4 546 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Hur får man in kabelen, hjälp?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det kan kräva lite känsla och det beror väldigt mycket på kvaliteten på uttaget. Normalt ska man inte behöva trycka särskilt hårt, det ska inte kräva några kraftiga nypor för då kommer elektrikerna att rata uttaget. Om det går tungt och/eller kardelerna viker sig så byt uttaget till det Elko som Clas också säljer.
Viktigt är att ledaren bottnar. Det finns en anvisning om hur långt man ska skala, typ 11 mm. Därefter ska de sitta hårt. Man ska kunna dra hårt i ledaren utan att den lossnar.
Viktigt är att ledaren bottnar. Det finns en anvisning om hur långt man ska skala, typ 11 mm. Därefter ska de sitta hårt. Man ska kunna dra hårt i ledaren utan att den lossnar.
Tack för svar och tålamodBo.Siltberg skrev:
Det kan kräva lite känsla och det beror väldigt mycket på kvaliteten på uttaget. Normalt ska man inte behöva trycka särskilt hårt, det ska inte kräva några kraftiga nypor för då kommer elektrikerna att rata uttaget. Om det går tungt och/eller kardelerna viker sig så byt uttaget till det Elko som Clas också säljer.
Om man bara har blå och brun/svart på ena sidan, men den andra sidan har alla tre färgerna. Då hoppar man över den gula?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns ingen sådan tumregel.A Anemon86 skrev:
Den gula är troligen en skyddsledare. Den ska endast hanteras på ett sätt - rätt sätt.
Om vi börjar med lamputtaget så är frågan om du har skyddsjordade vägguttag för övrigt i rummet.
- Om du har det, då ska skyddsledaren anslutas till lamputtaget.
- Om du inte har det, då kan du inte sätta upp detta DCL-uttag utan måste montera ett ojordat lamputtag som ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns på Clas.
På "andra" sidan, stickproppen till lampan du tänker hänga upp ska också vara av rätt typ, ojordad eller jordad, beroende på lampan.
Om det är den gamla lampa du visade i förra trådarna så ska den troligen ha en ojordad stickpropp som ser ut så här, men det har vi inte rett ut ännu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den finns också på Clas.
Kommer jag att använda mig avBo.Siltberg skrev:
Det finns ingen sådan tumregel.
Den gula är troligen en skyddsledare. Den ska endast hanteras på ett sätt - rätt sätt.
Om vi börjar med lamputtaget så är frågan om du har skyddsjordade vägguttag för övrigt i rummet.
- Om du inte har det, då kan du inte sätta upp detta DCL-uttag utan måste montera ett ojordat lamputtag som ser ut så här:
[bild]
Det finns på Clas.
På "andra" sidan, stickproppen till lampan du tänker hänga upp ska också vara av rätt typ, ojordad eller jordad, beroende på lampan.
Om det är den gamla lampa du visade i förra trådarna så ska den troligen ha en ojordad stickpropp som ser ut så här, men det har vi inte rett ut ännu.
[bild]
Den finns också på Clas.
Den jag har på bilden är bara en envägsklämma? Kan inte sammankoppla sladar från två enheter? Misstänker jag köpte felBo.Siltberg skrev:
Det finns ingen sådan tumregel.
[bild]
Det finns på Clas.
[bild]
Den finns också på Clas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om du kan använda detta uttag vet jag inte. Det beror på svaret på den fråga jag ställde.A Anemon86 skrev:
Det du har på bild känner jag inte igen men ser ut att vara en toppklämma som kopplar ihop tre st ledare. Den kan, men är olämplig för att ansluta en lampa fast.A Anemon86 skrev:
Jordat jag har köpt. Så ser det ut i taket.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du behöver ta hjälp av någon som kan titta sig omkring i ditt rum och avgöra vad som behöver göras.
Klicka här för att svara