Jag går i tankar att renovera mitt kök i den etta jag bor i. Som jag förstår har jag enfaslösning på elen och det är därför begränsat vad jag kan installera och inte.
Förhoppningen är att slippa dra om elen men vad är det jag behöver tänka på? Vilken effekt klarar elen på vitvarorna?
Jag förstår att jag inte kan ha allt på maxeffekt och igång samtidigt men hur ska jag tänka, går det att hitta vitvaror som passar utan att dra om elen?
Just nu finns kyl/frys, bänkdiskmaskin, gasspis med gasugn och det fungerar felfritt med elen. Tyvärr är vitvarorna gamla och behöver bytas ut.
Förhoppningen är att byta till elugn och i värsta fall kombiugn. Jag överväger att plugga gasen även till spishäll men bara om det inte är oklokt, utöver det ska jag byta ut kyl/frys samt installera en 45cm diskmaskin för att få ett mer funktionellt, fungerande kök anpassat för en person. Lägenheten ska kunna säljas framöver.
Självklart ska jag använda mig av hantverkare för själva jobbet.
Förhoppningen är att slippa dra om elen men vad är det jag behöver tänka på? Vilken effekt klarar elen på vitvarorna?
Jag förstår att jag inte kan ha allt på maxeffekt och igång samtidigt men hur ska jag tänka, går det att hitta vitvaror som passar utan att dra om elen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu finns kyl/frys, bänkdiskmaskin, gasspis med gasugn och det fungerar felfritt med elen. Tyvärr är vitvarorna gamla och behöver bytas ut.
Förhoppningen är att byta till elugn och i värsta fall kombiugn. Jag överväger att plugga gasen även till spishäll men bara om det inte är oklokt, utöver det ska jag byta ut kyl/frys samt installera en 45cm diskmaskin för att få ett mer funktionellt, fungerande kök anpassat för en person. Lägenheten ska kunna säljas framöver.
Självklart ska jag använda mig av hantverkare för själva jobbet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du har tyvärr dåliga förutsättningar. Kyl, frys, mikro, diskmaskin går bra men elektrisk ugn och spis kräver större åtgärder. Hur stora beror först o främst på hur stor mätarsäkring du har, och hur stor du kan få. 25 A är vanligt i enfaslägenheter. Mätarsäkringen sitter troligen i källaren någonstans tillsammans med elmätaren, om du har en sådan. Du kan behöva kontakta föreningen/ägaren då de kan ha synpunkter.
Så, i dagsläget får du söka en ny gasspis.
Så, i dagsläget får du söka en ny gasspis.
Du kommer inte kunna byta till elspis om du inte kan få mer el till lägenheten. Det är inte möjligt på säkringarna att avgöra om du har en- eller trefas. Men; varje säkring är på 10 ampere och du har 230 volt, så det blir 2300 watt per säkring. Det framgår inte vad den tredje är kopplad till. Men du borde kunna räkna ut vad du kan köra samtidigt baserat på detta, de flesta apparater specificerar hur många watt de drar.
(En vettig spis drar runt 8000 w, en del går att ställa ner så att de är begränsade.)
(En vettig spis drar runt 8000 w, en del går att ställa ner så att de är begränsade.)
Vad lägger du in i "dra om elen"? Du måste som minst dra en ny gruppledning från centralen till spisen. Men det är mycket möjligt att din huvudsäkring är nog. Det händer att äldre fastigheter har ett klent dimensionerat elsystem och styrelsen därmed inte tillåter elspis. Så börja med att kontrollera vad du har för huvudsäkring och att styrelsen tillåter elspis. Om du har 25A huvudsäkring så kan du utöka befintlig central med en ny grupp för elspis.1 18kvadratsmart skrev:
Jag vet att flera i föreningen dragit in trefas, detta är kostsamt och jag skulle helst slippa det.1 18kvadratsmart skrev:Jag går i tankar att renovera mitt kök i den etta jag bor i. Som jag förstår har jag enfaslösning på elen och det är därför begränsat vad jag kan installera och inte.
Förhoppningen är att slippa dra om elen men vad är det jag behöver tänka på? Vilken effekt klarar elen på vitvarorna?
Jag förstår att jag inte kan ha allt på maxeffekt och igång samtidigt men hur ska jag tänka, går det att hitta vitvaror som passar utan att dra om elen?[bild][bild][bild]
Just nu finns kyl/frys, bänkdiskmaskin, gasspis med gasugn och det fungerar felfritt med elen. Tyvärr är vitvarorna gamla och behöver bytas ut.
Förhoppningen är att byta till elugn och i värsta fall kombiugn. Jag överväger att plugga gasen även till spishäll men bara om det inte är oklokt, utöver det ska jag byta ut kyl/frys samt installera en 45cm diskmaskin för att få ett mer funktionellt, fungerande kök anpassat för en person. Lägenheten ska kunna säljas framöver.
Självklart ska jag använda mig av hantverkare för själva jobbet.
Jag förstår att det finns vitvaror med lägre effekt, är det inte ett alternativ?
Jag har även förstått att vissa nöjer sig med kombiugn och gashäll. Jag skulle helst undvika kombiugn om jag inte måste ha det.
Det är ett singelhushåll i en etta vilket kan vara värt att ha i beaktan.
Jag vet att några i föreningen har dragit in trefas, jag förstår det som kostsamt och tittar på andra alternativ.A Avemo skrev:Vad lägger du in i "dra om elen"? Du måste som minst dra en ny gruppledning från centralen till spisen. Men det är mycket möjligt att din huvudsäkring är nog. Det händer att äldre fastigheter har ett klent dimensionerat elsystem och styrelsen därmed inte tillåter elspis. Så börja med att kontrollera vad du har för huvudsäkring och att styrelsen tillåter elspis. Om du har 25A huvudsäkring så kan du utöka befintlig central med en ny grupp för elspis.
Gashäll och en elugn med lägre effekt om det är möjligt.
Det finns många som har en normal elspis i en lägenhet med enfasanslutning. Det fungerar absolut utan att vara någon speciell spis. Men du kan som du var inne på inte använda hela spisens effekt. Det som är frågan är om din huvudsäkring är 25 A. Är den det kan du dra en ny gruppledning från befintlig central till en elspis utan att dra n trefas även om trefas vore en bättre lösning. Du kan inte koppla spisen på någon av de befintliga grupperna.1 18kvadratsmart skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
I lägenheter med gasspis var det från början ofta inte mer än 10A mätarsäkring. Men du har troligen minst 20A mätarsäkring eftersom en av dina säkringar är 16A nu.
Det är tre 10A.
Börja med att ta reda på vad du har för mätarsäkring, en etta med gasspis och "lite lyse" har högst troligt fått nöja sig med 16A och då finns det inte utrymme för elspis.
Börja med att ta reda på vad du har för mätarsäkring, en etta med gasspis och "lite lyse" har högst troligt fått nöja sig med 16A och då finns det inte utrymme för elspis.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Gasen skulle jag prioritera att ha kvar nästan för allt smör i Danmark. Mycket snabbare värme än en vanlig häll, fungerar även fast elev försvinner och mycket bra om det ska wokas mat.
För övrigt så är det troligt att bostadsrättsföreningen äger gasledningarna och inget du får göra något med. Kolla i stadgarna vad som gäller.
För övrigt så är det troligt att bostadsrättsföreningen äger gasledningarna och inget du får göra något med. Kolla i stadgarna vad som gäller.
Det finns ju små bänkspisar som kan kopplas i ett vanligt vägguttag. Till exempel en sådan här skulle du kunna koppla i ett befintligt vägguttag.
https://www.elgiganten.se/product/v...MIh975uJvykQMV8f15BB020gvjEAQYAyABEgJ4-_D_BwE
Men jag avråder från det. Det kommer att vara mycket sämre än vad de flesta vill ha i ett kök. Då är gasspisen bättre.
https://www.elgiganten.se/product/v...MIh975uJvykQMV8f15BB020gvjEAQYAyABEgJ4-_D_BwE
Men jag avråder från det. Det kommer att vara mycket sämre än vad de flesta vill ha i ett kök. Då är gasspisen bättre.
