Jag håller på att göra ett tidigare sovrum till badrum. Samtliga väggar är rivna ner till spontbrädorna och skanu kläs med gips och våtrumsskivor i de olika zonerna.
Plattsättaren vill ha så raka väggar som möjligt för att kunnaanvända både stora plattor och minimalt med fog.
Dilemmat är bara att spontbrädorna är lite lätt böjda efter sina 50 år konstruktionen. Altså, sponten är stående och vissa brädor är böjda efter årsringarna. Väggen är en yttervägg med 4,5 cm tjocka spontbrädor, så att byta dem är inget alternativ.
Där det skiftar som mest så diffar det cirka 15mm mellan topp och dal, på en sträcka av cirka 1,5 meter.
Jag harfått en liten galen id'e att man kunde spritsa på med något sättlimsliknande material och på så vis få stöd bakom skivorna där det går in för mycket. Jag skulle då kunna reglera hur långt in skivan ska pressas i kladdet genom att dra skruvarna olika hårt. När jladdet sedan har stelnat så kommer det att sitta som berget och jag kan dra in skruvarna ordentligt om jag vill.

Jag kan inte bygga ut väggarna med en ytterliggare 45-regel. Det är redan gjort på de väggar det är möjligt.

Vad tror ni, är metoden möjlig?
Eller finns det något enklare sätt?

Enklaste är nog att sätta OSB först, men det bygger givetvis lite.

Börja med att montera klossar/distanser där det behövs, har du en lång rätskiva samt ett vattenpass så kan du snabbt mäta fram var det behöver byggas ut.
Sen sätter du 15mm plywood bakom våtrumsskivorna, det borde ge väldigt plana väggar.

Klossar och distanser var min första tanke, men det blir så väldigt många olika klossar när det är regelavstånd på 30cm och väggyta på 2x4m med full takhöjd. Min tanke med fogmaterialet var att ta en genväg här att slippa måtta på så många punkter. Om jag har fem klossar på höjden så blir det totalt ca 150st, alla med olika nivåer, där vissa kanske bara är 3mm med vissa extrema på över 1 cm.
Om jag sätter en osb/plywood så är jag rädd att den drar sig efter ursprungsväggen och så är det fortfarande lite vågigt.

• Gilla
Ryckig
  • Laddar…
OSB jämnar ut väggen om det inte är mycket stora "vågor".

annars kan du ju gipsa färdigt sen spackla upp väggarna med fix eller nått härdarspackel då lär du ju få det helt slätt iaf!

I våtrums zon 1 skall man ej använda spackel på våtrumsskivorna så...

men hur sätter man upp kaklen då? tejp?

• Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
Elhyvel och jämna till med?
Sen drar du ju inte skruven så hårt att dom går in i gipset ändå. Sätter du en skruv i en "dal" så lär skruven gå igenom gipsskivan innan den drar med skivan så mycket att det skulle påverka kaklingen.

Mvh, Marcus

mångstekta skrev:
men hur sätter man upp kaklen då? tejp?
Vet ej hur du gör,men jag använder ej spackel för att fästa kakel på väggar !

Spackel och fästmassa (för kakel)till våtutrymmen är inte lika/samma produkter

Stopp!
Ingen gips i våtrum, dvs vanlig gips. Dessutom får skruvning av gips ej ske så skruven går igenom pappen. Skivan sitter då löst eftersom det är pappkartongen som håller skivan .skriver detta om gipsen eftersom det talats om gips ovan.
Läs på i bif länk:
http://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial

seniorkonsult skrev:
Ingen gips i våtrum, dvs vanlig gips.
Det är väl ändå inte vad som sägs i regelverken?!

seniorkonsult skrev:
Stopp!
Ingen gips i våtrum, dvs vanlig gips. Dessutom får skruvning av gips ej ske så skruven går igenom pappen. Skivan sitter då löst eftersom det är pappkartongen som håller skivan .skriver detta om gipsen eftersom det talats om gips ovan.
Läs på i bif länk:
[länk]
Läser du i din länk så ser du att vanligt gips visst kan vara godkänt, beroende på tätskiktet.

stoif: Javisst finns det ju fortfarande de som använder krympande, lossnande plastmattor som tätskikt i duschen idag och om man gör det så bör man nog limma fast de detaljer som skall monteras på väggen. GVK ändrar ständigt sina bestämmelser. För några år seda blev det helt förbud från boverket att använda kartongburen gips i våtrum.
Jag har sett ett otal våtrum med mögelangripen gips, framför allt vid infästningar.

seniorkonsult skrev:
För några år seda blev det helt förbud från boverket att använda kartongburen gips i våtrum.
Vad snackar du om? Du verkar allvarligt talat ha noll koll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.