15 949 läst ·
52 svar
16k läst
52 svar
Hur få skivor raka på en vågig vägg?
Detta tror jag är det enklaste och snabbaste sättet att nå ett bra (rakt) resultat.....Gabbe1 skrev:
Stopp nu, GVK har aldrig förbjudit kartonggips däremot gör BKR det efter en del tjaffs och intern lobbying. Det ska dock tilläggas att detta förbud inte bygger på ren skadestatistik utan tvärtom så har det med våtrumsfolie särskilt sedan de blivit godkända under etag 022 inte är något problem.seniorkonsult skrev:stoif: Javisst finns det ju fortfarande de som använder krympande, lossnande plastmattor som tätskikt i duschen idag och om man gör det så bör man nog limma fast de detaljer som skall monteras på väggen. GVK ändrar ständigt sina bestämmelser. För några år seda blev det helt förbud från boverket att använda kartongburen gips i våtrum.
Jag har sett ett otal våtrum med mögelangripen gips, framför allt vid infästningar.
Från början så kunde man fortsätta med kartonggips om man byggde enligt GVK då nästan alla leverantörer tillät detta. Sakta men säkert backar de flesta leverantörer efter påtryckningar och ändrar sina monteringsanvisningar så i praktiken börjar det dock bli svårt att bygga med kartonggips.
Skademässigt med mögelpåväxt bör väl du om alla veta att det inte finns några påträffade fall där inte tätskiktet varit felaktigt
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Jag tror det är du som har noll koll. Läs AMA och äldre boverkets regler. Jag är besiktningsman och kontrollansvarig sedan många år så nog har jag koll alltid.
Det är som sagt godkänt och har alltid varit det enligt GVK medan BKR la in ett förbud om det. Däremot är det även internt på BKR diskussioner om att revidera kravet igen men det är som alltid pengar inblandade. Däremot kräver GVK att tätskiktsleverantörens anvisningar följs vilket diskvalificerar kartonggips i många fall.seniorkonsult skrev:
Boverket och bygg AMA har inte heller några direkta förbud.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Skademässigt med mögelpåväxt bör väl du om alla veta att det inte finns några påträffade fall där inte tätskiktet varit felaktigt[/QUOTE]
Jo det finns otaliga fall vilket säkert försäkringsbolagen har koll på. Kakelfogarna släpper igenom vatten och denna fukt vandrar genom tätskiktet in i skivan. Det var detta som startade debatten om kartongklädd gips ivåtrum (zon1).
Nu talar jag om de äldre tätskikten som har ett sämre ångmotstånd.
Från Byggutbildarna 2012.
För flera år sedan larmade SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, om att flera vätskebaserade tätskiktssystem inte hade ett tillräckligt högt ånggenomgångsmotstånd för att varken klara råden i BBR eller för att undvika fuktskador. Forskningsresultaten ledde till förändringar i både branschregler och i praktiken.
Enligt de nya branschreglerna från Byggkeramikrådet, BKR, ska tätskiktet i våtaste våtzonen bestå av ett foliesystem för väggar och golv på skivkonstruktioner. SP testade fem vanliga tätskiktssystem under keramiska plattor i våtrum. Fabrikanterna angavs inte. Samtliga fem provade foliesystem läckte, en del mer än andra. Det bör dock gå att göra dem täta med rätt utförande och rätt skarvteknik.
Jo det finns otaliga fall vilket säkert försäkringsbolagen har koll på. Kakelfogarna släpper igenom vatten och denna fukt vandrar genom tätskiktet in i skivan. Det var detta som startade debatten om kartongklädd gips ivåtrum (zon1).
För flera år sedan larmade SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, om att flera vätskebaserade tätskiktssystem inte hade ett tillräckligt högt ånggenomgångsmotstånd för att varken klara råden i BBR eller för att undvika fuktskador. Forskningsresultaten ledde till förändringar i både branschregler och i praktiken.
Enligt de nya branschreglerna från Byggkeramikrådet, BKR, ska tätskiktet i våtaste våtzonen bestå av ett foliesystem för väggar och golv på skivkonstruktioner. SP testade fem vanliga tätskiktssystem under keramiska plattor i våtrum. Fabrikanterna angavs inte. Samtliga fem provade foliesystem läckte, en del mer än andra. Det bör dock gå att göra dem täta med rätt utförande och rätt skarvteknik.
Jo det finns otaliga fall vilket säkert försäkringsbolagen har koll på. Kakelfogarna släpper igenom vatten och denna fukt vandrar genom tätskiktet in i skivan. Det var detta som startade debatten om kartongklädd gips ivåtrum (zon1).seniorkonsult skrev:
Enligt de nya branschreglerna från Byggkeramikrådet, BKR, ska tätskiktet i våtaste våtzonen bestå av ett foliesystem för väggar och golv på skivkonstruktioner. SP testade fem vanliga tätskiktssystem under keramiska plattor i våtrum. Fabrikanterna angavs inte. Samtliga fem provade foliesystem läckte, en del mer än andra. Det bör dock gå att göra dem täta med rätt utförande och rätt skarvteknik. [/QUOTE]
Ja försäkringsbolagen har bra koll, en del av dem iaf. Jag har ganska bra koll på inrapporterad skadestatistik till våtrumsrådet från alla större bolag. Med gamla rollade tätskikt så finns det en stor hög med skaderapporter om mögelpåväxt på kartonggips men inte EN enda av dessa skador hade ett korrekt utfört tätskikt utan man kunde konstatera för tunna tätskikt, missats att sätta manschetter etc.
Tittar man dessutom på merkostnaderna i skadorna så var även dessa statistiskt nästintill obefintliga. Visst var det mögelpåväxt men ingen eller ringa spridning i övrigt och även utan denna påväxt hade skivorna fått bytas.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Här finns en provningsrapport. Ladda hem och sök på "gipsskiva". En intressant och skrämmande läsning.
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:562733/FULLTEXT01
Det handlar alltså om kakelbeklädnad och..golvbrunnar.
Vad betr försäkringsbolagen så ska det vara fuktbeständiga skivor vilket man knappast kan kalla kartonggips för. Jag skulle aldrig montera en gipsskiva i mitt badrum oavsett tätskikt.
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:562733/FULLTEXT01
Det handlar alltså om kakelbeklädnad och..golvbrunnar.
Vad betr försäkringsbolagen så ska det vara fuktbeständiga skivor vilket man knappast kan kalla kartonggips för. Jag skulle aldrig montera en gipsskiva i mitt badrum oavsett tätskikt.
Redigerat:
Skrämmande hur mycket felaktigheter folk spyr ur sig till höger och vänster, inte konstigt att folk blir rädda för att göra sina egna våtrum. I min mening är det inte svårare än att välja BKR eller GVK och sen följa deras instruktioner till punkt och pricka.seniorkonsult skrev:Jo det finns otaliga fall vilket säkert försäkringsbolagen har koll på. Kakelfogarna släpper igenom vatten och denna fukt vandrar genom tätskiktet in i skivan. Det var detta som startade debatten om kartongklädd gips ivåtrum (zon1).
Jag är för övrigt till 100% övertygad om att ett vätskebaserat tätskiktssystem som är påfört i rätt mängd inte släpper igenom fukt i ångfas i så stor utsträckning att mögel skulle börja växa på kartonggips. Det finns inte en chans. Det skulle i så fall vara i nåt extremfall där man har stängt in gipsen i en dåligt isolerad yttervägg mellan ångspärr och vätskebaserat tätskikt.
Det stora problemet med de vätskebaserade tätskikten som jag förstått det var att det var så lätt att fuska genom att inte påföra tillräckligt stor mängd. Inte att ånggenomgångsmotståndet var för lågt vid rätt utfört arbete!
Sitter i exakt samma sits hemma, fast jag gör bara ett sovrum, inte ett badrum. Men oavsett vad man gör så är det ju trevligt med raka väggarBubben141 skrev:
Jag använder masonitremsor och färgblandningsstickor som distanser och sen använder jag ströläkt 23x36mm för att inte bygga för mycket, men ändå få plats med VP-rör. Hade jag inte behövt dra rör kunde jag satt OSBn direkt mot sponten/distanserna.Gabbe1 skrev:
Det är lite pill, men det funkar. Har en 2m rätskiva och 120cm vattenpass.
Västerhaninge 17 skrev:
jo men läs vad jag skrev före du kommenterar då!! "fix" kallar man ju ganska ofta det man sätter kakel (alltså fästmassa), men härdar spackel är typ ardurapid eller annat snabbhärdande "betongspackel" vet inte riktigt vad det klassas som! Men det är ju garanterat starkare än "fästmassa/kakelfix"...
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Det handlar inte om fusk. Det handlar om testade produkter som bevisligen ej är täta enl kraven 1000 000s/m. Därför blir det mögel i kartongen på gipsen eftersom fogarna är otäta.vectrex skrev:Skrämmande hur mycket felaktigheter folk spyr ur sig till höger och vänster, inte konstigt att folk blir rädda för att göra sina egna våtrum. I min mening är det inte svårare än att välja BKR eller GVK och sen följa deras instruktioner till punkt och pricka.
Jag är för övrigt till 100% övertygad om att ett vätskebaserat tätskiktssystem som är påfört i rätt mängd inte släpper igenom fukt i ångfas i så stor utsträckning att mögel skulle börja växa på kartonggips. Det finns inte en chans. Det skulle i så fall vara i nåt extremfall där man har stängt in gipsen i en dåligt isolerad yttervägg mellan ångspärr och vätskebaserat tätskikt.
Det stora problemet med de vätskebaserade tätskikten som jag förstått det var att det var så lätt att fuska genom att inte påföra tillräckligt stor mängd. Inte att ånggenomgångsmotståndet var för lågt vid rätt utfört arbete!
seniorkonsult, jag vet inte om det är särskilt meningsfullt att diskutera med någon som inte kan erkänna ett fel.
Du skrev att kartonggips inte var tillåtet i våtrum (dvs oavsett zon) och hänvisade till Boverket. Boverket ger endast svar på funktion, inte teknisk lösning, och hänvisar istället till branschregler så hos Boverket kan vi omöjligen hitta något om kartonggips. GVK tillåter kartonggips med rätt tätskikt utanför zon 1, alltså har du fel. Det är många här på forumet som har mycket goda kunskaper om regelverken kring våtrum och tills du erkänner hur det ligger till får du nog ingen större tilltro här oavsett om du jobbar som besiktningsman eller ej.
Du skrev att kartonggips inte var tillåtet i våtrum (dvs oavsett zon) och hänvisade till Boverket. Boverket ger endast svar på funktion, inte teknisk lösning, och hänvisar istället till branschregler så hos Boverket kan vi omöjligen hitta något om kartonggips. GVK tillåter kartonggips med rätt tätskikt utanför zon 1, alltså har du fel. Det är många här på forumet som har mycket goda kunskaper om regelverken kring våtrum och tills du erkänner hur det ligger till får du nog ingen större tilltro här oavsett om du jobbar som besiktningsman eller ej.