9 717 läst ·
137 svar
10k läst
137 svar
Hur får jag värme på mina kalla element
WOW TACK, redan skillnad, förbättringen menar jag, 3element i vardagsrummet är varma/heta, och även elementet längst bort på norra slingan är varm, kanske finns hopp om en varm vinter inne ändåJ jonaserik skrev:
Du har då inte provat med hammaren. Teromstaten borta, knacka på metallen åt alla håll och kanter under ventilen, gärna då på röret i riktning mot elementet med, det ska ruska om ordentligt, så var inte rädd, det håller. Innanför den lilla piggen sitter det en packbox som kan ha kärvat fast och den ska då hoppa till och röra sig. Prova och kom tillbaka om det händer något.K Kalle Andersson4 skrev:
Då behöver du kanske inte använda hammaren 🙂 men kan vara bra ändå med lite knack.K Kalle Andersson4 skrev:
Edit Du kan prova med att ställa ner pumpen lite, kanske 10 % och testa, kan kanske g¨att sänka lite till. men det får du prova själv. Går inte på distans 👿
Missade det, har bankat där packboxen sitter, hur hårt kan diskuteras, har termostaten borta på alla element. Men imorse var det en helt annan temp i huset 20-21 i vardagsrummetJ jonaserik skrev:Du har då inte provat med hammaren. Teromstaten borta, knacka på metallen åt alla håll och kanter under ventilen, gärna då på röret i riktning mot elementet med, det ska ruska om ordentligt, så var inte rädd, det håller. Innanför den lilla piggen sitter det en packbox som kan ha kärvat fast och den ska då hoppa till och röra sig. Prova och kom tillbaka om det händer något.
Nu har det gått ca 10 dagar sedan jag fick varma/heta element. MEN sedan några dagar tillbaka har vi åter fått kallt/svalt i huset. Jag har ej ändrat på något, de första elementen på bägge slingorna är nu ljumma, och returledningen är kall/sval (25 grader) från båda slingorna. Cirkulationspumpen går på max.
Vad göra härnäst?
Smuts i kopplen?
Vad göra härnäst?
Smuts i kopplen?
Är returen kall så är frågan vart värmen tar vägen...K Kalle Andersson4 skrev:Nu har det gått ca 10 dagar sedan jag fick varma/heta element. MEN sedan några dagar tillbaka har vi åter fått kallt/svalt i huset. Jag har ej ändrat på något, de första elementen på bägge slingorna är nu ljumma, och returledningen är kall/sval (25 grader) från båda slingorna. Cirkulationspumpen går på max.
Vad göra härnäst?
Smuts i kopplen?
Det cirkulerade ju för10 dagar sedan, hade tom värme på ett stort element på botten våningen. Men nu tydligt stopp någonstans? Kanske prova med att skruva justerskruven i botten på alla element så de stängs av och känner om varmvattnet cirkulerar i slingorna?pacman42 skrev:
Har du hittat några instruktioner för ventilerna, så att du vet vad som är öppet & stängt.K Kalle Andersson4 skrev:
Funderar på att testa att byta ut några ventilkoppel, men har svårt att hitta på nätet danfoss 1 rör, någon kunnig som vet var de kan finnas?
Jag hade okey temp i 2 våningshuset för några veckor sedan efter att serviceperson varit här och bytt en läckande del i centralen, hade efter den även värme i botten våningen, dessa element är nu iskalla, (och ingen värme fram till kopplet). Elementen på övervåningen är ljumma/varma. Värme fram till de förstakopplen i de båda slingorna.
Har du något filter som sitter på returen från elementen. Kan vara att när det arit avtängt och öppnats igen. Skit i systemet snurrat med runt och satts sig i filtret. Flödet över systemet kan bli väldigt lågt då.K Kalle Andersson4 skrev:Jag hade okey temp i 2 våningshuset för några veckor sedan efter att serviceperson varit här och bytt en läckande del i centralen, hade efter den även värme i botten våningen, dessa element är nu iskalla, (och ingen värme fram till kopplet). Elementen på övervåningen är ljumma/varma. Värme fram till de förstakopplen i de båda slingorna.
Är det fjärrvärmecentral. Ett filter kan sitta i eller utanför den.Ta foto på hur det ut, utanför så rören syns som kommer från huset och om det är en FJV hur det ser ut i den. Har du element så kan det bli magnetit ( rostförening ) och följa med runt när cirkpumpen startar igen.