P PappasHammare skrev:
Och det kan vi tacka alla snattare för som flyttade dessa etiketter för att de inte skulle behöva betala rätt pris på varor....
prata med en på ikea om det här dom mena att det har med garanti och regler i visa länder och efter ett par stämningar i usa så märkte man produkterna så här
 
Börja med värme, en hårfön bör räcka. Om värme inte hjälper så skulle jag ta Biltemas Label off, som många tipsat om.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Det är ju ganska sjukt att man ska ägna tid och energi till att få sin nyinköpta produkt användbar. Dessa etiketter förstör ju även köksredskap och annat som man vill ha helt rena.
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Avfettningsmedel löser upp limmet utan att på något sätt skada ytan. Rengör med diskmedel och en trasa. Torka rent med en blöt trasa.
Voila.
 
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
En liten bomullstuss doppad i lacknafta att stryka på. Vänta i en minut och sedan bara att dra bort. Eftertorka och allt klart
 
Sen beror det på vad man råkar ha hemma, nagellacksborttagningsmedel funkar också ofta...
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Sen beror det på vad man råkar ha hemma, nagellacksborttagningsmedel funkar också ofta...
Passa dig för medel som innehåller aceton! Då kan lackbehandlingen på brädan också försvinna.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Sen beror det på vad man råkar ha hemma, nagellacksborttagningsmedel funkar också ofta...
Just det som är poängen. Om man inte har hårfön, liten värmefläkt, varmt element eller en varm skinka har man säkert en varm spisplatta så behöver man i 99 fall av 100 inte några kemikalier alls 😉
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
P
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
Reklamera skiten.
 
  • Gilla
  • Haha
Pennanbakomörat och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
Värm med en hårtork men det skall vara lagom med värme så att inte limmet smälter och blir kvar.
Börja i ena änden och värm på etiketten allt eftersom den dras loss.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
5-56/WD40 är grymt för att få bort etiketter med. Då gäller det dock att underlaget inte är sugande.
 
Vanligt lösningsmedel och en tändsticka.
 
  • Haha
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar ta några droppar rapsolja eller liknande. Så får etiketten suga upp det någon minut. Efter detta skrapar man bort etiketten enkelt. Kanske inte lämpligt på sugande material dock
 
  • Gilla
Mirkan och 1 till
  • Laddar…
Ångtvätt eller tapetborttagare.
 
Det finns flera olika varianter av "Label off" som kan användas på de mest svåra etiketter och prislappar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.