Status
Inte öppen för fler kommentarer.
scim skrev:
Mmm, men så länge jag låter bli att fästa rören med genomgående skruv så är det nog lugnt. Som fiktiv säljare av mitt hus som jag inte ska sälja så är jag skyldig att upplysa om fel eller brister som jag känner till. Även om jag som obehörig kopplat varenda elcentral i huset så innebär inte att det är något fel på min elanläggning, och därför inget jag har någon skyldighet att upplysa någon om. Men nu har jag som sagt bara dragit några rör, mesta dels för att rätta till föregående ägares bristfälliga, utanpåliggande installation. Med det vill jag väl avrunda den här diskussionen med att nej, alla borde nog inte peta i sin elanläggning, men om man har "nödig kännedom" så borde man vara fri att göra i princip vad som helst.
I praktiken så är det ju så att man har fritt fram att pilla så länge man vet vad man gör. Man åker knappast dit om det inte händer något och det visar sig vara för att någon obehörig gjort fel.
I stort så tror jag vi är överens även om jag kan tycka att det inte borde vara helt fritt.
 
Helt klart sant, men vi kan ju inte forma samhället efter den största idioten.
 
evading skrev:
En stor fördel med att lagstifta och verka för att endast behöriga installerar är att det kanske gör att många spån inte sätter igång själva.
Nej. Det tror jag inte och det finns inget forskningsstöd för det heller. Tvärtom så tyder allt på att lagen bara hindrar de som det ändå inte hade varit något problem med. Nämligen de som både är på eller över normalbegåvning och som inser sina begränsningar.

"Spånen" de låter sig ändå inte stoppas, förty de inser inte sina begränsningar utan tror att allt är mycket enklare och självklarare än vad det faktiskt är och att de är mycket duktigare och kunnigare än vad de faktiskt är. Effekten kallas Dunning-Kruger-effekten och är ganska väl dokumenterad.

Om man dessutom tittar på de mängder av elmateriel som vräks ut av våra byggvaruhus och andra, så är det ju överhuvudtaget inte många som kan ha låtit sig avskräckas.
 
evading skrev:
I praktiken så är det ju så att man har fritt fram att pilla så länge man vet vad man gör. Man åker knappast dit om det inte händer något och det visar sig vara för att någon obehörig gjort fel.
I stort så tror jag vi är överens även om jag kan tycka att det inte borde vara helt fritt.
Frågan är om man ens åker dit om man gjort fel. Nä, kanske inte helt fritt, men betydligt friare än idag.
 
scim skrev:
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror de värsta spånen, de som är upphov till alstren i "värsta elkopplingen" inte ens känner till lagstiftningen.
Det tror jag med, men man slipper nog många hemmapulare som skulle gjort det om det inte var gjort sådan grej om det.

Vatten är ju ett lysande exempel. Det får man göra, man får fylla hela huset med dåliga kopplingar som läcker som såll. Men väldigt många vägrar att göra det själva, även om en klämringskoppling är det lättaste som finns om man är normalbegåvad och vet vad man gör, just för att det har propagerats för att det är "livsfarligt".
 
elmont skrev:
"Problemet" är att allt för många saknar insikten om sina egna begränsningar och det gäller naturligtvis inte endast elinstallationer, och det är väl då det kan börja bli farligt.
Det tror jag inte heller på. Om det varit så så hade vi vid det här laget sett en stor förändring av elsäkerheten under de senaste trettio åren. (Det är ju främst på senare tid som hemmapulande tagit fart iom den ökade tillgången på materiel. När jag var barn på sjuttiotalet så hemmapulades det inte alls i samma omfattning.)

Men elsäkerheten har ju bara blivit bättre och bättre, och vi har i stort sett inga problem alls till följd av fel i den fasta installationen. Definitivt inga fel som kan härföras till hemmapulandet som sådant.

Så att "många" skulle sakna insikt om sin egen förmåga i det här fallet det tror och tycker jag är svårt att leda i bevis.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
//Det tror jag inte och det finns inget forskningsstöd för det heller.//
Jasså? Jag påstår inte att du inte vet vad du pratar om, men jag kommer heller inte köpa att det inte finns stöd i forskning för något bara för att någon påstår det på ett forum.
Jag kan köpa att du aldrig sett stöd för det i forskning.

Jag skrev "kanske gör" eftersom jag inte vet. Jag tror fortfarande det kan vara bra.
 
evading skrev:
Det tror jag med, men man slipper nog många hemmapulare som skulle gjort det om det inte var gjort sådan grej om det.

Vatten är ju ett lysande exempel. Det får man göra, man får fylla hela huset med dåliga kopplingar som läcker som såll. Men väldigt många vägrar att göra det själva, även om en klämringskoppling är det lättaste som finns om man är normalbegåvad och vet vad man gör, just för att det har propagerats för att det är "livsfarligt".
Ja, och lika många avstår nog från elpul av samma anledning. Andra, jag själv inkluderad, gillar att läsa på, lära sig och göra saker själv.
 
scim skrev:
Ja, och lika många avstår nog från elpul av samma anledning. Andra, jag själv inkluderad, gillar att läsa på, lära sig och göra saker själv.
Jag tvivlar starkt på, att man "får" läsa på och lära sig saker om el, om man inte är behörig ;)
 
  • Gilla
evading
  • Laddar…
Mikael_L
Det fanns ju en fråga i första posten i tråden, en fråga som verkar ha drunknat och glömts.

Men Jag tycker HSP skrev en bra lista på saker som man kan göra för att få det billigare, lite förberedelser som får jobbet att löpa på snabbare och smidigare. Kanske framförallt det där med att städa undan och se till att det är tillgängligt överallt där elektrikern behöver vara.
Detta är märkligt nog långt ifrån självklart. Det händer då och då att jag tyvärr får ägna mig att flytta på grejer i bortåt en halvtimme, ja ibland värre. Lite sura pengar för kunden jag kan tycka, särskilt om det bara är ett litet 2-timmes jobb.
Sen är det självklart inte alltid lätt att veta var elektrikern behöver vara. T.ex. att han även kan behöva komma åt centralen, eller att dragningen av kabeln till en utebelysning på garaget måste dras inne i garaget. osv.

Men som sagt, lite tömt och frigjort från prylar som annars kan vara ivägen. Förberett med att kasta sopor, har man en stadig trappstege eller pall kan man ställa fram den så kan elektrikern använda den om så önskas. Dra fram ström i en skarvsladd (nu har många bara batteriverktyg för de flesta småjobben).
Och vara förberedd på vad man vill få gjort när elektrikern är där.

Ha gärna en skiss, ritning, eller markering på väggarna på alla mått som man vet måste komma exakt rätt, t.ex. ett rörutlopp under köksskåp, eller till spegelskåp, en dosa för uttag inne i kommod, uttag för köksfläkt osv.

Sen gärna bilder eller monteringsmanualer, eller kanske t.o.m den fysiska produkten hemma på allt som ska monteras, så det går att avgöra var saker och ting ska hamna.


Sist hade jag ett kök som skulle göras så fick en ritning på ett IKEA-kök, men inget mer. Men deras ritningar är ju bra måttsatta, och då jag gjort några IKEA-kök har jag också lite koll på var saker sen brukar passa. Så jag drar alla matningar, rör, dosor och all kabel och så får kunden sen fortsätta med att bygga upp sitt kök så jag sen kan komma i slutet och komplettera med uttag och allt det andra sista.

Sen häromveckan ringen kunden och säger att det blev ju lite konstigt mitt jobb, vissa dosor hamnar mitt i bottenstycken på stommar osv. Sakerna är helt på fel ställen.
Jag blir lite förvirrad och fattar knappt vad som kan gått fel, men till sist frågar jag hur hög sockel dom satt, och får veta att den är ju 17cm ög, inte som IKEA's 8cm (som på ritningen), så jag undrar om inte alla bänkskivor kommer för högt upp då, då IKEA har 8cm sockel och sen 80cm stomme.
- "Nä, det blev inte IKEA-kök, vi valde ett annat!"
Jaha ja, ja då blev det ju lite tokigt. ;)


Ikväll hoppas jag hinna skriva ett till inlägg om vad mer man kan förbereda.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
evading skrev:
Jasså? Jag påstår inte att du inte vet vad du pratar om, men jag kommer heller inte köpa att det inte finns stöd i forskning för något bara för att någon påstår det på ett forum.
Jag kan köpa att du aldrig sett stöd för det i forskning.

Jag skrev "kanske gör" eftersom jag inte vet. Jag tror fortfarande det kan vara bra.
Nej, då blir det svårt. Jag kan ju inte visa att det inte finns någon forskning som stöder. Att bevisa avsaknaden av något är ju i allmänhet svårt. ;)

Men om du å andrasidan har någon pekar på någon som skulle stödja din tes, så är jag idel öra.
 
Sitter här och tittar på min elvisp som är kopplad till en grendosa som jag har skruvat fast på väggen själv utan behörighet och skrockar lite. Muahaha.
 
Ulric skrev:
Sitter här och tittar på min elvisp som är kopplad till en grendosa som jag har skruvat fast på väggen själv utan behörighet och skrockar lite. Muahaha.
Håll koll på den där elvispen...den är enligt statistiken den absolut största riskfaktorn för elskada eller brand i det fallet. Trots detta är den långt ifrån lika reglerad i lag som det du skruvat fast på väggen.
 
Du skruvade väl med ett par 5x100 genom några av de förborrade hålen? Det kan vara svåra att använda ibland eftersom man måste trycka i båda skruvarna samtidigt för att de skall gå i ;0)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
evading skrev:
Du skruvade väl med ett par 5x100 genom några av de förborrade hålen? Det kan vara svåra att använda ibland eftersom man måste trycka i båda skruvarna samtidigt för att de skall gå i ;0)
Ja, det är bra att de har de där hålen. Tyvärr fanns det inga färdiga hål i själva kabeln, så där fick jag spika på fri hand. Men nu sitter den stadigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.