Hej. Har konstaterat att en iövrigt fin frys kyler ostabilt. Misstänker att det har med fläkten att göra då denna står still. Mäter blott 110V ut från kretskortet. Fläkten snurrar fint med 220V extern matning.
Vad kan man göra? Tillverkaren säger att kortet inte finns som reservdel. Kan jag fixa det själv månntro? Eller finns någon verkstad som kan laga för en tusenlapp?
Mvh

• Etikett på Electrolux-frys, modell EUF29400X, med information om volym, ström, köldmedium R600a, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med komponenter som en resistor märkt "R33" och en transistor, möjlig felsökning för frysvens fläkt.
    Skapa konto
  • Närbild av ett kretskort i en frys med komponenter och märkningar som R33 och TH4 synliga.
    Skapa konto
  • Närbild av ett kretskort i en frys, med synliga komponenter som kondensatorer, motstånd och en koppartrådsspole insida ett hölje.
    Skapa konto
Lägg upp en bild på både fram och baksida av kortet.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Här är iaf ritningen.

• Ritning av ett kopplingsschema för Electrolux No Frost ENV06, visar ledningar och komponenter för kylmodulens elanslutningar.
    Skapa konto
Här är kretskortet från båda håll. Det är J2 som inte ger ström alls. Var fel det jag skrev tidigare.

• Kretskort med komponenter och kablar, fokus på området kring J2 som inte ger ström, fotat ovanifrån på ett träbord.
    Skapa konto
  • Baksidan av ett kretskort som ligger på ett träbord, inga synliga kablar anslutna.
    Skapa konto
Du har ju bevisligen nånting på J2, 110 V som du säger. Vad mäter du med? Det ser ut att sitta en tyristor (TH4) som styr denna utgång så spänningen har kanske inte en kurvform som en billig multimeter klarar av.

Svårt att se något annars då alla bilder är för suddiga. Men det borde gå att följa bakåt och hitta den trasiga komponenten.

• Gilla
Bill Algö och 1 till
  • Laddar…
Oooh f-n. Trodde jag glömt ta på mig glasögonen.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Nu har jag felsökt närmre. Kommer inte ut något från tyristorn mot kontakt J2. Men in har den 230V och ut 230V på två av pinnarna. e3 ACS 110 7S Y722 står det på den.
Föreslår ni att jag byter ut den? Är bara att löda loss den gamla och in den nya isf?

• Tyristor.jpg
    Skapa konto
  • 1.jpg
    Skapa konto
Den sitter ju där i vägen så den är trolig. Om fläkten är varvtalsstyrd så är nog tyristorn styrd med en PWM-signal som är svår att mäta med en multimeter.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den sitter ju där i vägen så den är trolig. Om fläkten är varvtalsstyrd så är nog tyristorn styrd med en PWM-signal som är svår att mäta med en multimeter.
Aha. Då är jag med. Vilka instrument klarar att mäta pwm? Förutom oscilloskop...

Ingenting som är billigare än ett oscilloskop, och än billigare är att byta tyristorn blint ;)

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Hej. Har konstaterat att en iövrigt fin frys kyler ostabilt. Misstänker att det har med fläkten att göra då denna står still. Mäter blott 110V ut från kretskortet. Fläkten snurrar fint med 220V extern matning.
Vad kan man göra? Tillverkaren säger att kortet inte finns som reservdel. Kan jag fixa det själv månntro? Eller finns någon verkstad som kan laga för en tusenlapp?
Mvh
Hur märkte du att fläkten står still. När man öppnar dörren så skall den väl stanna?

• Wow
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Hur märkte du att fläkten står still. När man öppnar dörren så skall den väl stanna?
och när den avfrostar

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Ja säg det. Är min granne som håller på med frysar som säger detta. Frågan är hur ofta den skall gå. Alltid när dörren är stängd och där inte avfrostas?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ingenting som är billigare än ett oscilloskop, och än billigare är att byta tyristorn blint ;)
Hittade en begagnad multimeter med den funktionen. Som även kan användas till annat.

Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Ja säg det. Är min granne som håller på med frysar som säger detta. Frågan är hur ofta den skall gå. Alltid när dörren är stängd och där inte avfrostas?
som jag skrev
den går alltid utom när den avfrostar

• Älska
Roffe_riff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.