18 905 läst ·
34 svar
19k läst
34 svar
Hur får jag till dessa tjockare elkablar snyggt? Nästan omöjligt?
Så där borde bli bäst! Kanske med en chikan/en s-formad böj precis där kablarna går upp på muren, ist för att försöka hålla dom tighta längs med väggen.C cpalm skrev:Jag tror det blir fult att dra dem längs ett ytterhörn som den röda i din bild.
För att förtydliga nu när det kom en mer utzoomad bild så var mitt förslag alltså så här:
(Och sedan som överkurs bygga in kablarna i en "låda" ovanpå avsatsen, lämpligtvis utformad så att du hamnar i plan med infodringen av "syllen" där till höger)
[bild]
Set ut som att väggen ska reglas på och någon form av skivmatrrial skall monteras.P Preb skrev:
Beroende på reglarnas tjocklek, går det inte att borra snett över fönstret för att komma ut ovanför golvbjälklaget och få plats med rör bakom den nya skivan fram till skåpet med centraler?
Tror Givdul1 skriver det jag tänker. Varför inte regla och bygga igen hela väggen där skåpet sitter? Mest ett sammelsurium av brädbitar, stumpar och skåp. Bygg inte för hela, utan gör någon hylla eller två och sätt några tavlor eller någon lampa eller liknande där. Men att hålla på och smådutta med någon liten kabelkanal eller list eller liknande är jag nog tveksam till.
Skarpsynt! Vi går faktiskt åt andra hållet, där satt tidigare en ångestframkallande masonitvägg som vi börjar riva för att ta fram panelen igen, som passar bättre med huset.G Givdul1 skrev:
Har förlikat mig med tanken på att klamra, det blir inte perfekt men hundra gånger bättre än hur det var innan, då gick "Autobahn" i taket med dryga dussinet kablar klamrade av olika elektriker genom åren.
Det är det första man tänker på som elektriker och frågar kunden om. Är det ok om vi gör såhär. Det är skillnad på billigt och snyggt. En snygg installation är en invändig installation. Men ibland är det ju så att det redan sitter en ful utvändig kabel där. Då använder man kabelkanaler.P Preb skrev:Har elektriker hemma som städar bort lite el.
Kvar är två lite tjockare kablar, dom vi ser på bilden. OBS tillfälligt klamrat så vi ska slippa frysa, ha möjlighet att laga mat etc.
Men får inte riktigt ihop det hur detta ska bli snyggt. Svarta kabeln (nu) är jäkligt styv, fritt från minnet heter den RXQ 5g6, inget man göra en snäv böj à la kulo med. Någon som har några bra idéer på hur detta kan lösas?
Är lite emot att spåra pga krävs två stora rör, minst 32 mm helst 40 mm ville elektrikern ha. Hamnar i isoleringen i taket så då behöver jag spåra mycket i väggen.
Klicka här för att svara