Krilleman
Rör in ut från centralen

• Rör med manometrar in och ut från central, installerade i ett rum med trätak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med vita rör i ett maskinrum, med anslutningar till centralen, synliga mot en blå bakgrund och golvmaterial.
    Skapa konto
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut som att du har en Alfa Laval TS Villa. Stämmer det?
Då har du totalt 3 filter enligt bilden nedan.

Nr 15 är det intressanta för dig.

[bild]

[länk]
Bor i villa från 1973. googlade alfa laval TS. och det ser ut som en sån, TACK, kan även lufta viaexpansionskärlet läste jag, via en skrev

Det ser ut som att du har en Alfa Laval TS Villa. Stämmer det?
Då har du totalt 3 filter enligt bilden nedan.

Nr 15 är det intressanta för dig.

[bild]

[länk]
Tack, bara hitta smutsfilter, borde ej det vara vid centralen? och synligt så att det ej går att ta miste på?

Krilleman
Enligt skissen så ingår dessa i centralen...

Ser ofta ut liknande såhär:

Ventil i mässing med märkning "DN20 PN16", vanligt förekommande i centralsystem.
Skapa konto

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Kan se ut så här,den första är bäst och kan stängas av för rensning, den andra lite knepigare då det måste finnas ventiler före och efter. Vatten sprutar annars ut.

2: a på den

• En bild av en mässingskulventil med blått handtag märkt "ON/OFF" för avstängning, används för rörsystem för att stoppa vattenflöde.
  • Ventil i metall, troligen en backventil, som måste ha ventiler före och efter för att undvika vattenläckage vid rensning.
  • Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Enligt skissen så ingår dessa i centralen...

Ser ofta ut liknande såhär:

[bild]
Tack:, ja finner jag dessa så kan det ju vara en bra start på problemet, bara hitta dessa, är det logiska att den ska sitta efter att returrören går ihop och före (RAD in filtret) de går in i centralen? i så fall gömt under gråa plasten/rörisoleringen? (låter ju dumt)

Krilleman
K Kalle Andersson4 skrev:
Tack:, ja finner jag dessa så kan det ju vara en bra start på problemet, bara hitta dessa, är det logiska att den ska sitta efter att returrören går ihop och före (RAD in filtret) de går in i centralen? i så fall gömt under gråa plasten/rörisoleringen? (låter ju dumt)
Filtren är en del av din Alfa Laval TS Villa

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Filtren är en del av din Alfa Laval TS Villa
Men var sitter dom? Ska det vara integrerat!? Förstod du det jag försökte förstå om placeringen av detta RAD IN filter?

Krilleman
Lokalisera båda kulventilerna med position 16 på din TS Villa.

På returröret på väg in i växlaren sitter filtret.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Kan det vara den? Enda jag kan finna

• Rörsystem med två röda vred och en vit plastdetalj, del av installationsdiskussion om möjligt ämne för fråga eller projekt.
    Skapa konto
Krilleman
Kan det vara den? Enda jag kan finna
Där har vi det...

https://www.sikama.se/sika/produkte...filter-massing-ms/smutsfilter-raksates-sf3-ms

Givetvis stänger du av flödet över pumpen och stänger av dom två kulventilerna "16" mot radiatorerna.

Tänk på att volymen i ditt expansionskärl kommer rinna ut också.

Lämpligt att öppna säkerhetsventilen, så blir även den motionerad...

Smutsfilter i mässing, modell SF3, med rak sättning, används för att skydda VVS-system. Passar rörkopplingar och ventiler i bygg- och renoveringsprojekt.
Skapa konto

Ritning av ett smutssfilter av mässing med måttangivelser och sektion för flödesriktning.
Skapa konto

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det enda jag tänker är ju att den sitter ju ut mot "urtömningsröret" jag självklart stänga av innan, men bra med extra påminnelse

Krilleman
Det enda jag tänker är ju att den sitter ju ut mot "urtömningsröret" jag självklart stänga av innan, men bra med extra påminnelse
Ja det är ju inga konstigheter.
Eller hur menar du?

Du har ju även ett T-rör på den ledningen mot säkerhetsventilen där flödet går in i VVX...

Värmesystem med rörledning och T-rör mot säkerhetsventil, med digital display som visar siffran 19.
Skapa konto

Ja det är ju inga konstigheter.
Eller hur menar du?

Du har ju även ett T-rör på den ledningen mot säkerhetsventilen där flödet går in i VVX...

[bild]
Ja men då så, såg inte det(eller tänkte inte på det) jag provar och återkommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.