Nu talar vi om inlägget BBM (BKR) ovan pkt 5.7.1. Sedan kan man ju märka ord och jag skrev tidigare att det gick för fort men oavsett det så är det ju vad som står som gäller.enl nämnd punkt. Jag citerar den igen eftersom du inte vill läsa utan hänger upp dig på gammal text. "Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt och plattsättning eller som bakomvarande skiva.
Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning. "

Nej, karonggips ska inte användas i zon 1. Men det betyder inte att karonggips ej får användas i våtrum.

seniorkonsult skrev:
BBM är väl bKR och hänvisni8ngar tilll branschregler gäller vad jag förstår. Nu har jag ej för tillfället läst på GVK men det är ju våtrumskontroll och kraven bör väl vara likvärdiga?
Nej kraven är inte likvärdiga utan GVK har aldrig förbjudit kartonggips sålänge tätskiktsleverantören godkänner montering på kartonggips. De flesta tätskiktsleverantörer tillät detta men efter påtryckningar (som inte har med skador utan ekonomi och politik att göra) så ändrades många monteringsanvisningar.

Bygger man ett badrum idag får man välja mellan BKR eller GVK och följa ett regelverk. Båda är korrekta och fullt försäkringsbara. Väljer man GVK och rätt tätskiktsleverantör så är badrummet fackmannamässigt utfört och full ersättning ges vid våtrumsskada precis som om man hade byggt med BKR:s regler och våtrumsskiva.

Jag har hela tiden endast hävdat att det är tillåtet enligt GVK och inget annat som sagt.

injonil skrev:
Nej, karonggips ska inte användas i zon 1. Men det betyder inte att karonggips ej får användas i våtrum.
Kartonggips kan de facto fortfarande användas även i zon 1 sålänge man följer rätt regelverk och tätskiktsleverantören tillåter detta.

Japp, fel av mig!

Tråden enl rubriken är förlorad för länge sedan
injonil. Du har rätt att tycka vad du vill men istället för att man absolut skall ha rätt i hårklyverier så anser jag att det är bättre att vara säker och göra bra vägg. Jag tror det var en kvinna (Annie Must?) som hade jobbat på den största gipsfabriken som för ett antal år sedan gick ut med att gips skall förbjudas. Det kom mängder av försäkringsfall. Vi talar fortfarande om keramisk beklädnad. Även om det är godkänt med vanlig gips under plastmatta så anser jag att man tar en stor risk eftersom skadorna kommer ofta på grund av läckage via arnaturer och klammer som lossnat och det är nog kanske bara vi här i forumet som har kll på sådant och åtgärdar.
Artiklar här nedan.
http://www.huskontroll.se/2007/06/n...angrepp-dn-uppmarksammar-byggledarnas-arbete/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/gipsvaggar-forbjuds-efter-nytt-mogellarm
Det är fortfarande inte ok med rollat tätskikt eller ”gummi” som tätskikt på träbjälklag. Enligt GVKs branschregler ska träbjälklag förses med plastmatta som tätskikt eller tätskiktsfolie på träbjälklag.

Här är en artikel sidan 1. Aime Must var namnet.
http://www.wigstrom.net/pdf/gipsskivor och krypgrund 070621.pdf

Redigerat:
Lolle; så man måste leta bland regelverken (som ändras hela tiden) om man vill spara några kronor och riskera att få bygga om hela badrummet?

Seniortroll? Eller bara mupp?
Sluta sprid felaktigheter bara för att du till varje pris måste hävda dig genom att ha rätt på ett internetforum.
Läs de olika regelverken och ta lärdom. Eller ta genvägen och lyssna på t.ex. Lolle som kan det utan och innantill.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.