Camilo_Keskikallio
Hej!
Jag är ny här på forumet men har jobbat med ventilation i många år, främst i Västerås med omnejd. Jag märker att fler villaägare börjar intressera sig för FTX-system – både i nybyggen och äldre hus där man tidigare haft frånluft eller självdrag.

Jag är nyfiken på era erfarenheter:
  • Har någon här installerat FTX i ett äldre hus (typ 50–80-tal)?
  • Hur blev resultatet vad gäller inomhusklimat och energibesparing?
  • Hade ni problem med drag eller ljud innan injustering?

Vi har själva justerat en hel del system där folk först haft problem med obalans, för mycket undertryck eller kalla golv, men blivit nöjda efter att vi optimerat luftflödena.

💡 Jag skrev nyligen en liten guide om hur FTX fungerar och vad man ska tänka på i äldre hus – om det är okej enligt forumreglerna kan jag lägga upp en länk.

Annars är jag supernyfiken på vad ni andra har för tankar! 👷‍♂️

/Camilo
(Ventilationstekniker, Västerås)

Camilo_Keskikallio Camilo_Keskikallio skrev:
Hej!
Jag är ny här på forumet men har jobbat med ventilation i många år, främst i Västerås med omnejd. Jag märker att fler villaägare börjar intressera sig för FTX-system – både i nybyggen och äldre hus där man tidigare haft frånluft eller självdrag.

Jag är nyfiken på era erfarenheter:
  • Har någon här installerat FTX i ett äldre hus (typ 50–80-tal)?
  • Hur blev resultatet vad gäller inomhusklimat och energibesparing?
  • Hade ni problem med drag eller ljud innan injustering?

Vi har själva justerat en hel del system där folk först haft problem med obalans, för mycket undertryck eller kalla golv, men blivit nöjda efter att vi optimerat luftflödena.

💡 Jag skrev nyligen en liten guide om hur FTX fungerar och vad man ska tänka på i äldre hus – om det är okej enligt forumreglerna kan jag lägga upp en länk.

Annars är jag supernyfiken på vad ni andra har för tankar! 👷‍♂️

/Camilo
(Ventilationstekniker, Västerås)
Hej, jag monterade en motströmsväxlare i vårt hus med källare från 1971.
Innan: mycket dåligt självdrag utan någon värmekälla som ”driver”.
Efter installation:
Mycket bättre luftmiljö.
Ingen besparing avseende värme (hade ju egentligen ingen vent innan).
Ökad elförbrukning pga fläktarna (har dock nyligen bytt till EC-fläktar, rekommenderas).

Summa: Från självdrag till FTX så är det för luftkvalitet, inte energibesparing som man gör det.

• Gilla
Camilo_Keskikallio
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.