100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Nja, vilka lagar hindrar dig då?K karlmb skrev:
Du får väl köpa el av vattenfall, eller Skellefteå kraft, för att ta några exempel. Vilken lag hindrar dig?
(Däremot kan du inte räkna med att dom är skyldiga att ställa upp på DINA krav. Dom är fria att ha sina försäljningsvillkor).
Vattenfall elhandel lägga en hel del bud på max pris. Efter som de vet att många kunder kommer att använda el oavsett pris. Men det påverkar inte prisbildningen. De kan inte lägga fler höga bud än de var behov av.
Fast jag kan med vetskap om hur läget är lägga högre köpbud (antal MWh) än vad jag egentligen tror kommer att behövas. Det kanske inte går varje dag, men ibland lär det finnas lägen där det funkar. Så om jag ökar mitt köpbud med säg 10% så kommer jag troligen att få upp priset med säg 50%. Tack vare min stora elproduktion så kommer jag att tjäna betydligt mer på prishöjningen jämfört med den relativt lilla förlust jag gör för att jag lagt bud på mer el än vad jag egentligen tror jag kan sälja.Z Zodde skrev:
Orealistiskt antagande går ej att argumentera mot.L lbgu skrev:
Kan nog med bestämdhet hävda att ingen enskild aktör någonsin varit i närheten att ”få priset upp med 50%”
Öka köpbud med 10% (jmf med vad förresten? med gårdagen?)
Nej EN ENDA matching eliminerar effektivt försök till manipulation eftersom ingen känner till vad de andra aktörerna gör
Finns exakt inget i en fri marknad som tvingar en producent att ha viss avtalstid. Exakt inget.K karlmb skrev:
Och det finns idag inget som hindrar dig att starta ett elhandelsbolag som erbjuder avtalstid på ett dygn eller en timme. Du får dock räkna med att kundtillströmningen kanske är något begränsad. Få kunder lär vilja skriva nytt avtal en gång i timmen (och betala 1000 kr per gång i avgift).
Så är det inte heller. Som sagt så lägger vattenkraftsproducenterna ett helt gäng block med olika priser så att det alltid skall levereras efterfrågad effekt.K karlmb skrev:
Ja, och det är det som händer här. På en fri marknad kommer priset att landa på samma nivå som Nordpoolpriset. Det är nämligen där som balans råder.K karlmb skrev:
Ja, men priset blir då samma som Nordpoolpriset.K karlmb skrev:
Det är som en vara som handlas globalt och inte är föremål för enskilda staters hinder. Där rör sig priset (kortsiktigt) efter tillgång och efterfrågan. (Och långsiktigt ändras produktionen för att möta efterfrågan).
Tar vi kaffebönor som exempel, vilket jag tyckte mig notera har nämnts i tråden, så blir skörden kass i något land så kommer alla producenter världen över att skruva upp priset. Och vv om skördarna blir rika.
Det är inte så att någon säljer snorbilligt samtidigt som andra kan ta ut dubbla priset. Alla ligger på ungefär samma pris. Dvs motsv Nordpoolpriset.
Detta är ordinär marknadsekonomi.
Du kommer bara med vaga insinuationer.L lbgu skrev:Och eftersom båda delarna har samma ledning så kan man väl förvänta sig att de får instruktioner från denna ledning att maximera vinsten. Kan de då samarbeta så är det ju jättebra. Ditt problem är att du förutsätter att alla marknadsaktörer är hederliga affärsmän. Med den inställningen så blir man lätt lurad när man kommer ut i verkligheten. Tänk alla kartellböter som utdömts till företag som sysslat med olagligt prissamarbete. Finns inte mycket moral när man enkelt kan öka vinsten på relativt riskfria sätt.
Om vi säger så här. Tänk dig ett företag som har relativt stora verksamheter på båda sidor (som t.ex. Vattenfall). Tänk dig också att det företaget är redo att fiffla för att maximera vinst. Då är frågan. Ifall detta företag verkligen vill höja priset vid en vald tidpunkt på elbörsen, tror du det är möjligt? Enligt mig är svaret självklart JA.
Hur skall det gå till???
Beskriv hur det går till.
Jag begriper inte hur det skall gå till. Förklara det.
Strunt i de exakta siffrorna. Det räcker att få upp priset lite grann för att du ska kunna tjäna mycket pengar på det. I en utbudstight situation kan säkert en liten ökning av budet få upp priset rejält. Typ ifall man kan sätta budet så att någon tvingas starta Karlshamnsverket för att möta den väntade efterfrågan nästa dag.Z Zodde skrev:Orealistiskt antagande går ej att argumentera mot.
Kan nog med bestämdhet hävda att ingen enskild aktör någonsin varit i närheten att ”få priset upp med 50%”
Öka köpbud med 10% (jmf med vad förresten? med gårdagen?)
Nej EN ENDA matching eliminerar effektivt försök till manipulation eftersom ingen känner till vad de andra aktörerna gör
Chefen säger till sina underchefer att nu får ni se till att maximera priset på nordpool genom en gemensam insats. Ni har ju egna räknenissar som kan räkna ut vad ni behöver göra. Det kommer att göra under för er julbonus.Sköt det diskret, jag kommer att förneka att detta samtal någonsin skett.D daVinci skrev:
Jo, jag tittade bakåt, men hittade inte lika fina månadsgrafer med alla fyra onrådena på det. Var inget som motsade detta efter införandet av elområden och innan invasionen i Ukraina. Slutet av -21, -22 och delvis -23 har lite kaosartade priser av flera olika anledningar.Mikael_L skrev:
Men även innan dess så ser man att priserna i SE4 ökar lite (relativt sett) när reaktorerna i Ringhals stängdes ned.
Det är så många faktorer att ta hänsyn till. Men påverkan på elpriserna över tid efter flödesmodellen infördes kan man nog ana ändå. Ge oss ett par månader till så kan vi nog slå fast att SE3 fick högre priser pga detta.
Men du kan inte påverka priset med mindre du handlar helt annan volym än ditt ursprungliga behov.L lbgu skrev:
Å gör du det blir du sittande med massa köpt el du inte har avsättning för.
Det går inte att lyfta sig själv i håret.
Har man köpt för mycket el under day-ahead-handeln måste det väl justeras under intradagshandeln?
Och nu orkar jag inte tänka ut detta (inte min branch sas) men kan det inte bli att då förlorar man det man ev kunnat tjäna?
Själv är jag inte speciellt orolig för att det skulle vara en massa manipulationer.
Och alla aktörer håller nog ordentlig koll på vad andra gör, och denna handel är ju så transparent att fusk blir svårt.
OCH ... detta är inte den lilla ankdammen Sverige, utan hela Nordeuropa, dvs 100 ggr större än Sverige.
Och nu orkar jag inte tänka ut detta (inte min branch sas) men kan det inte bli att då förlorar man det man ev kunnat tjäna?
Själv är jag inte speciellt orolig för att det skulle vara en massa manipulationer.
Och alla aktörer håller nog ordentlig koll på vad andra gör, och denna handel är ju så transparent att fusk blir svårt.
OCH ... detta är inte den lilla ankdammen Sverige, utan hela Nordeuropa, dvs 100 ggr större än Sverige.
Just att det är EN ENDA matchning gör ev manipulation omöjlig.Mikael_L skrev:
Har man köpt för mycket el under day-ahead-handeln måste det väl justeras under intradagshandeln?
Hade du sett alla andra orders nån minut innan du la in din så finns alla möjligheter men det får man alltså inte.
Man kan, likt poker, chansa å bluffa sina egentliga intressen men..
Likt poker kan man både lyckas å misslyckas.
Intressenterna på elmarknaden tar inte sådana idiotiska risker.
Nja, visst är det möjligt att manipulera alla marknader. Men på elmarknaden är det ju tämligen lätt att upptäcka om det sker.
Ser inte ett upplägg där det skulle funka?D Daniel 109 skrev:
Inte med många players av hyfsad storlek.
Var du ensam stor hade du kanske haft möjligheten men hävdar ändå att när alla orders matchas i samma sekund är det näst intill omöjligt med manipulation.
Du kan ta en kalkylerad risk, likt pokerspelaren, men nån garanti för vinst finns aldrig