A Avemo skrev:
Värme, vatten eller lösningsmedel. Jag skulle börja med att lägga en våt disktrasa på etiketten i någon kvart eller så. Löser det inte limmet så låt det torka och prova med lacknafta i stället. Ett annat alternativ är att värma försiktigt med varmluftspistol för att mjuka upp limmet.
Ibland, om inte blöt disktrasa hjälper, pensla lite matolja som får suga in I etiketten. T-röd löser också lim. Lycka till!
 
Pellegnillot71
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
Label Off, 400 ml - Biltema.se https://share.google/15EDqIuTVVAR0wFbr
 
  • Gilla
vendelas_stuga
  • Laddar…
Varmluftspistol för att få bort pappret och etikettborttagare för att få bort det sista klistret
 
MultiMan
B Byggahus48 skrev:
🔻 Flera har redan svarat; ta en fön.
🔻 Kör på ganska hög temperatur
🔻 Håll den 10-20 cm ifrån ettiketten
🔻 Kör ca 15-20 sekunder
🔻 Bara att dra av etiketten

🔻 Testade senast på 50 st plastbackar, det gick superlätt. (Innan dess hade jag testat med ALLT! Rengöringsmedel, blöt disktrasa, ren bensin mm. HELT VÄRDELÖST!

❤️ Använd så lite kemikalier som möjligt. Världen är våra barns
Ja, värme är förstahandsvalet och kemikalier enbart om man misslyckas med värme och mekanisk bearbetning. Det ger även ett bättre slutresultat med minst risk för skador på underlaget.

Som jag skrev i mitt inlägg så är det bra att lägga till att man bör röra på värmespistolen eller fönen så den inte står stilla på en enda fläck. Mindre risk med hårfön förvisso, men ett allmänt bra tips.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
Jag skulle inte iddas lägga mer jobb på den blaffiga etiketten utan skicka bilden till IKEA:s kundtjänst och fråga hur du ska göra. De brukar vara lyhörda och hjälpsamma.
 
  • Gilla
Hustomtemor
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Börja med värme, en hårfön bör räcka. Om värme inte hjälper så skulle jag ta Biltemas Label off, som många tipsat om.
Jag brukar använda vanlig tändvätska!

MVH Robert
 
Kommer ihåg när jag fick en klisterlapp på ytterdörren när vi inte var hemma och ett paket skulle lämnas, typ "vi var här men du var inte hemma / postnord". Var helt omöjligt att få bort, gick försöka gnugga försiktigt och använda diverse medel. Blev ett argt samtal till postnord.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
Jag brukar "dutta" på kemisk ren bensin (brukar finnas i livsmedelsaffärer) låt ligga så det träcker igenom ovansidan så klistret under löser sig. Obs! Testa så underlaget tål det
 
En tanke....
Är inte ettiketter att räkna som förpackningsmaterial?
Om det är det så har väl tillverkaren (IKEA) producentansvar?
Eller har man tagit bort det?
Man borde väl testa att i butiken helt enkelt be personalen att ta bort ettiketten på plats?
Har nån testat?
Är själv lite sugen på att testa, jag brukar ibland lämna förpackningsmaterialet på inköpsstället 😁
 
  • Gilla
Hustomtemor
  • Laddar…
Tack för alla fina tips om etiketter och klister.

Mitt tips, för att få bort rester av klister utan lösningsmedel, är att ta maskeringstejp.

Sätt tejpen över klistret och dra sedan bort den. Allt klister följer inte med på första försöket men efter ett par gånger brukar klistret vara borta.
 
  • Gilla
Hustomtemor
  • Laddar…
Jag får dela med mig av mitt lifehack på temat.
Smör eller margarin. Funkar som olja, men eftersom det också finns vatten i så verkar det även om limmet råkar vara vattenlösligt.
Rinner inte som olja. Finns alltid hemma.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har haft delvis framgång med att få tag i ett hörn och sedan mycket långsamt dra av etiketten. Obs mycket långsamt.
Detta på plast, glas och porslin. Har inte provat på trä.
("Delvis" pga ibland misslyckas jag, kan vara att jag har bråttom ibland.)
Att dra väldigt långsamt funkar t.o.m. på papper för receptetiketter på mediciner, men om det är samma etikettyp som Ikea använder vet jag inte.
Men som du säger så måste man dra närmast oändligt långsamt, och längs med ytan med jämn kraft. Men man behöver ha ett rejält tålamod. Troligtvis går det ändå fortare än att plocka fram kemikalier eller värmeanordning och dra av.
 
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
Försök reklamera!
 
  • Gilla
Hustomtemor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.