A Avemo skrev:
Värme, vatten eller lösningsmedel. Jag skulle börja med att lägga en våt disktrasa på etiketten i någon kvart eller så. Löser det inte limmet så låt det torka och prova med lacknafta i stället. Ett annat alternativ är att värma försiktigt med varmluftspistol för att mjuka upp limmet.
Prova bostic limborttagare.

• Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har haft delvis framgång med att få tag i ett hörn och sedan mycket långsamt dra av etiketten. Obs mycket långsamt.
Detta på plast, glas och porslin. Har inte provat på trä.
("Delvis" pga ibland misslyckas jag, kan vara att jag har bråttom ibland.)

A Avemo skrev:
Värme, vatten eller lösningsmedel. Jag skulle börja med att lägga en våt disktrasa på etiketten i någon kvart eller så. Löser det inte limmet så låt det torka och prova med lacknafta i stället. Ett annat alternativ är att värma försiktigt med varmluftspistol för att mjuka upp limmet.
Matolja funkar i bland

B
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
🔻 Flera har redan svarat; ta en fön.
🔻 Kör på ganska hög temperatur
🔻 Håll den 10-20 cm ifrån ettiketten
🔻 Kör ca 15-20 sekunder
🔻 Bara att dra av etiketten

🔻 Testade senast på 50 st plastbackar, det gick superlätt. (Innan dess hade jag testat med ALLT! Rengöringsmedel, blöt disktrasa, ren bensin mm. HELT VÄRDELÖST!

❤️ Använd så lite kemikalier som möjligt. Världen är våra barns

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Handlar sällan på Ikea men nu har barnen fått egna rum så en del nya grejer behövs. Tidigare vill jag minnas att etiketter satt så att man utan större ansträngning kunde dra bort dem, något som verkar ändrats.

Under garderober spelar det ju ingen roll men inne i dem och på insidan av dörrar är set ju inte så kul att ha dem kvar.

Köpte en hylla jag tänkt göra en klädhängare av, så här ser det ut efter att ha pillat en kvart. Lägger ju hellre tiden i garaget med såg, fräs och pensel än på detta.

Tips?
Biltemas Label off funkar jättebra

Flera av de vanligaste (och besvärliga) etiketterna har ett fettbaserat lim. Då brukar det gå fint att få bort så mycket papper som möjligt (varmt vatten och gnugga). Sen på med olja (matolja) och gnugga in. Tvätta sen med lite diskmedel för att få bort oljan. Är det riktigt illa repetera.

• Gilla
Mirkan och 1 till
  • Laddar…
På tal om etikett borde TS hört av sig...

• Haha
  • Gilla
HildeQ och 3 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:

Tips?
ljummet vatten å såpa-diskmedel eller liknade

H
N NOP skrev:
Bikarbonat. Fixar allt! :-)
Kan du beskriva lite hur du använder bikarbonaten?

D Dsl skrev:

Tips?
Kör med Biltemas klister borttagning funkar mycket bra

D Dsl skrev:

Tips?
Testa lable of, finns på clasolson

D Dsl skrev:

Tips?
Matolja

Casco Limtvätt brukar funka på det mesta.

kisumisu
P PappasHammare skrev:
Och det kan vi tacka alla snattare för som flyttade dessa etiketter för att de inte skulle behöva betala rätt pris på varor....
Snattare har väl enklare metoder idag.

Obs jag har inte gjort det.

Men idag är ju allt självskanning och det är noll koll. Visst man blir väl filmad och övervakad av ai kameror som i värsta diktatorlandet!

O just när man nu ändå blir såpass övervakad så håller inte det här med snattare år 2026.

Men Ikea är väl lite som Biltema allt ska brändas till deras namn 😉 men konstigt att man inte brännmärkt lister och andra saker 🤣🤔

Men håller med TS att det ett helskotta få bort märken och här är tyvärr inte ens Ikea ensamma.

A AndersS skrev:
Nu är det ju mycket papper kvar, men kemiskt ren bensin använder jag för limrester.
Helt rätt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.