1 868 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Hur får jag tyst på min FTX
Vad har du för flöde i sovrummen?
Det finns ingen anledning att fläktarna ska jobba mot strypta spjäll på det där sättet. Vid en injustering så är målet att fläktarna ska gå så lugnt som möjligt så att öppna spjällen helt (läge 0) och sänka utsignalen på fläktarna skulle både sänka energiförbrukningen och säkert dämpa stomljudet.
Det finns ingen anledning att fläktarna ska jobba mot strypta spjäll på det där sättet. Vid en injustering så är målet att fläktarna ska gå så lugnt som möjligt så att öppna spjällen helt (läge 0) och sänka utsignalen på fläktarna skulle både sänka energiförbrukningen och säkert dämpa stomljudet.
Det är 10 l/s på alla don utom ena sovrummet (inte det som låter mest) och vardagsrummet som båda ligger på 12 l/s, så totalt 64 l/s tilluft. Frånluften var justerad till 61 l/s så den här jag höjt lite så att lågan från en tändare böjer inåt när jag håller den framför nyckelhålet 
Ett första steg kan ju vara att plocka ner det don som låter mest.
Gör det skillnad så kommer ljudet troligen från donet, låter det lika mycket så är det tidigare i systemet som det bildas ljud..
Utan att ha exakta flöden för varje don så tycker jag att kanalsystemet ser rätt dimensionerat ut.
Jag håller med att det är väldigt konstigt med irisspjäll direkt på aggregat. Den normala lösningen är att sätta fläkthastighet för attt få rätt tryck. Både billigare i installation och energi..
Irisspjäll är generellt ganska högljudda så det är mycket möjligt att det är där ljudet skapas.
Om man öppnar spjället helt, eller tar bort det, och kompenserar med sänkt fläkthastighet borde man bara få fördelar.
Jag uppfattar det som att delar av systemet är gammalt. Kanske är spjällen kvar sedan ett äldre aggregat som inte hade EC-fläktar och den som gjort injusteringen har inte tänkt hela vägen?
Eller är aggregat så överdimensionerat att man inte kan ställa ner fläkten tillräckligt?
Gör det skillnad så kommer ljudet troligen från donet, låter det lika mycket så är det tidigare i systemet som det bildas ljud..
Utan att ha exakta flöden för varje don så tycker jag att kanalsystemet ser rätt dimensionerat ut.
Jag håller med att det är väldigt konstigt med irisspjäll direkt på aggregat. Den normala lösningen är att sätta fläkthastighet för attt få rätt tryck. Både billigare i installation och energi..
Irisspjäll är generellt ganska högljudda så det är mycket möjligt att det är där ljudet skapas.
Om man öppnar spjället helt, eller tar bort det, och kompenserar med sänkt fläkthastighet borde man bara få fördelar.
Jag uppfattar det som att delar av systemet är gammalt. Kanske är spjällen kvar sedan ett äldre aggregat som inte hade EC-fläktar och den som gjort injusteringen har inte tänkt hela vägen?
Eller är aggregat så överdimensionerat att man inte kan ställa ner fläkten tillräckligt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden