41 518 läst ·
249 svar
42k läst
249 svar
Hur får jag förbereda för elektrikern?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Så du skiter i något där du inte vet konsekvenserna?scim skrev:
Jag tror att en lite mer ödmjuk och nykter syn på frågan underlättar diskussionen och möjligheterna till en förändring.
Nej, självklart inte. Du läser mitt inlägg fel, det var en ledande fråga. Är man någorlunda påläst och använder sunt förnuft så finns det inga konsekvenser.Bo.Siltberg skrev:
Det var jag som efterfrågade argument, och jag kan kontra med samma sak, Var vänlig och höj nivån. Att svara något som uppenbarligen inte alls är ett argument för det du hävdade är inte seriöst.Fredrik Sjödin skrev:
Det är oftast de som tror sig använda "sunt förnuft" som gör farliga saker. Sunt förnuft är nämligen till 100% baserat på våra tidigare erfarenheter, det innebär att ju mindre erfaren man är inom ett område desto sämre "sunt förnuft" har man.scim skrev:
http://micco.se/2011/04/sunt-fornuft/'
T.o.m. Voltaire lär ha skrivit ”Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt längre”.
Man skulle kunna fästa rören med skruv rätt igenom röret. Den skruven skulle möjligen kunna kortsluta eller på annat sätt orsaka besvär. Det finns nog betydlit fler sätt att lägga rör som gör det farligt också, om man börjar tänka lite mer ingående.scim skrev:
Och innan någon påstår att man inte kan vara så dum så får jag rekommendera en titt i den mycket långa "värsta elinstallationen"-tråden.
Om något händer huset efter försäljning och det visar sig vara för att du, obehörligen, förlagt rör på tokiga sätt så kan du lita på att det kommer räknas som dålt fel.scim skrev:Alltså nu är vi verkligen på villovägar. Jag har inget ansvar mot fiktiva framtida ägare av mitt hus, som jag avser att äga resten av mitt liv. Oavsett vilket så har den fiktiva framtida ägaren undersökningsplikt, oavsett om rören är dragna av mig, tidigare ägare, behöriga elinstallatörer eller enhörningar.
Dessutom är de flesta befintliga elrör i mitt hus gamla pansarrör som säkert är 60-70 år gamla, dvs långt innan eventuella regler om elbehörighet ens fanns.
Undersökningsplikten är mkt omfattande men det finns också krav på att du skall berätta om fel du känner till. Att elinstallationen inte är utförd av behörig elektriker får nog med stor sannolikhet räknas till en sådan sak. Det är dessutom svårt att påstå att man inte kände till det om man själv har gjort det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jo det är ju plaströr som innehåller starkström, stark nog att elda upp huset. Inga större konstigheter och långt ifrån hjärnkirurgi, men vi kommer nog aldrig att få höra en myndighetsperson säga att ellagen är tandlös eller att det är "riskfritt" att förlägga rör i väggarna. Jag tycker att vi ska vara mycket nöjda med att säkerhets- och kunskapsfrågan har förts fram istället, den är ju faktiskt den viktiga 
En stor fördel med att lagstifta och verka för att endast behöriga installerar är att det kanske gör att många spån inte sätter igång själva.
Sedan tycker jag, och nu gör jag mig kanske ovänn med alla behöriga elektriker här, att elektriker är för elinstallationen vad snickare är för husbygget. Jag ber inte snickaren att göra konstruktionsberäkningar och ritningar utan det överlämnar jag till en konstruktör.
Lika lite bör elektrikern kvista runt och dra kablar åt höger och vänster utan att en projektör/ingenjör tänkt igenom det.
Jag raljerar lite, men det är poängen jag vill fram till.
Sedan tycker jag, och nu gör jag mig kanske ovänn med alla behöriga elektriker här, att elektriker är för elinstallationen vad snickare är för husbygget. Jag ber inte snickaren att göra konstruktionsberäkningar och ritningar utan det överlämnar jag till en konstruktör.
Lika lite bör elektrikern kvista runt och dra kablar åt höger och vänster utan att en projektör/ingenjör tänkt igenom det.
Jag raljerar lite, men det är poängen jag vill fram till.
Mmm, men så länge jag låter bli att fästa rören med genomgående skruv så är det nog lugnt. Som fiktiv säljare av mitt hus som jag inte ska sälja så är jag skyldig att upplysa om fel eller brister som jag känner till. Även om jag som obehörig kopplat varenda elcentral i huset så innebär inte att det är något fel på min elanläggning, och därför inget jag har någon skyldighet att upplysa någon om. Men nu har jag som sagt bara dragit några rör, mesta dels för att rätta till föregående ägares bristfälliga, utanpåliggande installation. Med det vill jag väl avrunda den här diskussionen med att nej, alla borde nog inte peta i sin elanläggning, men om man har "nödig kännedom" så borde man vara fri att göra i princip vad som helst.evading skrev:Om något händer huset efter försäljning och det visar sig vara för att du, obehörligen, förlagt rör på tokiga sätt så kan du lita på att det kommer räknas som dålt fel.
Undersökningsplikten är mkt omfattande men det finns också krav på att du skall berätta om fel du känner till. Att elinstallationen inte är utförd av behörig elektriker får nog med stor sannolikhet räknas till en sådan sak. Det är dessutom svårt att påstå att man inte kände till det om man själv har gjort det.
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror de värsta spånen, de som är upphov till alstren i "värsta elkopplingen" inte ens känner till lagstiftningen.evading skrev:
