Hallå ventilationsexperter!
För ett knappt år sedan flyttade vi in i ett hus byggt i blåbetong. FTX-aggregatet tillsammans med en del kanaler byttes strax innan försäljningen till ett Östberg Heru 100 S EC. Det gjordes injustering och protokollet ser bra ut vad gäller flöden och balans men vi upplever att vi har ganska mycket ventilationsljud i huset, framförallt i rummen på översta våningen. (I rummet precis under aggregatet är det dessutom stomljud, så vi behöver lyfta upp aggregatet på något dämpande innan vi börjar använda det till sovrum)
Som ni ser i skissen nedan så sitter det bara ljuddämpare precis vid anslutningarna mot aggregatet. Vi upplever inga problem med överhörning mellan rummen på tilluften, det finns en svag tendens till överhörning mellan förråd och WC på mellan planet men vi ser inga problem med det i dagsläget.
Tror ni att det skulle räcka att komplettera med två ordentliga (160x1200) ljuddämpare på vardera sida om T-stycket(skiss nedan) på tilluften eller är det ogjort arbete?
Att komplettera varje tilluftsdon med enskilda ljuddämpare kräver tyvärr att i stort sätt samtliga tilluftsdon flyttas eftersom man byggt systemet utifrån och in genom att placera don och böj så nära takfoten som möjligt och sedan byggt stammen innanför.
För ett knappt år sedan flyttade vi in i ett hus byggt i blåbetong. FTX-aggregatet tillsammans med en del kanaler byttes strax innan försäljningen till ett Östberg Heru 100 S EC. Det gjordes injustering och protokollet ser bra ut vad gäller flöden och balans men vi upplever att vi har ganska mycket ventilationsljud i huset, framförallt i rummen på översta våningen. (I rummet precis under aggregatet är det dessutom stomljud, så vi behöver lyfta upp aggregatet på något dämpande innan vi börjar använda det till sovrum)
Som ni ser i skissen nedan så sitter det bara ljuddämpare precis vid anslutningarna mot aggregatet. Vi upplever inga problem med överhörning mellan rummen på tilluften, det finns en svag tendens till överhörning mellan förråd och WC på mellan planet men vi ser inga problem med det i dagsläget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror ni att det skulle räcka att komplettera med två ordentliga (160x1200) ljuddämpare på vardera sida om T-stycket(skiss nedan) på tilluften eller är det ogjort arbete?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att komplettera varje tilluftsdon med enskilda ljuddämpare kräver tyvärr att i stort sätt samtliga tilluftsdon flyttas eftersom man byggt systemet utifrån och in genom att placera don och böj så nära takfoten som möjligt och sedan byggt stammen innanför.
De tre sovrummen på översta våningen, framförallt de två ytterst i skisserna. I de andra rummen kan man ana ett sus om det är tyst i huset i övrigt men det har inte stört mig på samma sätt även om det hade varit skönt att få tyst även där.
Alla tilluftsdon är 100 mm KTS-don (eller äldre, till utseende liknande modell).
Alla böjar är isolerade och bakom stammen så jag har inte riktigt kunnat se var övergången sitter men när jag stoppar upp handen i ett av donen så känns det som att det kan vara 125 mm på avsticket och böjen och sedan en reducering till 100 mm precis före donet.
Så skulle jag säga att huvudstammen med avsticken till två av sovrummen ser ut, det högraste sovrummet i skissen sitter donet på den stående stammen ner till vardagsrummet.
Alla böjar är isolerade och bakom stammen så jag har inte riktigt kunnat se var övergången sitter men när jag stoppar upp handen i ett av donen så känns det som att det kan vara 125 mm på avsticket och böjen och sedan en reducering till 100 mm precis före donet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så skulle jag säga att huvudstammen med avsticken till två av sovrummen ser ut, det högraste sovrummet i skissen sitter donet på den stående stammen ner till vardagsrummet.
Redigerat:
Om det är ljud som uppstår i donen på övervåningen beror det säkert på att donen är hårt strypta vilket ger höga tryck. Det kan åtgärdas med att montera spjäll och ljudfälla på dom grenarna (om det får plats) och strypa på spjällen och öppna donen så att du har samma luftflöden i donen men med lägre tryck.
Precis, tror ljud kommer från luftdon, ser att vardagsrum har enbart 1 don på 100mm där borde det vara stort flöde och borde vara 125 don eller 2 100mm. Hursomhelst tror jag ej att extra ljuddämpare på 160 kanal hjälper
Jag förstår hur ni tänker, men jag tycker inte donen är så hårt strypta, tvärt om, ett av de som låter värst är öppnat 17 mm enligt injusteringsprotokollet. Tittar man på skruven i det donet skulle jag säga att det inte går att öppna mer.
Direkt efter aggregatet sitter ett Irisspjäll inställt i läge 4, med mitt flöde får jag det till att tryckfallet däröver är 35 Pa, totalt tryckfall i systemet är 54 Pa enligt injusteringsprotokollet(matar man in dessa siffror på Östbergs dimensioneringssida så får man den driftpunkt jag har inställd så det verkar stämma). Kan det ställa till det att man valt att sätta injusteringsspjäll istället för att ta upp tryckfallet över donen?
Vi har väldigt korta avstick fram till donen, hur mycket påverkar det att det inte finns någon raksträcka mellan avstick, böjar, reduceringar och don? Tänker om det kan vara turbulens som hörs eller gör att donen blir högljuda?
Donet i vardagsrummet tar 12 l/s, hela upplägget är i mina ögon lite märkligt där man har största delen av tilluften på översta våningen och sedan ökar frånluften längre ner i huset.
Direkt efter aggregatet sitter ett Irisspjäll inställt i läge 4, med mitt flöde får jag det till att tryckfallet däröver är 35 Pa, totalt tryckfall i systemet är 54 Pa enligt injusteringsprotokollet(matar man in dessa siffror på Östbergs dimensioneringssida så får man den driftpunkt jag har inställd så det verkar stämma). Kan det ställa till det att man valt att sätta injusteringsspjäll istället för att ta upp tryckfallet över donen?
Vi har väldigt korta avstick fram till donen, hur mycket påverkar det att det inte finns någon raksträcka mellan avstick, böjar, reduceringar och don? Tänker om det kan vara turbulens som hörs eller gör att donen blir högljuda?
Donet i vardagsrummet tar 12 l/s, hela upplägget är i mina ögon lite märkligt där man har största delen av tilluften på översta våningen och sedan ökar frånluften längre ner i huset.
Trodde detta var ett ritningsfel. Så konstigt att det inte låter mer än nödvändigt. Används aldrig i villa vent. enbart i större lokaler där man följer en annan standard på dimensionering. Hela installationen verkar svajig, ritningen ser ut som om ett barn varit inblandat.H HKahl skrev:
Tack för denH Håbbe01 skrev:
Menar du att ljudnivån hade blivit bättre om man hade öppnat Irisspjället fullt och låtit donen ta tryckfallet? Är 54 Pa ovanligt stort tryck i en villainstallation?
Hehe, Jo jag tänkte väl att en firma inte kan ha gjort denna ritning. Man sätter inte ett strypdon i en huvudkanal i en större lokalventilation heller utan i grenarna då man använder andra don. Huvudkanalen stryps bäst genom att reglera hastigheten på fläkten då.H HKahl skrev:Tack för denDet är jag som har ritat, har inte fått med några ritningar från föregående ägare. Jag pysslar med styr till vardags så jag brukar bara behöva rita det som har sladd
Menar du att ljudnivån hade blivit bättre om man hade öppnat Irisspjället fullt och låtit donen ta tryckfallet? Är 54 Pa ovanligt stort tryck i en villainstallation?
Ta bort strypningen helt Öppningar i luftdon bör ligga runt 5mm