KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant, berätta vad vi som bor utanför stadens city saknar!
Jag skulle sakna "inköpsmöjligheter" som Djuraffärer/Classe/Biltema/Jula/Bauhaus/Plantagen/Beijer/Granngården med flera om jag inte hade en hyfsad tillgång till butiker liknande dessa inom någorlunda rimligt avstånd. På landet har jag två små Ica/Konsum nära men sortimentet och priserna gör att jag saknar "riktiga" matvarubutiker.
 
H
Jag bor på landet villa för 1,8 miljoner. Har djur allt som jag vill ha.
Kan nästan gå naken ute på tomten.
Jag har 7 km in till Karlstad centrum.
Där finns allt av butiker, stress och all skit det medför.

Hemma är det 3 km till Ica kvantum, 500 m till Dagis, 1 km till skolan.

Vet inte vad jag behöver mer.
Närmare stressiga statsbor kommer inte jag flytta, nu är det nog nära till allt.
 
  • Gilla
dajaskazal och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle sakna "inköpsmöjligheter" som Djuraffärer/Classe/Biltema/Jula/Bauhaus/Plantagen/Beijer/Granngården med flera om jag inte hade en hyfsad tillgång till butiker liknande dessa inom någorlunda rimligt avstånd. På landet har jag två små Ica/Konsum nära men sortimentet och priserna gör att jag saknar "riktiga" matvarubutiker.
Intressant, våran ica nära är billigare än närmaste ica kvantum.
Om vi vill ha delikatesser utöver det vanliga sortimentet få vi göra dem själva med lokala råvaror, lokalt rökeri/slakteri i hög klass, Murbo i Borlänge (Murboannas) har ostar i många smaker, Bredsjö ligger ett stenkast härifrån (jättelångt stenkast) de har några av de bästa ostarna i Sverige, Damerna i Storholen, ostar, bröd, mesost, marmelader tillverkas lokalt och säljes till finsmakare på trevliga hotell i tällberg, listan kan göras lång, men, då måste man ha bil och gilla att köra runt lite.

Hmm, väldigt ot, hursomhelst så trivs vi med att ha det som vi har, likt de som bor i storstäder och trivs med det ( många vantrivs men har inget alternativ, samma utanför städerna).

Så, jag vet inte om någon blev klokare....
Vi gillar olika saker helt enkelt och saknar andra möjligheter ibland.

Mvh P-A
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle sakna "inköpsmöjligheter" som Djuraffärer/Classe/Biltema/Jula/Bauhaus/Plantagen/Beijer/Granngården med flera
Alla de där ligger ju långt utanför stadens city numera.
Lokalhyrorna vid storgatan är så höga att till och med i småstäder bygger man köpcentra utanför staden, på en bit fin åkermark.
Och i stan står gamla butikslokaler tomma med bara en skylt där det står Att hyra.
 
  • Gilla
funderarn och 3 till
  • Laddar…
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alla de där ligger ju långt utanför stadens city numera.
Lokalhyrorna vid storgatan är så höga att till och med i småstäder bygger man köpcentra utanför staden, på en bit fin åkermark.
Och i stan står gamla butikslokaler tomma med bara en skylt där det står Att hyra.
Det är ju inte sant,
finns alla möjliga affärer jag kan gå i hela dagar.
har tivoli mitt i staden.
parker med mer diversifierat djurliv som barnen kan få uppleva och faktiskt se.
mat från alla världens hörn.
sen kan vi komma in på allt praktiskt så som sjukhus etc,
allt de kulturella
 
A arasmus skrev:
Jag, min fru och vår ettåring bor idag i lägenhet i Göteborg. Vi har dock blivit mer och mer sugna på att köpa hus. Jag undrar nu hur dyrt ni vågat köpa givet bostadsmarknaden, ränteläget osv. Tanken är att köpa något som skall fungera även på längre sikt (även om vi får ett till barn). Såhär är vår situation:

  • Vi är båda i 35-årsåldern.
  • Fasta och stabila anställningar (statliga/kommunala).
  • Tjänar 80 000 brutto om vi jobbar heltid, men kanske 70 000 just nu pga deltid/vab. Liknande löner båda två.
  • Har ganska nyligen kommit in på bostadsmarknaden och kan inte räkna med att sälja med vinst.
  • Ca 800 000 sparat.
  • Har ingen bil och vill helst inte vara alltför beroende av det. Kanske kan skaffa en för när det behövs, men vill åka kollektivt till jobbet.

Vi är intresserade av Göteborg med kranskommuner, så: Göteborg, Partille, Mölndal eller Härryda kommuner. För att få en liten känsla av prisnivån kan man kolla på vad som ligger på Hemnet just nu. Då ser det ut ungefär såhär:

  • <3 miljoner: inget
  • 3.0 - 3.5 miljoner: Ett fåtal renoveringsobjekt i skogen eller i hyfsad standard men litet i de allra värsta miljonprogramsområdena.
  • 3.5 - 4.0 miljoner: Ett fåtal rätt fina hus, men i utkanten av området vi är intresserade av och kräver två bilar.
  • 4.0 - 4.5 miljoner: Börjar närma oss tätbebyggelse men fortfarande kanske 2 mil in till stan (Landvetter, Lindome, Säve osv).
  • 4.5 - 5.0 miljoner: Nu börjar det dyka upp hus i centralorterna i kranskommunerna (Partille, Mölndal, Mölnlycke, ..).
  • 5.0 - 6.0 miljoner: Verkar vara det vanliga priset för en villa i Göteborgs stads ytterkanter (Västra Frölunda, Lundby).
  • 6.0 - 7.0 miljoner: Här finns villor även i de områden vi allra helst vill bo i (Majorna, Centrum, Härlanda).

All input mottages tacksamt!
Jag tror att det blir svårt att klara sig utan bil som villaägare, och bilar är dyrt, räkna med 3000/månad. Jag tycker att ni skall göra en egen "kvar att leva på" kalkyl. Räkna baklänges, släng med kostnader för mat, försäkringar, semester, räntor mm. Lägg in allt i ett ark sen testar ni med olika nivåer på räntor och lån. Kanske räkna med att en blir arbetslös/sjukskriven? Jag och min fru är i samma ålder och vi har 3,2 miljoner i lån, amorterar inget och tjänar inte lika mycket som ni gör (dock sparar vi en del på börs/bank). Vi har ett nytt hus som är väldigt billigt att bo i och jag tror inte räntan kommer sticka upp speciellt mycket inom ett par år. Sen så håller vi på att bygga ett komplementshus för uthyrning och jag har några andra ideer på hur vi skall kunna få in pengar utöver inkomst av tjänst.

För oss så känns 3,2 som ett absolut max om inte ytterliggare lån sänker utgifter eller bidrar till intjäning. Jag tycker att man skall vara försiktig att ta för stora lån. Dels finns det en risk att räntan sticker, även om jag inte tror det, men det finns även risker med arbetslöshet eller sjukskrivningar. Personligen gillar jag inte tanken att var låst till löneslavande och inte kunna byta till ett annat jobb som jag kanske hellre skulle vilja ha, men som ger mindre i lön.

Om jag ska vara konkret så skulle jag i era skor inte ta mer lån än kanske 1,7-1,8 miljoner per person.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alla de där ligger ju långt utanför stadens city numera.
Jag skrev inte att jag måste bo i city eller att de uppräknade butikerna låg i city. Jag skrev att jag ville ha "någorlunda rimligt avstånd" och så långt utanför brukar de inte ligga.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lokalhyrorna vid storgatan är så höga att till och med i småstäder bygger man köpcentra utanför staden, på en bit fin åkermark.

Och i stan står gamla butikslokaler tomma med bara en skylt där det står Att hyra.
Ja tror politikerna att folk storhandlar i city med cykel så blir det uppenbart dessa konsekvenser... Men nu är det OT. :oops:
 
H
S surfarn skrev:
Jag tror att det blir svårt att klara sig utan bil som villaägare, och bilar är dyrt, räkna med 3000/månad. Jag tycker att ni skall göra en egen "kvar att leva på" kalkyl. Räkna baklänges, släng med kostnader för mat, försäkringar, semester, räntor mm. Lägg in allt i ett ark sen testar ni med olika nivåer på räntor och lån. Kanske räkna med att en blir arbetslös/sjukskriven? Jag och min fru är i samma ålder och vi har 3,2 miljoner i lån, amorterar inget och tjänar inte lika mycket som ni gör (dock sparar vi en del på börs/bank). Vi har ett nytt hus som är väldigt billigt att bo i och jag tror inte räntan kommer sticka upp speciellt mycket inom ett par år. Sen så håller vi på att bygga ett komplementshus för uthyrning och jag har några andra ideer på hur vi skall kunna få in pengar utöver inkomst av tjänst.

För oss så känns 3,2 som ett absolut max om inte ytterliggare lån sänker utgifter eller bidrar till intjäning. Jag tycker att man skall vara försiktig att ta för stora lån. Dels finns det en risk att räntan sticker, även om jag inte tror det, men det finns även risker med arbetslöshet eller sjukskrivningar. Personligen gillar jag inte tanken att var låst till löneslavande och inte kunna byta till ett annat jobb som jag kanske hellre skulle vilja ha, men som ger mindre i lön.

Om jag ska vara konkret så skulle jag i era skor inte ta mer lån än kanske 1,7-1,8 miljoner per person.
Men enligt mig är belåning nyckeln till frihet och de ända sättet för en normal Svensson att bli ekonomiskt oberoende eller iaf nära.
Då gäller de att nyttja belåning korrekt och bolån är ett sådant man ska nyttja max
 
H hul skrev:
Men enligt mig är belåning nyckeln till frihet och de ända sättet för en normal Svensson att bli ekonomiskt oberoende eller iaf nära.
Då gäller de att nyttja belåning korrekt och bolån är ett sådant man ska nyttja max
Så belåning är vägen till frihet och ekonomiskt oberoende. Den var ny... Undrar om Göran håller med...
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Så belåning är vägen till frihet och ekonomiskt oberoende. Den var ny... Undrar om Göran håller med...
japp hur ska du annars få dina pengar att växa, du måste ha hävstång om du vill att de ska växa.
Göran du menar den största kapitalisten genom tiderna i sverige.
Moderaternas bäste vän
 
H hul skrev:
Men enligt mig är belåning nyckeln till frihet och de ända sättet för en normal Svensson att bli ekonomiskt oberoende eller iaf nära.
Då gäller de att nyttja belåning korrekt och bolån är ett sådant man ska nyttja max
Är detta ironi? Du kan ju vid boprisfall riskera att få ett hus som är mindre värt en lånen. En mardrömssits enligt mig. Nyckeln till ekonomisk frihet är att hitta andra inkomstkällor än löneslavande, och ha låga utgifter
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
H
S surfarn skrev:
Är detta ironi? Du kan ju vid boprisfall riskera att få ett hus som är mindre värt en lånen. En mardrömssits enligt mig. Nyckeln till ekonomisk frihet är att hitta andra inkomstkällor än löneslavande, och ha låga utgifter
nä varför skulle de vara ironi.

Att placera sina besparingar i bostaden är idioti om man strävar efter att bli ekonomiskt oberoende.
Bättre att placera dom där du får större avkastning vilket är enkelt.

Och i din bostad har du dessutom möjligthet att få hävstång på dina pengar som du inte kan få någon annan stans.
 
Hur mycket har ni över till sparande per månad? Det plus boendekostnaden idag minus marginal för högre kostnader i villa än lägenhet är vad ni mäktar med. Räkna med att räntan hamnar på 3-4% (högre än vad den blir om ni binder på 10 år i dag).
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Jag skulle aldrig gå över gränsen för när det extra amorteringskravet slår i. Så där är min maxgräns men jag är obekväm innan det. Öka era besparingar och vänta ett år till skulle vara mitt råd.
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
arasmus, nära Göteborg är Dyrt att bo. Bättre då att kolla på pendlingsavståd, t ex Lindome, Kungsbacka eller kanske norrut över Kungälv. Har själv bott lite överallt i Gbg-trakten men har nu hus i Liondome, fortfarande "bra" priser och mycket nära till stan.
Har man hus måste man ha bil, otvivelaktigt. Alltid nåt att handla på byggmarknaden osv.
Med er ekonomi skulle jag titta på hus runt 4,5 M. Man vill alltid sätta sin prägel på sitt hus så renoveringar eller liknande kan kosta kanske 1 M, garage om det inte finns 500 k, växthus mm mm.
Bor vid en fin sjö i Lindome, ca 30 min till jobbet på Hissingen, cyklar dit ibland, ca 1.5 tim. Pendlen tar ca 15 min.
Huspriserna har tillfälligt stangerat så det är helt klart köpläge nu.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.