#30; jag skrev i zon 1 och att jag aldrig skulle använda gips i våtrum överhuvudtaget. Jag vet att det står i tabellen att gips tillåts under vissa förutsättningar men faktum kvarstår om ångtransporten genom tätskiktet. Det är bara de nya folierna som klarar kraven. Betr Boverket så hänvisar de till fabrikantens anvisningar och därigenom blir det ju oftast typgodkända produkter som används om kontrollplanen skall uppfyllas med tillhörande dokument.
Men varför chansa och använda gips även om tätskiktsbeklädnaden är ok så kan blandaren lossna, barnen kliver på vattenledningarna för att nå shampoflaskan m m.

#26 vctrex; Skrämmande hur mycket felaktigheter folk spyr ur sig till höger och vänster, inte konstigt att folk blir rädda för att göra sina egna våtrum. I min mening är det inte svårare än att välja BKR eller GVK och sen följa deras instruktioner till punkt och pricka.

Jag är för övrigt till 100% övertygad om att ett vätskebaserat tätskiktssystem som är påfört i rätt mängd inte släpper igenom fukt i ångfas i så stor utsträckning att mögel skulle börja växa på kartonggips. Det finns inte en chans. Det skulle i så fall vara i nåt extremfall där man har stängt in gipsen i en dåligt isolerad yttervägg mellan ångspärr och vätskebaserat tätskikt.

Tur att det finns experter som helt kan döma ut experter och provningar genom att tycka och blunda för utförda mätningar och redovisning. Vilka vätskebaserat tätskiktssystem har du testat?
Man skall även ta i beaktande att förr duschade(badade) folk 2-3 ggr i veckan och idag förekommer det att det duschas 2 timmar om dagen i ett duschrum.

Redigerat:
seniorkonsult, det var alltså inte du som skrev detta:

seniorkonsult skrev:
Stopp!
Ingen gips i våtrum, dvs vanlig gips. Dessutom får skruvning av gips ej ske så skruven går igenom pappen. Skivan sitter då löst eftersom det är pappkartongen som håller skivan .skriver detta om gipsen eftersom det talats om gips ovan.
Läs på i bif länk:
[länk]
och detta:

seniorkonsult skrev:
stoif: Javisst finns det ju fortfarande de som använder krympande, lossnande plastmattor som tätskikt i duschen idag och om man gör det så bör man nog limma fast de detaljer som skall monteras på väggen. GVK ändrar ständigt sina bestämmelser. För några år seda blev det helt förbud från boverket att använda kartongburen gips i våtrum.
Jag har sett ett otal våtrum med mögelangripen gips, framför allt vid infästningar.

Jo ursäkta, ibland går det för fort. Det kvarstår dock att det finns en hel del krav med tätskiktet. Förtydligar här och i #32.

Visa bilaga GVKs.pdf

Redigerat:
Det är inget förtydligande, det är helt andra uppgifter som går direkt emot det du skrev tidigare.

Redigerat:
Tror TS vet hur väggen blir rak nu.......

• Gilla
Adamkg
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Tror TS vet hur väggen blir rak nu.......
:D:D

• Gilla
Sus65
  • Laddar…
Blev väggen rak? Hur gjorde du?

Finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Bara att chimsa alt. regla. Är centrimetrarna viktiga så är ju chimsning enda alternativet. Att räta gamla väggar är en pina.

Väggen är nog rak nu men jag återkommer med en dåres envishet om gips i våtrum. Det kan vara intressant för andra. Läs BBV; Jag talar fortfarande om keramisk beklädnad.
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

5.7.1 Väggar
Skivor som ska vara underlag för keramiska tätskiktskonstruktioner på väggar ska vara av tillverkaren rekommenderade och lämpliga som underlag för tätskikt och plattsättning.
Skivor i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning utan att förlora sina tekniska egenskaper och vara motståndskraftiga mot mikrobiell tillväxt.
Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt och plattsättning eller som bakomvarande skiva.
Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning.
Skivväggar ska uppfylla toleranskraven enligt tabell 43.B/HSD-1 AMA Hus.

5.7 Skivkonstruktioner
Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska enligt tillverkaren vara dokumenterat lämpade/avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtutrymmen samt vara monterade enligt skivtillverkarens anvisningar.
Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt
eller som bakomvarande skiva. Gäller både golv och väggar.

Mögelpåväxt
Kartongskiktet på gipsskivor är känsligt för påväxt av giftigt s.k. pappersmögel
(Stachybotrys chartarum)som kan utvecklas bakom tätskikt. Vid ingrepp (renovering/
rivning) av våtrumsväggar med kartonggipsskivor krävs skyddsutrustning; skyddskläder och partikelfilter 3. Normalt utgör dock möglet ingen risk för de boende så länge det finns bakom
plattor och tätskikt.
Även mycket små fuktmängder, som vid läckage vid felaktiga infästningar och liknande, kan starta påväxten. Gäller oberoende av tätskiktstyp.
Branschreglernas rekommendation att kartongklädda gipsskivor inte ska användas i våtrummets mest utsatta område, våtzon 1, syftar till att bidra till ett sundare byggande genom att följa hänsynsregeln enligt miljö-balken, 2 kap. 3 §. Där framgår skyldighet att iaktta begränsningar och försiktighetsmått för att inte åtgärder ska skada hälsan eller miljön.
BBR 6:51:
”Byggnader ska utformas så att fukt inte orsakar skador, elak lukt eller hygieniska olägenheter och mikrobiell tillväxt som kan påverka människors hälsa.”
* Samtliga standarder och normer som hänvisas till i Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum

Vad är det du vill säga?

Jamen läs på. Det handlar ju om pappersklädd gips i våtrum som många säger är godkänt.

seniorkonsult skrev:
Jamen läs på. Det handlar ju om pappersklädd gips i våtrum som många säger är godkänt.
Ja men fortfarande så pratade vi om GVK och jag har i många trådar nämnt att det ej är tillåtet med kartonggips enligt BKR.

Sanningen är att det har försökts återinföras då skadestatistiken inte visar på några merkostnader eller problem då saneringen efter vattenskada ändå innefattar skivbyte. Men förslaget är extremt motarbetat vilket inte är konstigt när skivleverantörerna som är en stor inkomstkälla för BKR tjänar mycket på våtrumsskivor...

BBM är väl bKR och hänvisni8ngar tilll branschregler gäller vad jag förstår. Nu har jag ej för tillfället läst på GVK men det är ju våtrumskontroll och kraven bör väl vara likvärdiga?

Du hänvisade till GVK's regelverk i din första post där du påstod att kartinggips var förbjudet i våtrum. Läs själv i den länk du hänvisar till; det är tillåtet med kartonggips utanför zon 1 under vissa förutsättningar (som normalt sett uppfylls).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.