte EN aktör utan ett kraftslag. Tänker du på kartell bland alla vattenkraftsbolag?
Om vattenkraft ägare nr1 håller igen kanske vattenkraftägare nr2+3+4 utnyttjar läget å säljer mer till något högre priser.
Då står ägare 1 med mindre intäkter den perioden utan å ha uppnått nåt som helst.
Det finns inga gratis luncher
Visst kan chefen säga det, pris som han kan säga att dom skall tillverka en flygande matta.L lbgu skrev:
Men återigen så svarar du inte på det jag frågar:
Du måste väl inse själv att du inte med en stavelse beskriver hur det skall gå till.D daVinci skrev:
Nästa gång du får en impuls att skriva några fantasier så ta först och tänk igenom hur den saken skall göras konkret.
Det enda läget där det är problem är den mängd el som du inte kan sälja till elkunder. All el du kan sälja förlorar du inget på. Så tjänar du mer på prishöjningen för all egenproducerad el du säljer via Nordpool än vad du förlorar på den mängd el du inte kan sälja så gör du vinst.Z Zodde skrev:
Litet exempel.
Du producerar 100 enheter el som säljs till nordpool.
Du har i ditt elnätsbolag kunder som förväntas köpa ca 50 enheter el.
Så på Nordpool lägger du säljbud för 100 enheter.
Men du lägger köpbud på 55 enheter för du räknar med att din ökning med 5 enheter tvingar Karlshamnsverket att gå igång. Du räknar med att din manipulation ger +10% på priset.
Det går som du tänkt:
Så din försäljning av egengenererad el ger 10% mer. Vinst på det blir 10 enheter * priset.
Du får vaska 5 enheter som du inte kan sälja. Förlust 5 enheter * priset.
På hela affären tjänar du 5 enheter * priset. I princip gratis pengar för en fifflare.
Eftersom all matchning ser samtidigt å du har noll info av vad nån annan gör så ser jag fortfarande inte hur du skulle kunna tjäna pengar UTAN att samtidigt ta en betydande riskD Daniel 109 skrev:
Poängen är att du undervärderar antalet enheter för att höja priset. Byt ut 5 enheter till 50 eller 500 så har du garanterad torsk.L lbgu skrev:Det enda läget där det är problem är den mängd el som du inte kan sälja till elkunder. All el du kan sälja förlorar du inget på. Så tjänar du mer på prishöjningen för all egenproducerad el du säljer via Nordpool än vad du förlorar på den mängd el du inte kan sälja så gör du vinst.
Litet exempel.
Men du lägger köpbud på 55 enheter för du räknar med att din ökning med 5 enheter tvingar Karlshamnsverket att gå igång. Du räknar med att din manipulation ger +10% på priset.
Det går som du tänkt:
Så din försäljning av egengenererad el ger 10% mer. Vinst på det blir 10 enheter * priset.
Du får vaska 5 enheter som du inte kan sälja. Förlust 5 enheter * priset.
På hela affären tjänar du 5 enheter * priset. I princip gratis pengar för en fifflare.
Eller att dina 5 enheter inte höjer priset, då har du också garanterad torsk.
Men hela resonemanget haltar. Varför skulle ökning från 50-55 på köpordern höja priset mens säljordern på 100 inte påverka…
There is no such thing as a free lunch.
Dvs du lägger bud på 100 enheter som kommer landa på 10kSEK styck utan "manipulation".L lbgu skrev:Det enda läget där det är problem är den mängd el som du inte kan sälja till elkunder. All el du kan sälja förlorar du inget på. Så tjänar du mer på prishöjningen för all egenproducerad el du säljer via Nordpool än vad du förlorar på den mängd el du inte kan sälja så gör du vinst.
Litet exempel.
Och lägger köp bud på 55 enheter. Vilket är 5 mer än du kan förbruka.
Din "manipulation ger nu 1% säger vi. Och du kommer få in 100*100 kr = 10 kSEK "extra".
Men köper nu 5* 10100 = 50500 SEK i onödan.
Här står du nu på förlust på 40500 SEK. Men det stannar inte där.
Det finns ingen vask. Att du förbrukar 5 enheter för lite driver nätfrekvensen och balansansvariga måste betala för stödtjänster. Och du åker på böter. Vet inte hur mycket. Säg 10 MSEK.
Är du helt säker på att du får behålla jobbet efter denna katastrof?
Jag kan inte köpa el från valfri producent. All handel går via elhandelsbolag så jag kan tex inte köpa av grannens lilla vattenkraftverk även om jag skulle vilja.D daVinci skrev:
Nu är det väl just vattenkraften som i stort sett bestämmer elpris i Sverige. Iom att dom ligger på marginalen.D Daniel 109 skrev:
Men varje vattenkraftsaktör försöker maximera sin årsvinst. Det gäller att bli av med magasinen till så högt pris som möjligt. Man man får inte ta för mycket i buden för då får man inte leverera. Det är ett misslyckande om man står med 50% kvar i magasinen när de börjar fyllas igen. Då hade det varit bättre att lägga lägre bud och sälja mer.
Jag tror det är skäligt att anta att vattenkraftsproducenterna söker maximer sin årsvinst.
Men då handlar det om att sälja allt och samtidigt få så hyggligt betalat som det går.
Och till sin hjälp i att maximera har dom tidigare statistik om förbrukning, och om hur andra producenter göra och väderleksprognoser mm.
Men jag ser inga möjligheter till sk manipulation.
Nej vilken lag hindrar dig från att köpa av en producent direkt. Jag känner inte till något hinder. Och vad jag förstår förekommer det att kunder köper direkt av producenter. Några % går inte via Nordpool.K karlmb skrev:
De jag nämnde är både producenter och elhandlare. Att köpa av dom är att köpa av producenten.