Har elektriker hemma som städar bort lite el.

Kvar är två lite tjockare kablar, dom vi ser på bilden. OBS tillfälligt klamrat så vi ska slippa frysa, ha möjlighet att laga mat etc.

Men får inte riktigt ihop det hur detta ska bli snyggt. Svarta kabeln (nu) är jäkligt styv, fritt från minnet heter den RXQ 5g6, inget man göra en snäv böj à la kulo med. Någon som har några bra idéer på hur detta kan lösas?

Är lite emot att spåra pga krävs två stora rör, minst 32 mm helst 40 mm ville elektrikern ha. Hamnar i isoleringen i taket så då behöver jag spåra mycket i väggen.

• Slitet trävägg och kablar under en trappa, med en glödlampa och tegelsten på en betongavsats. Fönster med blått ljus syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är andra änden? Är det inkommande kanske det går att dra den på utsidan av huset. Går den till en undercentral kanske det finns mer lämpliga vägar att dra kabeln.

Plastkanaler kan göra det snyggare.

• Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
Det här var inte 5*6 men det var ett liknande problem.
Hörn av ett rum med grön vägg, vita lister och en vit hylla. Detaljer om byggnadsproblem diskuteras i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Om bara kablarna blir böjda parallelt med kontrollerade radier då blir det genast mycket snyggare. Men det krävs en elektriker med god handlag för det. Måla kablarna vit.
Varför ska du ha rör? Helt onödigt.
Det som Eld har föreslagit går inte med dina kablar.

• Gilla
lunis och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Var är andra änden? Är det inkommande kanske det går att dra den på utsidan av huset. Går den till en undercentral kanske det finns mer lämpliga vägar att dra kabeln.
Till vänster i bild är huvudcentralen inkl mätare. Svarta kabeln går till en undercentral. Kabeln i plåtröret går till huvudsäkringarna som sitter mitt emellan huvud- och undercentral.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om bara kablarna blir böjda parallelt med kontrollerade radier då blir det genast mycket snyggare. Men det krävs en elektriker med god handlag för det. Måla kablarna vit.
Varför ska du ha rör? Helt onödigt.
Det som Eld har föreslagit går inte med dina kablar.
Elektriken menade att rör krävs om vi ska spåra in detta i vägg och/eller tak. Plåtröret är nätbolagets men det går byta ut mot en till sån svart kabel, krävs bara en föranmälan, enligt elektrikern.

• Gilla
Fille75
  • Laddar…
Håller helt med Thomas här, klamrar man det där lite snyggt så kommer det se mycket bättre ut, byter du plåtröret till en ny svart kabel så är du hemma.
Jag gillar inte att kladda på färg på den typen av installationer.
Plastkanaler ser för jävligt ut... Sorry Eld men det där hade åkt ut genom fönstret....

• Gilla
elandershb och 4 till
  • Laddar…
P Preb skrev:
Elektriken menade att rör krävs om vi ska spåra in detta i vägg och/eller tak.
Då har elektrikern fel. Beroende på kabeltyp går det utmärkt och är tillåtet att lägga kabel utan rör i vägg.

• Älska
Agge571
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Då har elektrikern fel. Beroende på kabeltyp går det utmärkt och är tillåtet att lägga kabel utan rör i vägg.
Kanske du även ska tala om vilka krav som gäller när man lägger lös kabel inne i en vägg. I mitt tycke ett otyg, lägg rör/slang och dra i nya trådar.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kanske du även ska tala om vilka krav som gäller när man lägger lös kabel inne i en vägg. I mitt tycke ett otyg, lägg rör/slang och dra i nya trådar.
Det gäller att kabeltypen är godkänd för förläggning i vägg. Plus att det finns någon form av spikskydd men vilken är komplett odefinierat.
Konstigt nog kräver förläggning i rör inget spikskydd, som om man inte kan spika genom ett vekt plaströr/slang.

• Gilla
hermes577
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det gäller att kabeltypen är godkänd för förläggning i vägg. Plus att det finns någon form av spikskydd men vilken är komplett odefinierat.
Konstigt nog kräver förläggning i rör inget spikskydd, som om man inte kan spika genom ett vekt plaströr/slang.
År det allt?

• Älska
Agge571
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Håller helt med Thomas här, klamrar man det där lite snyggt så kommer det se mycket bättre ut, byter du plåtröret till en ny svart kabel så är du hemma.
Jag gillar inte att kladda på färg på den typen av installationer.
Plastkanaler ser för jävligt ut... Sorry Eld men det där hade åkt ut genom fönstret....
Då skulle du sett skiten den "professionella" elektrikern lämnade efter sig.

Jag tycker för övrigt det är helt ok i en oinredd källare och väldigt mycket bättre än att ha åtta kablar av olika typ klamrade på olika sätt ner genom trappan i tak, på dörrkarmar, utanpåliggande pansarrör, etc.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
År det allt?
Kanske det fattas något. Upplys mig, tack!

Elektrikern säger att rör behövs. Kanske finns andra lösningar men jag har inte för avsikt att lära honom hur man kan tolka reglerna. Han får göra den installation han är bekväm med och kan ta ansvar för.

• Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.