Hej har en ammatur sm ska upp i taket med krok gör att kunna sätta ioo en lampa. Hur har jag ett litet bekymmer. Jag har denna kopplingen som ni ser på bilderna. Jag förstår att kablarna ska in i hålet och fjädern ska nypa till. Men det gör den ej och kablen böjer sig för den orkar inte trycka påfjädern. Hur ska man göra?
 
  • 20260416_115828.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260416_115838.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg upp bilder från alla håll. På den andra bilden tycker jag det ser ut som skruvklämma. Det här kontaktblocket, hur hör det ihop med lampan?
 
H hempularen skrev:
Lägg upp bilder från alla håll. På den andra bilden tycker jag det ser ut som skruvklämma. Det här kontaktblocket, hur hör det ihop med lampan?
Lampannsom jag ska sätta upp har en krok som den ska hänga i. Då måste jag ha en sådan här modul med en krok så jag kan hänga upp lampan
 
  • image-8705967896285624680.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image-4208313784493487597.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image-8633426434262992551.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image-186894924967376170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inget att trycka/klämma på där pilarna markerar för att lätta på fjädrarna?
 
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
delux delux skrev:
Är det inget att trycka/klämma på där pilarna markerar för att lätta på fjädrarna?
Där får man bara på och av locket
 
delux delux skrev:
Är det inget att trycka/klämma på där pilarna markerar för att lätta på fjädrarna?
 
  • image-1986236275192450593.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man vänder sista bilden upp och ned så står det Egant U710. Norskt fabrikat. Säljs av Clas.
Ledarna ska tryckas in i dessa hål.
Det kräver en installationskabel, FK eller EK. Vanligen behöver man klippa bort den ände man har och skala fram ny rak koppar i rätt längd, där kardelerna inte ska tvinnas.

1776339150030.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så ska rummet ha skyddsjordade vägguttag för att sätta detta skyddsjordade lamputtag.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om man vänder sista bilden upp och ned så står det Egant U710. Norskt fabrikat. Säljs av Clas.
Ledarna ska tryckas in i dessa hål.
Det kräver en installationskabel, FK eller EK. Vanligen behöver man klippa bort den ände man har och skala fram ny rak koppar i rätt längd, där kardelerna inte ska tvinnas.

[bild]

Och så ska rummet ha skyddsjordade vägguttag för att sätta detta skyddsjordade lamputtag.
Förstår jag dig rätt att de ska inte vara som på kablarna på bilden utan skalade fria och inte tvingade i heller, då kläms eltrådsema lättare i fjöderna som sitter
 
  • image-4108286058394454484.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är helt fel kabel. Den passar möjligen i stickproppen.
 
A Anemon86 skrev:
Förstår jag dig rätt att de ska inte vara som på kablarna på bilden utan skalade fria och inte tvingade i heller, då kläms eltrådsema lättare i fjöderna som sitter
Det där är väl varken FK eller EK kabel. Som då inte skall användas till lamputtaget eftersom det har "kabelinfästning" med fjädrar..
 
  • Gilla
Strommenpeter och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där är helt fel kabel. Den passar möjligen i stickproppen.
Ja det är inte den som ska sitta där de är stickpropp som ska i från andra hållet. Det vara bara en gämförelse för att föratå
 
I din förra tråd har du rätt kabel, och det är ett exempel där du måste klippa och få fram rak o fin koppar av rätt längd. Annars går de inte att trycka rakt i i uttaget.

1776339618784.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och skyddsledaren ska vara med om och endast om du har skyddsjordade vägguttag.
 
R roli skrev:
Det där är väl varken FK eller EK kabel. Som då inte skall användas till lamputtaget eftersom det har "kabelinfästning" med fjädrar..
 
  • image-7120856779919753762.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • image-5831419819557976892.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image-2421642580340946778.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I din förra tråd har du rätt kabel, och det är ett exempel där du måste klippa och få fram rak o fin koppar av rätt längd. Annars går de inte att trycka rakt i i uttaget.

[bild]

Och skyddsledaren ska vara med om och endast om du har skyddsjordade vägguttag.
Då har jag förstå. Hur mycket trycka och hur mycket ska tråden sitta fast. Hur hårt eller försiktig jag trycker så kommer kanske trådarna att vika sig för fjädern är hård
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.