9 714 läst ·
137 svar
10k läst
137 svar
Hur får jag värme på mina kalla element
Tradigt. Jag fick en hell mapp från tillverkaren med alla möjliga ritningar. Guld värt att ha!
Byggt -65
Som sagt kopplet känner jag inte till men hade haft nytta av ett sådant.
Jag har bara ett rör ner i golvet.
Byggt -65
Som sagt kopplet känner jag inte till men hade haft nytta av ett sådant.
Jag har bara ett rör ner i golvet.
Nu har jag äntligen fått tag på rätt sexkantsnyckel för att kunna justera flödet i kopplet. På detta element var skruven i botten, och när jag skruvade ut den några mm så började det droppa vatten, kan man skruva ut den för långt så att vattnet strömmar ut?( bra att veta) , har iaf skruvat den några ggr fram o tillbaka, är det det som ev ska räcka med denna åtgärd? Elementröret fram till kopplet är ju hett.
Hej, nu har jag skruvat på denna sexkantsskruv, den satt i botten , har skruvat den fram o tillbaka några ggr, är det något mer man kan göra med denna åtgärd? Elementrören till detta koppel är hett.J jonaserik skrev:Ingen termostat på, piggen är ute, packboxen i ventilen kärvar. Fram med hammaren och knacka hårt på kopplet, det håller, det ska skaka om ordentligt i kopplet. Nästa steg om det inte fungerar, är att lossa sexkanten till höger och se hur djupt justerskruven sitter, skruva den några gånger i botten och topp, håll reda på hur många varv det är när du drar den i botten första gången.
Tycker att du ska ta loss elementet och spola rent. Antagligen avlagringar nedtill som hindrar returflödet. Har själv gjort så på flera element med utmärkt resultat.K Kalle Andersson4 skrev:Hej på er.
Bor i en 2 våningsvilla där endast ett element blir riktigt varmt (på övervåningen) .Vi har fjärrvärme
Jag har provat följande.
1: Har luftat samtliga element, och det har då kommit ut vatten när jag gjort det. (Så ej stopp någonstans tänker jag?)
2: Har motionerat stiftet som ska reglera termostaten på elementet.
3: Jag ökade hastigheten på cirkulationspumpen, så att temperaturen på returvattnet ökade till ca 29 grader från 26, vilket även gjorde att fler element i huset gick från kalla till svagt ljumma. Vattnet ut är 50grader.
4: Har ett element som ändå är iskallt, men känner att vattenröret fram till elementet är varmt, göra rent smuts på något vis?
Tack på förhand
Har själv tänkt på det, för elementet på bilden har ju het värme fram till kopplet, jag ska prova skruva i justerventilen i botten över natten så får vi se om det är någon förbättring tills imorgonH Hanagr skrev:
Tveksamt om det hjälper. Jag fyllde med vattenslang och ställde sedan elementet på kant och det kom ut en hel del slam iform av rostpartiklar.K Kalle Andersson4 skrev:
Hej, obs är inte stensäker, men det 'borde" vara så att om du tar bort täckmuttern och skruvar insexan(?) där innanför åt vänster så borde flödet öka. Sen kan det nog ta nån/några minuter innan det märks.K Kalle Andersson4 skrev:
Du kan ju börja med att öppna helt för att få igång det och sedan strypa tills det blir lagom.
Om du söker på IMI hydronic så hittar du både bra handböcker & videor på YouTube
Hej, det är en skruv bakom täckmuttern, har provat att skruva den i botten på 2 element, men ingen värme ut på elementen, trots att rören till ventilkopplet är heta (men kanske skruvat åt fel håll) ska spana på IMI , tackL lat skrev:Hej, obs är inte stensäker, men det 'borde" vara så att om du tar bort täckmuttern och skruvar insexan(?) där innanför åt vänster så borde flödet öka. Sen kan det nog ta nån/några minuter innan det märks.
Du kan ju börja med att öppna helt för att få igång det och sedan strypa tills det blir lagom.
Om du söker på IMI hydronic så hittar du både bra handböcker & videor på YouTube
Uppdatering:
1: Har nu listat ut vilka element som tillhör respektive slinga, och det var såklart att elementen som sitter på samma långsida av huset hör ihop.
2: Har gjort enligt videon på alla element, tömt elementen på vatten, och även spolat igenom respektive element genom fylla på från centralen, så det har kommit ut mycket brunt, svart vatten.
3: Elementen på den södra slingan som ligger längst bort, och som alltid varit kallt, där kom det ut varmt vatten efter stund efter att jag tömt det elementet och sköljt igenom genom att fylla på från centralen.
4: Vad kan man dra för slutsats av ovanstående? Det har kommit ut varmt vatten från samtliga element när jag spolat genom dessa med öppet vattentömningshål enligt videon.
1: Har nu listat ut vilka element som tillhör respektive slinga, och det var såklart att elementen som sitter på samma långsida av huset hör ihop.
2: Har gjort enligt videon på alla element, tömt elementen på vatten, och även spolat igenom respektive element genom fylla på från centralen, så det har kommit ut mycket brunt, svart vatten.
3: Elementen på den södra slingan som ligger längst bort, och som alltid varit kallt, där kom det ut varmt vatten efter stund efter att jag tömt det elementet och sköljt igenom genom att fylla på från centralen.
4: Vad kan man dra för slutsats av ovanstående? Det har kommit ut varmt vatten från samtliga element när jag spolat genom dessa med öppet vattentömningshål enligt videon.
Rost?K Kalle Andersson4 skrev:
Läcka nånstans så att systemet ofta fyllts på?
Spola igen framåt våren & se om det kommer skit då också.
I värsta fall montera nån form av filter vid c-pump.
Vad har du för c-pump?
Om du har en gammal, byt till en ny tryckstyrd, den styr själv effekten/cirkulationen oavsett ev termostater, strypningar, avstånd till sista radiator.
Läcka vet jag inte.Men funderar nu på om man kan utesluta att det är smuts i kopplet då vatten kunde fyllas på när jag hade elementet öppet och tömde? Så på dessa element där rören fram till kopplet är heta, ska man då anta att dessa element också skulle kunna bli heta?L lat skrev:Rost?
Läcka nånstans så att systemet ofta fyllts på?
Spola igen framåt våren & se om det kommer skit då också.
I värsta fall montera nån form av filter vid c-pump.
Vad har du för c-pump?
Om du har en gammal, byt till en ny tryckstyrd, den styr själv effekten/cirkulationen oavsett ev termostater, strypningar, avstånd till sista radiator.