Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?

• Klisteretikett på trähylla som delvis rivits bort, lämnar kvar rester av papper och lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Värme, vatten eller lösningsmedel. Jag skulle börja med att lägga en våt disktrasa på etiketten i någon kvart eller så. Löser det inte limmet så låt det torka och prova med lacknafta i stället. Ett annat alternativ är att värma försiktigt med varmluftspistol för att mjuka upp limmet.

• Gilla
HildeQ och 7 till
  • Laddar…
P
D Dsl skrev:
Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.
Och det kan vi tacka alla snattare för som flyttade dessa etiketter för att de inte skulle behöva betala rätt pris på varor....

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
Label off

https://www.biltema.se/hem/kok-och-...WEM-zXq9cdNwaVsOk8P5wyE55Dy7qDYwaAqFLEALw_wcB

• Gilla
  • Älska
lidhem och 17 till
  • Laddar…
Nu är det ju mycket papper kvar, men kemiskt ren bensin använder jag för limrester.

• Gilla
Jess.P och 13 till
  • Laddar…
Paletten100
J J-banan skrev:
Label off

[länk]
+1 för Label off. Funkar utmärkt för mig!

• Gilla
Jess.P och 9 till
  • Laddar…
Tricket är värme och tålamod. Jag brukar värma etiketterna med hårtorken lite lätt och sen "rulla" av dom. Det funkar toppenbra. Om det ändå blir någon liten limrest kvar kör jag med kemiskt ren bensin eller ett suddgummi.

Vatten, eller att fukta dom funkar sällan speciellt bra. När man har lyckats massakrera etiketten likt TS så är det egentligen kemikalier som är det enda som funkar.

Men som sagt, värme och lite tålamod är det absolut bästa.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag har haft rätt bra utfall att dra bort etiketter genom att lägga ett lager packtejp ovanpå etiketten och rullat av den. Ej testat på Ikeas grejer.

Lacknafta ska man vara försiktig med, kemisk ren bensin fungerar rätt bra men inte på naturträ. Labeloff har jag hemma men inte behövt använda.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:

Tips?
Bikarbonat. Fixar allt! :-)

• Haha
Jorel03
  • Laddar…
Hårtork är grejen. Börja i ett hörn och försök få upp det. Sen in med en spatel så att du kan skrapa upp lim och etikett samtidigt. Spateln får gärna också vara uppvärmd lite grann.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
hsd
Pappersetiketter kan man tackla med en blandning vatten och tsprit å en liten droppe yes
Funkar så att pappret drar åt sig blötan, sen är det relativt lätt att skrapa bort etiketten, ofta får man med klistret

• Gilla
SuzNor59 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Varmluftpistol som används med försiktighet och rörs oavbrutet över ytan och sedan skrapa på överblivet material, helst typ med rakblad som används för spishällar. Annars finns motsvarande med plastblad som är mycket mer förlåtande. Dra av så mycket av etiketten som är möjligt efter uppvärmning, skrapa sedan (fortfarande med värme) och sist isopropanol (utan värme) som de flesta ytor tål, dock inte alla.

Jag har rensat hundratals gamla spelkartonger på det viset där etiketter suttit i 30 år, så det är beprövat och ytterst sällan det blir några skador. Öva först på något okänsligt om du inte är van att hantera ovanstående verktyg. Bara varmluftpistol och isopropanol går om man har gott om tid.

Nyare etiketter brukar gå att dra loss i sin helhet med rätt värme och att man drar försiktigt och vinklar etiketten rätt så den inte rivs sönder under processen. Att inte dra rakt upp i 90 grader utan vinkla ner biten man håller i närmare 180 grader brukar hjälpa. Värm gärna samtidigt i kanten som uppstår efterhand som etiketten släpper.

Vaxbaserad möbelpolish typ Johnson Pledge (vet inte om det finns i Sverige längre men Lidl har haft motsvarande) är mycket bra att få ett snyggt slutresultat om ytan blir matt eller fått minimala skador.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
Isopropanol, använd dock med försiktighet, särskilt på trä. Värme är också bra för att lätta på klister.

Redigerat:
Mina knep, i ordning:

LabelOff
Lacknafta
Aceton

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Tillägg: när gäller "nya" IKEA-etiketter som i TS specifika fall räcker det i princip alltid med kroppsvärme så varmluftspistol är overkill om det finns en hårfön tillgänglig. Hårfönen är dessutom betydligt säkrare.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.