J jonaserik skrev:
Alla sätt är bra för att fylla upp systemet, bara det blir fyllt och avluftat. Det jag menade var att om termostat/ventil är stängd, så kommer vattnet att gå in i botten av elementet och pressa upp luften i toppen. Vattnet kommer då baklänges genom returen till allt och som i ditt fall , kanske returen har blivit tomt på vatten. I princip har det inte diekt någon betydelse vilken väg det kommer i från. Bara som jag gör och det är inget exklusivt sätt, att förspråka till andra.
Min grundfråga är ju, är jag på rätt väg? Har nu flera koppel som är heta , men elementen är ljumma/svala. Är det att fortsätta med att lufta elementen för att dessa element ska bli varma/ heta? Eller är det något annat? Temperaturen i det svalaste rummet har iaf höjts 1 grad, men 18 grader är svalt..

K Kalle Andersson4 skrev:
Min grundfråga är ju, är jag på rätt väg? Har nu flera koppel som är heta , men elementen är ljumma/svala. Är det att fortsätta med att lufta elementen för att dessa element ska bli varma/ heta? Eller är det något annat? Temperaturen i det svalaste rummet har iaf höjts 1 grad, men 18 grader är svalt..
Heta/varma koppel innebär att värmen kommer fram och går förbi till nästa element, då ska även nästas kopplel vara vama/heta o.s.v. böir elementet inte varmt utaljummet, kan det vara mycket luft i det. För det mesta med bottenkopplade element så brukar nedre delen vara varmt och övre delen sval/kall om det är luft i det. Har du fått ur luften, kommer det bara vatten från avluftaren-

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Heta/varma koppel innebär att värmen kommer fram och går förbi till nästa element, då ska även nästas kopplel vara vama/heta o.s.v. böir elementet inte varmt utaljummet, kan det vara mycket luft i det. För det mesta med bottenkopplade element så brukar nedre delen vara varmt och övre delen sval/kall om det är luft i det. Har du fått ur luften, kommer det bara vatten från avluftaren-
Här första elementet i norra slingan, med hett koppel och svalt element, som luftas enligt videon, det rinner vatten ur det, och antas väl då vara luftfritt?

Nu tog jag och provade med att skruva ut justerskruven så långt det går, på detta första element på norra slingan, då borde det väl bli hett ? Då allt vatten ska gå igenom det? Så som jag förstått det av alla kloka inlägg här inne?

• Justerskruv och kopplingar på ett värmeelement mot en plywoodvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,efter allt som prövats så är det ännu ej riktigt varmt i huset, har ej blivit något bättring. Läser på en annan sida

"Skulle elementet, trots alla ovanstående åtgärder, fortsätta vara hälften varmt och hälften kallt, så finns en risk att det är för mycket skräp inne i elementet – ett nytt element kan då behövas att installeras"

och "Blir elementet inte varmt trots luftning och motionering av ventil, så kan skräp/smuts fastnat i ventilhuset. Du kan byta ut ventilen, men du behöver stänga av cirkulationen"

https://www.byggeriet.nu/lufta-element/

Så vad är nästa steg? prova byta koppel på ett element där rören fram dit är heta, men ej elementet?

Redigerat:
Hej igen,efter allt som prövats så är det ännu ej riktigt varmt i huset, har ej blivit något bättring. Läser på en annan sida

"Skulle elementet, trots alla ovanstående åtgärder, fortsätta vara hälften varmt och hälften kallt, så finns en risk att det är för mycket skräp inne i elementet – ett nytt element kan då behövas att installeras"

och "Blir elementet inte varmt trots luftning och motionering av ventil, så kan skräp/smuts fastnat i ventilhuset. Du kan byta ut ventilen, men du behöver stänga av cirkulationen"

[länk]

Så vad är nästa steg? prova byta koppel på ett element där rören fram dit är heta, men ej elementet?
Har du gasat på cirkpumpen till max, det fattas flöde i systemet. Inga filter som ska sitta före pumpen och på returen av systemet.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du gasat på cirkpumpen till max, det fattas flöde i systemet. Inga filter som ska sitta före pumpen och på returen av systemet.
Tack försvar, efter att jag hade felservice på besök då de bytte en ventil som läckte, så satte han pumpen på 10w, har man fortare så kyls det ner snabbar enligt honom. MEN provade nu att sätta den på högsta runt 30w, så vi får se.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Om systemet kyler snabbare så behövs ju värmen ute i huset...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om systemet kyler snabbare så behövs ju värmen ute i huset...
det var hans synpunkt gällande hastigheten på pumpen (kanske minns ej exakt hans ord, men 10w var bäst enligt honom)

Tack försvar, efter att jag hade felservice på besök då de bytte en ventil som läckte, så satte han pumpen på 10w, har man fortare så kyls det ner snabbar enligt honom. MEN provade nu att sätta den på högsta runt 30w, så vi får se.
Vad för konstig felservicepersonal, dom ska veta bättre, när inte vissa delar blir varma.
Vad för pump har du, sätt upp den på max och se om värmen snurrar runt som den ska, gör den det så kan du kanske sätta ner farten lite i taget. Med för låg fart eller styrning från datan, ( sista bara skit ) så kan det bli att de delar längst bort, inte får det dom ska i flöde. En pump ska gp konstant med en fart som överensstämmer med vad systemet behöver i flöde.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad för konstig felservicepersonal, dom ska veta bättre, när inte vissa delar blir varma.
Vad för pump har du, sätt upp den på max och se om värmen snurrar runt som den ska, gör den det så kan du kanske sätta ner farten lite i taget. Med för låg fart eller styrning från datan, ( sista bara skit ) så kan det bli att de delar längst bort, inte får det dom ska i flöde. En pump ska gp konstant med en fart som överensstämmer med vad systemet behöver i flöde.
Grundfos, nu på29w, men problemet jag haft en tid är ju att jag får värme fram till kopplet, men ej in i elementen, och har justerat justerskruven, motionerat stiftet, , så om det ej funkar, är det nya element med nytt koppel, och ej bara köpa nytt koppel till dessa 40åriga element?? som gäller

Prova att stäng termostaten helt på de element som sitter först i slingan/blir varma och ta bort termostaten på de som blir kalla. Då borde de du stängt termostaten på bli kalla och nästkommande bli varm. Tänk på att det kan ta ganska lång tid innan du märker resultatet(30 min borde räcka).

S sblixten skrev:
Prova att stäng termostaten helt på de element som sitter först i slingan/blir varma och ta bort termostaten på de som blir kalla. Då borde de du stängt termostaten på bli kalla och nästkommande bli varm. Tänk på att det kan ta ganska lång tid innan du märker resultatet(30 min borde räcka).
Tack för svar: men har provat det, kopplet i elementen längst bort blir då varmare, men värmen har ej riktigt kommit ut i elementen. Har provat alla sakar man kan testa tycker jag,

så vad återstår, ?

Byta koppel och/eller termostat

pacman42 pacman42 skrev:
Byta koppel och/eller termostat
Byta koppel, kontra mot att köpa både nytt koppel och element?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.