18 905 läst ·
34 svar
19k läst
34 svar
Hur får jag till dessa tjockare elkablar snyggt? Nästan omöjligt?
Jag skulle bygga in kablarna i en liten snygg "låda" på avsatsen under elcentralen. Det löser halva problemet.
Återstår snutten till höger (hur fortsätter kablarna sen?). Där kanske man kan sätta en kort bit utanpåliggande rör. Förstår om man vill välja ett 32-rör om det är längre sträcka, men en så kort sträcka som några decimeter torde ett 20-rör funka alldeles utmärkt. Kabeln är trots allt bara 15 mm i diameter.
Återstår snutten till höger (hur fortsätter kablarna sen?). Där kanske man kan sätta en kort bit utanpåliggande rör. Förstår om man vill välja ett 32-rör om det är längre sträcka, men en så kort sträcka som några decimeter torde ett 20-rör funka alldeles utmärkt. Kabeln är trots allt bara 15 mm i diameter.
Att göra nått snyggt är ju som alltid väldigt personligt vad det innebär. Att bli av med kablarna helt genom att spår in rör eller hitta en bättre väg kan ge andra effekter. Även att bygga in i en låda eller kabelkanal kan ge konstiga vinklar och onödigt klumpigt.
Jag tycker oftast att det går att få kablar att stå ut mindre genom rätt dragning och rätt färgsättning. Men en snyggt installerad lagom stor kabelkanal är ibland det jag gillar mest. Tyvär är det nog svårt att få elektriker att göra detta så att kund blir riktigt nöjd. Och frågan är om kund vill betala för det extrajobbet med diskutionen som kanske behövs med alla i hushållet.
Detta är ju ett typiskt fall där elektriktikerns erfarenhet kan ge riktigt bra lösningar. Men kan bli riktigt illa om denne inte förstår att utrymmet kommer att synas tydligt efter renovering. Jag ser ju hur det ser i källaren på mitt 50 tals hus där orginal elen är i rör direkt i taket och elen till radiatorer till våningen ovanför är spikad utanpå i vägg tak vinkeln då källaren på den tiden detta gjordes va tänk som föråd och torka tvätt i.
Jag tycker oftast att det går att få kablar att stå ut mindre genom rätt dragning och rätt färgsättning. Men en snyggt installerad lagom stor kabelkanal är ibland det jag gillar mest. Tyvär är det nog svårt att få elektriker att göra detta så att kund blir riktigt nöjd. Och frågan är om kund vill betala för det extrajobbet med diskutionen som kanske behövs med alla i hushållet.
Detta är ju ett typiskt fall där elektriktikerns erfarenhet kan ge riktigt bra lösningar. Men kan bli riktigt illa om denne inte förstår att utrymmet kommer att synas tydligt efter renovering. Jag ser ju hur det ser i källaren på mitt 50 tals hus där orginal elen är i rör direkt i taket och elen till radiatorer till våningen ovanför är spikad utanpå i vägg tak vinkeln då källaren på den tiden detta gjordes va tänk som föråd och torka tvätt i.
Synligt är ok men vill ha det prydligt såklart. Förstår inte hur denna feta kabel ska dras runt ytterhörn på ett fint sätt, kommer bli centimetrar av luft mellan vägg och rör?K Kurtivan skrev:
Kabeln är tillfälligt klamrad pga pågående renovering. Källaren är eftersatt men vi gör i ordning ena halvan i denna etapp.J Johan_jo skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Jag tror bannemig du har rätt i det. Bifogar en till bild. Då är det böjen över "klacken" som är lite lurig kvar men det kanske är lösbart för ett proffs.Purre skrev:
Japp gul eller röd väg skulle jag säga är bättre val.
Sen med tanke på att det är en grövre kabel så kommer det aldrig gå att få en 90° böj på ett sätt som en kulo eller annan mindre kabel kan åstadkomma.
Alternativ är att lägga slang/rör och sen bygga in det i en väggbit mellan skåpet till centralen och klacken. Det kommer dock bli en utgång genom väggen på något sätt någonstans som kanske inte blir optimalt.
Sen med tanke på att det är en grövre kabel så kommer det aldrig gå att få en 90° böj på ett sätt som en kulo eller annan mindre kabel kan åstadkomma.
Alternativ är att lägga slang/rör och sen bygga in det i en väggbit mellan skåpet till centralen och klacken. Det kommer dock bli en utgång genom väggen på något sätt någonstans som kanske inte blir optimalt.
Enkelt. Kapa kablarna. Sen använder du ett system för trådlös elöverföring. Som när man laddar Apple Watch magnetiskt
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det finns ett annan sätt att göra ett ytterhörn utan grop och utan att kabeln går ut i luften. Lite svårt att beskriva:T tracker skrev:
Anta att kabeln kommer högerifrån vågrätt mot ytterhörnet. en bit innan hörnet viker kabeln av uppåt, fortfarande platt mot väggen. Startpunkten för kurvan är beräknat så att kabeln är exakt utanför ytterhörnet när den blir vertikal. Nu går kabeln vertikal utanför planet av den andra väggen. Där kan den då kurva tillbaka till vågrät riktning och fortsätta längs med den andra väggen.
Fattat?
Jag tror det blir fult att dra dem längs ett ytterhörn som den röda i din bild.P Preb skrev:
För att förtydliga nu när det kom en mer utzoomad bild så var mitt förslag alltså så här:
(Och sedan som överkurs bygga in kablarna i en "låda" ovanpå avsatsen, lämpligtvis utformad så att du hamnar i plan med infodringen av "syllen" där till höger)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder