Hej. Har konstaterat att en iövrigt fin frys kyler ostabilt. Misstänker att det har med fläkten att göra då denna står still. Mäter blott 110V ut från kretskortet. Fläkten snurrar fint med 220V extern matning.
Vad kan man göra? Tillverkaren säger att kortet inte finns som reservdel. Kan jag fixa det själv månntro? Eller finns någon verkstad som kan laga för en tusenlapp?
Mvh
Vad kan man göra? Tillverkaren säger att kortet inte finns som reservdel. Kan jag fixa det själv månntro? Eller finns någon verkstad som kan laga för en tusenlapp?
Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Du har ju bevisligen nånting på J2, 110 V som du säger. Vad mäter du med? Det ser ut att sitta en tyristor (TH4) som styr denna utgång så spänningen har kanske inte en kurvform som en billig multimeter klarar av.
Svårt att se något annars då alla bilder är för suddiga. Men det borde gå att följa bakåt och hitta den trasiga komponenten.
Svårt att se något annars då alla bilder är för suddiga. Men det borde gå att följa bakåt och hitta den trasiga komponenten.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nu har jag felsökt närmre. Kommer inte ut något från tyristorn mot kontakt J2. Men in har den 230V och ut 230V på två av pinnarna. e3 ACS 110 7S Y722 står det på den.
Föreslår ni att jag byter ut den? Är bara att löda loss den gamla och in den nya isf?
Föreslår ni att jag byter ut den? Är bara att löda loss den gamla och in den nya isf?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Den sitter ju där i vägen så den är trolig. Om fläkten är varvtalsstyrd så är nog tyristorn styrd med en PWM-signal som är svår att mäta med en multimeter.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Ingenting som är billigare än ett oscilloskop, och än billigare är att byta tyristorn blint 
Hur märkte du att fläkten står still. När man öppnar dörren så skall den väl stanna?Roffe_riff skrev:
Hej. Har konstaterat att en iövrigt fin frys kyler ostabilt. Misstänker att det har med fläkten att göra då denna står still. Mäter blott 110V ut från kretskortet. Fläkten snurrar fint med 220V extern matning.
Mvh