Status
Inte öppen för fler kommentarer.
f91jsw skrev:
Fast du verkar sakna argument.
Argumenten kring behovet av dubbel isolering är mycket entydiga inom den internationella standardiseringen. Om det inte hade funnits några risker kring det så hade det lyfts bort ur standarden. Tendensen är snarare att man vill ytterligare vill förstärka skrivelserna om just dubbel isolering.
 
En viktig poäng med den här dubbla isoleringen är att det ska vara tydligt vilket som är första och andra nivån isolering (så man ser när den ena är borta).

Att dra en lös FK i väggen är alltså inte tillåtet även om man skulle kunna se väggen som en nivå av isolering, för det är inte uppenbart för nån som river väggen att den är (elektrisk) isolering.

I många lägen där det kan vara svårt att se om en nivå av isolering har nötts bort eller inte brukar man kräva att de två nivåerna har olika färg. På så vis ser man tydligt när den yttre isoleringen är så pass nött att kabeln behöver bytas ut.
 
Nerre: Det du skriver om rör är ju möjligtvis bra tips, men absolut inget krav. Spikskydd behövs t.ex. enbart om du drar kabel, inte slang/rör.

Och oavsett hur påverkad den som drar vp-röret är så kan man ju aldrig åstadkomma samma (eller ens liknande) effekt som hos en ihoplindad kabelvinda. Man drar ju kortaste vägen mellan punkt a och b, allt annat är merarbete och materialslöseri.

Kondens i rören är ju inget problem om man drar i väggar, utan om man lägger rör ovanför isoleringen uppe på vinden, men ok, du kan väl få den då.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Argumenten kring behovet av dubbel isolering är mycket entydiga inom den internationella standardiseringen. Om det inte hade funnits några risker kring det så hade det lyfts bort ur standarden. Tendensen är snarare att man vill ytterligare vill förstärka skrivelserna om just dubbel isolering.
Men herregud, trollar du med oss? Det är ingen som ifrågasatt syftet med dubbel isolering. Men ett VP-rör upphör inte att existera bara för att en "obehörig" dragit det.

Edit: Efter en snabb titt på din inläggshistorik så är det ganska klart att du trollar med oss.
 
Redigerat:
Fredrik Sjödin skrev:
Argumenten kring behovet av dubbel isolering är mycket entydiga inom den internationella standardiseringen. Om det inte hade funnits några risker kring det så hade det lyfts bort ur standarden. Tendensen är snarare att man vill ytterligare vill förstärka skrivelserna om just dubbel isolering.
Det är svårt att diskutera med dig eftersom du ger "goddag yxskaft"-svar. Inte någonstans har diskussionen handlat om kravet på dubbelisolering. Frågan gällde på vilket sätt det kan bli farligt om en obehörig drar ett rör som sedan en behörig drar FK i, jämfört med om en behörig drar både rör och FK.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
scim skrev:
Nerre: Det du skriver om rör är ju möjligtvis bra tips, men absolut inget krav.
Det var exempel på saker som man som lekman kanske inte tänker på. Som jag skrev så är jag inte alls insatt i vad kraven är, och jag försökte få fram att de flesta som tycker att "man man väl inte göra fel när man drar rör" kanske inte har tänkt på alla dessa punkter.

Vi kan ju enkelt vända på hela frågan: Skulle du acceptera att jag drog rören hemma hos dig utan att du fick kontrollera mitt jobb?
 
Nerre skrev:
Vi kan ju enkelt vända på hela frågan: Skulle du acceptera att jag drog rören hemma hos dig utan att du fick kontrollera mitt jobb?
Hur är det att vända på frågan? Att jag drar plaströr i väggarna i mitt eget hus till en elanläggning jag själv är ansvarig för är väl ändå en helt annan sak än att bjuda hem främlingar för att göra detsamma?
 
Nån gång i framtiden kommer du inte längre vara ägare av ditt hus. Då är frågan om den dåvarande ägaren kan lita på att du gjort rätt.
 
Alltså nu är vi verkligen på villovägar. Jag har inget ansvar mot fiktiva framtida ägare av mitt hus, som jag avser att äga resten av mitt liv. Oavsett vilket så har den fiktiva framtida ägaren undersökningsplikt, oavsett om rören är dragna av mig, tidigare ägare, behöriga elinstallatörer eller enhörningar.

Dessutom är de flesta befintliga elrör i mitt hus gamla pansarrör som säkert är 60-70 år gamla, dvs långt innan eventuella regler om elbehörighet ens fanns.
 
Redigerat:
Det är du som har tunnelseende.

Bara för att DU kanske har koll på hur man drar VP-rör så betyder det ju inte att man kan säga att man tycker vem som helst ska få göra det.

Du har kanske barn? Dina barn kanske har kompisar? Dina barn kanske leker hemma hos sina kompisar? Vad säger du om nåt av dina barn för en stöt hemma hos sin kompis, på grund av att kompisens pappa inte hade koll på hur man dra VP-rör på ett säkert sätt?
 
Jag ger upp
 
  • Gilla
tripptrapp och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det är du som har tunnelseende.

Bara för att DU kanske har koll på hur man drar VP-rör så betyder det ju inte att man kan säga att man tycker vem som helst ska få göra det.

Du har kanske barn? Dina barn kanske har kompisar? Dina barn kanske leker hemma hos sina kompisar? Vad säger du om nåt av dina barn för en stöt hemma hos sin kompis, på grund av att kompisens pappa inte hade koll på hur man dra VP-rör på ett säkert sätt?
Ouch!! OT 110%
 
Nerre skrev:
Det är du som har tunnelseende.

Bara för att DU kanske har koll på hur man drar VP-rör så betyder det ju inte att man kan säga att man tycker vem som helst ska få göra det.

Du har kanske barn? Dina barn kanske har kompisar? Dina barn kanske leker hemma hos sina kompisar? Vad säger du om nåt av dina barn för en stöt hemma hos sin kompis, på grund av att kompisens pappa inte hade koll på hur man dra VP-rör på ett säkert sätt?
Jo, att det finns någon minstanivå på vad som kan anses vara och leda till acceptabel säkerhet, det tror jag alla är med på. Men frågan är ju alltid var den gränsen går, och hur man skall tillse den. Det är ju inte bara el som är farligt när barnen leker i någon annans hus, tvärtom så skulle jag säga att det kommer mycket långt ner på listan. (Och statistiken över barnolyckor stöder mig).

Så frågan man måste ställa sig är om just dragningen av VP-rör som en elektriker sedan använder på ett avgörande sätt försämrar säkerheten i anläggningen på ett sådant sätt att det är motiverat med ett förbud. Samma sak med andra former av hemmapulande.

Vi kan se på den frågan på många olika sätt, men samtliga ger ungefär samma svar: Nej. Baserat på analyser av modeller, historisk erfarenhet i Sverige, eller jämförelser med andra länder med andra regelverk, så kan det inte anses motiverat, eller egentligen påverka säkerheten nämnvärt. Om en elektriker vill använda rör som du dragit så är de med största sannolikhet OK att använda också. Det samma skulle kunna sägas om övrig handräckning åt elektriker, och om sanningen skall fram, och handen på hjärtat, även om du gör hela jobbet själv och elektrikern bara "godkänner" i efterhand.

Jag kan inte se att något av dessa förhållningssätt på någon avgörande sätt skulle påverka elsäkerheten i Sverige idag.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
scim skrev:
Men herregud, trollar du med oss? Det är ingen som ifrågasatt syftet med dubbel isolering. Men ett VP-rör upphör inte att existera bara för att en "obehörig" dragit det.

Edit: Efter en snabb titt på din inläggshistorik så är det ganska klart att du trollar med oss.
Nej, det tror jag inte. Jag tror istället det är en fråga om något som Upton Sinclair noterade för ganska många år sedan idag...
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Men frågan är ju alltid var den gränsen går, och hur man skall tillse den.
Det är ju lite sidospår här eftersom grundfrågan är vad man FÅR göra. Inte om det är farligt eller inte.

Det finns säkert massor med lagar och regler som inte har nån reell påverkan på den allmänna säkerheten, men om de lagarna och reglerna nu är onödiga så finns det bara en "rätt" väg att gå: Se till att få dem ändrade.

Det är inte ok att strunta i de lagar man tycker är onödiga.

Så i mina ögon går gränsen där lagen säger att den går. Sen att det kanske varken är farligt eller straffbart att överskrida gränsen tycker inte jag spelar nån roll. Min grundutgångspunkt är att man följer lagar och regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.