C cpalm skrev:
Om man inte skall låna pengarna då?
Min Mor blev tvungen att ta ett lånelöfte, även om hon hade pengar på banken efter en tidigare försäljning.
Jag förstår mäklaren, och banken ställde upp.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Inför en deposition för att delta i budgivningen. Depositionen tar mäklaren hand om under tiden budgivningen pågår. Alla som förlorar budgivningen får tillbaka sin pengar. Den vinnande budgivarens deposition går antingen in i köpeskillingen och anses vara en del av handpenningen.

Väljer den vinnande budgivaren att inte fullfölja affären går depositionen till säljaren.
Har du någonsin letat bostad i en storstadsregion? Sist jag köpte lägenhet var det inte ovanligt att man var inblandad i 2-3 lägenheter/budgivningar samtidigt. Hade varit helt ohållbart att kräva en deposition på varje. Och därmed funkar det inte med bindande bud heller, vad händer om budet är bindande och man råkar vinna två budgivningar samtidigt? Och om man ska skulle ha ett straff för att dra sig ur, ska man straffas för att man är med och budar på två objekt man vill ha samtidigt?

• Gilla
Ro88an och 2 till
  • Laddar…
Varför bud inte ska vara bindande:

Om man tänker på någon som behöver en bostad på en ny ort, pga nytt jobb eller ändrade levnadsförhållanden så söker man väl mer än en bostad i taget och lägger bud på flera.
Om buden vore bindande så riskerar man att bli tvungen att köpa mer än en ny bostad om man har vunnit budgivningarna. Och så länge man deltar i en budgivning kan skulle man inte kunna titta på något alternativ med bindade bud.

• Gilla
Ro88an och 1 till
  • Laddar…
Eskes Eskes skrev:
Min Mor blev tvungen att ta ett lånelöfte, även om hon hade pengar på banken efter en tidigare försäljning. Jag förstår mäklaren, och banken ställde upp.
Jag förstår inte! Varför skulle man ha ett lånelöfte om man inte avser att låna något? :thinking:

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
K kobodjo skrev:
Jag har avhållit mig som en bostadsnykterist, men tänkte att jag skulle in i pyramidspelet nu med Corona och annat.

Efter att tittat på två objekt som ökat med 60%-70% från utgångspriset började jag undra om folk bara la bud utan något bakom flötet.

Det var då jag lärde mig att buden inte behöver vara bindande......skämtar ni?
Jag kan lägga ett bud på en 40 miljoners villa och trissa upp priset och sedan bara dra mig ur?
Tror fortfarande inte det är sant.

När jag la ett bud på en bok för 100 kr på Tradera var den bindande!
Allt på Tradera är bindande. Men inte bostäder för miljoners miljoner?

Inte konstigt att priserna är helt sinnessjuka.
Återgår till att bli bostadsnykterist....
varför inte bara kräva en depositions avgift för att få buda.
Alla får tillbaka den om man håller sitt bud.
Säg att avgiften är 10 000kr eller högre.
Inte ofta man backar ur då tror jag.

R Rolle691 skrev:
varför inte bara kräva en depositions avgift för att få buda.
Alla får tillbaka den om man håller sitt bud.
Säg att avgiften är 10 000kr eller högre.
Inte ofta man backar ur då tror jag.
Jo då. Man skriver kontrakt med besiktningsklausul och hittar något som man inte kan acceptera.

• Gilla
Ro88an och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Frågan är hur mycket bättre det skulle bli av att ge säljaren möjligheten att stämma en budgivare som drar sig ur innan kontraktsskrivning?
För det är ju i praktiken det vi talar om.
En person som är i behov av ett boende akut kanske är med och budar i flera budgivningar samma vecka - ska en sådan person inte få göra det? Det finns trots allt inte oändligt antal objekt ute samtidigt.

När vi letade hus så fick man fylla i om man hade ”finansiering klar” på ett papper vid visningar.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan inte riktigt se att mäklaren gör något fel här. Säljaren vill inte sälja till ditt bud och då är det väl helt ok att fråga om du kan tänka dig att lägga mer? Alternativet är ju att säljaren inte är nöjd och så blir det ingen affär utan man försöker lite senare igen. Som köpare så kanske du tycker det skulle vara tråkigt, för du kunde tänkt dig att lägga lite mer eftersom du verkligen gillade denna bostad. Istället får du ge dig ut på jakt efter annat bara för att mäklaren inte "ska" ställa frågan?

Jag har sålt både en lägenhet och en villa där precis det hände. Det fanns ett acceptpris på båda objekten och högsta bud hamnade lite under acceptpris. Klart man frågar om de vill betala mer. I båda fallen var jag tydlig att jag inte släpper det under det priset så det var vad mäklaren framförde och båda gångerna fick vi det sålt till önskat pris.
I sak har du helt rätt och jag kanske är lite överkänslig. Det som stört mig mest är hur mäklaren lägger upp samtalet med alltifrån till att mäklaren får knapra på sin marginal till att jag ska vara "schysst". Jag stod fast vid mitt bud båda gångerna och fick objekten för priset jag gav.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det tycker jag är ett feltänk. Det är inte alls säkert att säljaren faktiskt gör en ekonomisk förlust på att vinnande budgivaren hoppar av.
.
De är inte ett påstående att avhopp alltid ger förlust utan att avhopp ibland ger stor förlust.

Förlusten kan även vara av typen att en affär blir kraftigt försenad med problem för säljaren även om slutpriset inte blir ”för lågt” mätt i kronor.

Detta beror ju helt på var i riket huset i fråga ligger och andra egenskaper.

Galna budgivningar i storstadsregioner med 25 pers på visningen och sedan 10+ bud inom 30 min där priset gått upp 50 % ställt mot torpet i Värmland som legat ute för 200k i tre år.

Jag tyckte som köpare att hela grejen med en kort visning, sedan budgivning och så ska man gå igenom hela jäkla processen med kontrakt och allt INNAN man kan ta dit en besiktningsman och se om husjäkeln ens går att bo i... det var så dumt.

Men om jag nu skulle sälja huset skulle jag nog tycka det var rätt skönt att dels kunna välja och vraka i lugn och ro mellan köpare och dels kunna lämpa över hela skiten med besiktning på dem.

Så säljare och köpare blir nog aldrig nöjda bägge två.

• Gilla
Ro88an och 1 till
  • Laddar…
C Crippman skrev:
Min favorit i mäklarebeteende är när du vunnit en budgivning ringer mäklaren och frågar om du vill buda lite till.....pga av att säljaren inte är nöjd med priset!
Är det inte absoluta drömhuset kan man här kontra med att sänka budet.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skadestånd baserar sig på värdet av en skada, jag tror inte avtalsrätten ger utrymme för att säga att skadan schablonmässigt är X% av taxeringsvärdet eller någon annan typ av "bötesklausuler".

Därför tror jag det är stor risk för att det uppstår tvist kring hur skadan skall värderas. Det är ju egentligen bara att se till de fall idag där en köpare eller säljare inte fullföljer en affär efter kontraktsskrivning.
Mina inlägg utgår från att lagändringar sker. Taxeringsvärde är lämpligt bas då det är en mycket tydlig summa satt av utomstående.

K kobodjo skrev:
Jag har avhållit mig som en bostadsnykterist, men tänkte att jag skulle in i pyramidspelet nu med Corona och annat.

Efter att tittat på två objekt som ökat med 60%-70% från utgångspriset började jag undra om folk bara la bud utan något bakom flötet.

Det var då jag lärde mig att buden inte behöver vara bindande......skämtar ni?
Jag kan lägga ett bud på en 40 miljoners villa och trissa upp priset och sedan bara dra mig ur?
Tror fortfarande inte det är sant.

När jag la ett bud på en bok för 100 kr på Tradera var den bindande!
Allt på Tradera är bindande. Men inte bostäder för miljoners miljoner?

Inte konstigt att priserna är helt sinnessjuka.
Återgår till att bli bostadsnykterist....
Det är ju så enkelt så att det finns formkrav på förvärv av fast egendom, dvs köpekontrakt skall undertecknas av båda parter för att bindande avtal ska anses upprättat. Om du däremot köper ett bolag som äger en fastighet så är reglerna fundamentalt annorlunda.

Hjälper barnen att hitta bostadsrätt och håller med om att bostadsmarknaden är helt galen! En etta på 20 kvm hade utgångspris 2.6 och nu efter en vecka är budet uppe i över 3.5!

Jag tror att det enda sättet är att byta system till "Holländsk auktion". Dvs säljaren får sätta det pris som denne accepterar och sedan får köparna bjuda det eller lägre. Den som hostar upp pengarna, tecknar avtalet och får objektet. Har i Sverige kallats acceptpris och har väl provats men med samma veka och slappa inställning som allt annat här! Idag vinner ju både säljare, mäklare (och i slutändan också skatteverket) på vansinnigt höga priser - så det är ju bara köparen som är förloraren!

Får se vad som händer, själv köpte jag min första bostadsrätt till 14% ränta (sänktes från 14,25, så jag var glad som en lärka!). Men det var på den tiden som en 4:a i Stockholms absoluta innerstad gick för 500.000 (och då pratar vi alltså inte kvadratmeterpriset som idag ...).

Husvagn 4-ever !!

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
C
redarn redarn skrev:
Mina inlägg utgår från att lagändringar sker. Taxeringsvärde är lämpligt bas då det är en mycket tydlig summa satt av utomstående.
Jo, jag förstår det, men det du talar om strider mot fundamentala principer i civilrätten. I Sverige tilldöms privatpersoner ersättning för uppkommen skada, inte "böter".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.