9 717 läst ·
137 svar
10k läst
137 svar
Hur får jag värme på mina kalla element
södra slingan har 4 element ( 2 i vardagsrum, sovrum, sovrum) Det sista sovrummet har alltid varit kallt, men det kom iaf varm tvatten dit då jag spolade genom systemet och tömde elementenJ jonaserik skrev:
Norra slingan har 3 element ( vardagsrum, badrum, sovrum) Har fått värme innan i sovrummet, då jag strypte första elementet som är i vardagsrummet)
Tumregel för 1 rörs är att skruva justeringen i lägge enligt detta. Skruven går att vrida tex 4 varv och det är 4 element, då ska först elementet öppna ett varv , nästa två varv, o.s.v. sista helt öppet. Sen ska det vara fart på pumepn med, ingen tryckstyrning ( bara skit ) dom objekt som är längst bort kan bli utan flöde. Inte lika illa på 1 rörs som 2 rörs, då flödet snurrar ett varv runt.
Nu med att du har fler linjer ut, som tas ut från VP:s utgående rör, så kan flödet stjäla lite olika från varandra. Kan bli att på dom korta stryps till lite mer, så att det trycker mer på till dom andra. Det tar ett tag innan du kommit i hamn, annars så ska det finnas strypventiler på alla linjer ut och ställa flödet med ett speciellt instrument, Tja går att få till med justerskruvarna. Kort linje mer strypnig, lång linje mindre strypning.
PS tillägg lite sent . Se till att pumpen går på max, så det blir lite tryck på flödet.
Nu med att du har fler linjer ut, som tas ut från VP:s utgående rör, så kan flödet stjäla lite olika från varandra. Kan bli att på dom korta stryps till lite mer, så att det trycker mer på till dom andra. Det tar ett tag innan du kommit i hamn, annars så ska det finnas strypventiler på alla linjer ut och ställa flödet med ett speciellt instrument, Tja går att få till med justerskruvarna. Kort linje mer strypnig, lång linje mindre strypning.
PS tillägg lite sent . Se till att pumpen går på max, så det blir lite tryck på flödet.
Redigerat:
Okey, tack, då börjar jag med första elementet på norra slingan i vardagsrummet och skruvar den skruven i botten, och sen ut ett varv, och på sista elementet skruvar jag ut skruven till max. Cirk pumpen ligger på max på 30watt
Jepp men du ska kolla hur många varv det är totalt, mellan max/min och dividera med antal element, kan bli 1 1/4 vrv med eller 3/4 varv, du kommer att märka om värmen går upp i elementen. Sen kan det bli att strypa lite till på en linje om det är bara något/ra där och längre på annan linje.K Kalle Andersson4 skrev:
Men gud vad smart (Smala Sussie citat), men såklart, på den slingan jag började med så blev det 1,5 varv ut, sen är det element i badrummet, och sist sovrum, som fick max antal varv ut.J jonaserik skrev:
Kom gärna tillbaka med hur det blev, kan bli att du får strypa till en linje lite mer, men det kommer du underfund med, efter ett tags skruvande. Intressant för andra med som kan ha det problemet.K Kalle Andersson4 skrev:
Javisst,justerskruven var 7 varv djup iaf.J jonaserik skrev:
Men min tidigare fundering om att dagens åtgärd med att tömma och skölja igenom alla element. Och att det kom fram varmt/hett vatten till alla element, : är det då rätt att anta att det ej är något smuts vid kopplet som ev hindrar elementen från att bli varma? Utan bara att lyckas justera dessa rätt?
Det jag försöker komma fram till är att genom dagens åtgärd kan vi eliminera teorin om att det ska vara smuts i kopplet som gör att elementen ej blir varma? För när jag hade tömt ett element på vatten så vred jag på "fyll på vatten" i centralen, och då började det att rinna ut vatten igen ur alla element. (Jag gjorde ett element i taget). Det är min undran, är det ett korrekt antagande?J jonaserik skrev:
Rinna ut vatten ? hade du inte stängt avluftningarna då. Man har alla avluftare stängda, fyller så säkerhetsventilen löser eller ca 1,5 bar, luftar och fyller igen. Man kan vara två, en vid ventilen som håller koll på trycket och fyller på eftersom ytrycket sjunker och en som luftar till vatten komer, så till nästa element.K Kalle Andersson4 skrev:Det jag försöker komma fram till är att genom dagens åtgärd kan vi eliminera teorin om att det ska vara smuts i kopplet som gör att elementen ej blir varma? För när jag hade tömt ett element på vatten så vred jag på "fyll på vatten" i centralen, och då började det att rinna ut vatten igen ur alla element. (Jag gjorde ett element i taget). Det är min undran, är det ett korrekt antagande?
Okey, anar att du ej läst vad jag har gjort idag? För jag får ju ej svar på min enkla undran. Läs mina inlägg 11:47 och vid 12 idag. Där finns även en video som visarJ jonaserik skrev:Rinna ut vatten ? hade du inte stängt avluftningarna då. Man har alla avluftare stängda, fyller så säkerhetsventilen löser eller ca 1,5 bar, luftar och fyller igen. Man kan vara två, en vid ventilen som håller koll på trycket och fyller på eftersom ytrycket sjunker och en som luftar till vatten komer, så till nästa element.
Ok lite slö kanske och svarar på det sista. är termostaten borta, piggen ute, eller ett vred full öppet så går vatten ut från botten, inte mycket till skit där. Nu är det så att både rören blir varma/heta, är OK då det är ett delflöde över kopplet och då kommer det direkt från Panna/VP. För att då fylla, så stänger du till i botten och allt annat stängt. då fylls alla element på, tills luften komprimerats i dom. När det luftas på ett elemet så fylls det till topp, se bara till att trycket hålls konstant, för luftar du, så kan det komma luft i det som du nyss luftat. Kan bli ett par vändor extra.K Kalle Andersson4 skrev:
Var det svar på ditt inlägg # 71
GM☕☕, Tack för bra svar.J jonaserik skrev:Ok lite slö kanske och svarar på det sista. är termostaten borta, piggen ute, eller ett vred full öppet så går vatten ut från botten, inte mycket till skit där. Nu är det så att både rören blir varma/heta, är OK då det är ett delflöde över kopplet och då kommer det direkt från Panna/VP. För att då fylla, så stänger du till i botten och allt annat stängt. då fylls alla element på, tills luften komprimerats i dom. När det luftas på ett elemet så fylls det till topp, se bara till att trycket hålls konstant, för luftar du, så kan det komma luft i det som du nyss luftat. Kan bli ett par vändor extra.
Efter gårdagens åtgärd med att tömma alla element och att sedan skruva justerskruven enligt anvisning så är status följande. (justerskruven är på 7 varv , så på det första elementen så skruvade jag den först i botten och sen ut 2 varv (3element på slingan))
1: På den norra slingan så är första elementet ljummet, och de 2 andra svala.
2: Båda rören vid kopplet är heta/varma på alla 3 element.
3: Piggen är ute och den fjädrar ut bra när den trycks in.
Fråga: Så är det att fortsätta med luftningen så ska dessa element bli varma/heta?
"För att då fylla, så stänger du till i botten och allt annat stängt" vad menar du? Jag har vridit på "fyll på" vid centralen tills den nått rätt tryck, och sedan luftat elementen 1 gångJ jonaserik skrev:Ok lite slö kanske och svarar på det sista. är termostaten borta, piggen ute, eller ett vred full öppet så går vatten ut från botten, inte mycket till skit där. Nu är det så att både rören blir varma/heta, är OK då det är ett delflöde över kopplet och då kommer det direkt från Panna/VP. För att då fylla, så stänger du till i botten och allt annat stängt. då fylls alla element på, tills luften komprimerats i dom. När det luftas på ett elemet så fylls det till topp, se bara till att trycket hålls konstant, för luftar du, så kan det komma luft i det som du nyss luftat. Kan bli ett par vändor extra.
Alla sätt är bra för att fylla upp systemet, bara det blir fyllt och avluftat. Det jag menade var att om termostat/ventil är stängd, så kommer vattnet att gå in i botten av elementet och pressa upp luften i toppen. Vattnet kommer då baklänges genom returen till allt och som i ditt fall , kanske returen har blivit tomt på vatten. I princip har det inte diekt någon betydelse vilken väg det kommer i från. Bara som jag gör och det är inget exklusivt sätt, att förspråka till andra.K Kalle Andersson4 skrev: