J jonaserik skrev:
Har du gasat på cirkpumpen till max, det fattas flöde i systemet. Inga filter som ska sitta före pumpen och på returen av systemet.
WOW TACK, redan skillnad, förbättringen menar jag, 3element i vardagsrummet är varma/heta, och även elementet längst bort på norra slingan är varm, kanske finns hopp om en varm vinter inne ändå

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kalle Andersson4 skrev:
Grundfos, nu på29w, men problemet jag haft en tid är ju att jag får värme fram till kopplet, men ej in i elementen, och har justerat justerskruven, motionerat stiftet, , så om det ej funkar, är det nya element med nytt koppel, och ej bara köpa nytt koppel till dessa 40åriga element?? som gäller
Du har då inte provat med hammaren. Teromstaten borta, knacka på metallen åt alla håll och kanter under ventilen, gärna då på röret i riktning mot elementet med, det ska ruska om ordentligt, så var inte rädd, det håller. Innanför den lilla piggen sitter det en packbox som kan ha kärvat fast och den ska då hoppa till och röra sig. Prova och kom tillbaka om det händer något.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
WOW TACK, redan skillnad, förbättringen menar jag, 3element i vardagsrummet är varma/heta, och även elementet längst bort på norra slingan är varm, kanske finns hopp om en varm vinter inne ändå
Då behöver du kanske inte använda hammaren 🙂 men kan vara bra ändå med lite knack.

Edit Du kan prova med att ställa ner pumpen lite, kanske 10 % och testa, kan kanske g¨att sänka lite till. men det får du prova själv. Går inte på distans 👿

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du har då inte provat med hammaren. Teromstaten borta, knacka på metallen åt alla håll och kanter under ventilen, gärna då på röret i riktning mot elementet med, det ska ruska om ordentligt, så var inte rädd, det håller. Innanför den lilla piggen sitter det en packbox som kan ha kärvat fast och den ska då hoppa till och röra sig. Prova och kom tillbaka om det händer något.
Missade det, har bankat där packboxen sitter, hur hårt kan diskuteras, har termostaten borta på alla element. Men imorse var det en helt annan temp i huset 20-21 i vardagsrummet

• Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nu har det gått ca 10 dagar sedan jag fick varma/heta element. MEN sedan några dagar tillbaka har vi åter fått kallt/svalt i huset. Jag har ej ändrat på något, de första elementen på bägge slingorna är nu ljumma, och returledningen är kall/sval (25 grader) från båda slingorna. Cirkulationspumpen går på max.

Vad göra härnäst?

Smuts i kopplen?

Nu har det gått ca 10 dagar sedan jag fick varma/heta element. MEN sedan några dagar tillbaka har vi åter fått kallt/svalt i huset. Jag har ej ändrat på något, de första elementen på bägge slingorna är nu ljumma, och returledningen är kall/sval (25 grader) från båda slingorna. Cirkulationspumpen går på max.

Vad göra härnäst?

Smuts i kopplen?
Är returen kall så är frågan vart värmen tar vägen...

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är returen kall så är frågan vart värmen tar vägen...
Det cirkulerade ju för10 dagar sedan, hade tom värme på ett stort element på botten våningen. Men nu tydligt stopp någonstans? Kanske prova med att skruva justerskruven i botten på alla element så de stängs av och känner om varmvattnet cirkulerar i slingorna?

Det cirkulerade ju för10 dagar sedan, hade tom värme på ett stort element på botten våningen. Men nu tydligt stopp någonstans? Kanske prova med att skruva justerskruven i botten på alla element så de stängs av och känner om varmvattnet cirkulerar i slingorna?
Har du hittat några instruktioner för ventilerna, så att du vet vad som är öppet & stängt.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
L lat skrev:
Har du hittat några instruktioner för ventilerna, så att du vet vad som är öppet & stängt.
jag har märkt skillnaden på värmen på elementet med att ha justerskruven i sina ytterlägen

Funderar på att testa att byta ut några ventilkoppel, men har svårt att hitta på nätet danfoss 1 rör, någon kunnig som vet var de kan finnas?

• Ventilkoppel med två anslutningar monterat mot vägg, mätt med måttband, efterfrågan på Danfoss 1-rör ventilkoppel i forumtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilkoppel av metall monterat med två rör, mätt med ett måttband ovanpå.
    Skapa konto
Jag hade okey temp i 2 våningshuset för några veckor sedan efter att serviceperson varit här och bytt en läckande del i centralen, hade efter den även värme i botten våningen, dessa element är nu iskalla, (och ingen värme fram till kopplet). Elementen på övervåningen är ljumma/varma. Värme fram till de förstakopplen i de båda slingorna.

Jag hade okey temp i 2 våningshuset för några veckor sedan efter att serviceperson varit här och bytt en läckande del i centralen, hade efter den även värme i botten våningen, dessa element är nu iskalla, (och ingen värme fram till kopplet). Elementen på övervåningen är ljumma/varma. Värme fram till de förstakopplen i de båda slingorna.
Har du något filter som sitter på returen från elementen. Kan vara att när det arit avtängt och öppnats igen. Skit i systemet snurrat med runt och satts sig i filtret. Flödet över systemet kan bli väldigt lågt då.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du något filter som sitter på returen från elementen. Kan vara att när det arit avtängt och öppnats igen. Skit i systemet snurrat med runt och satts sig i filtret. Flödet över systemet kan bli väldigt lågt då.
Tack för svar, ska det så ev sitta vid centralen?

Inget filter vid centralen

• Värme- och vatteninstallation utan filter vid centralen, rör och mätare synliga.
    Skapa konto
Är det fjärrvärmecentral. Ett filter kan sitta i eller utanför den.Ta foto på hur det ut, utanför så rören syns som kommer från huset och om det är en FJV hur det ser ut i den. Har du element så kan det bli magnetit ( rostförening ) och följa med runt när cirkpumpen startar igen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.