B Bjoellander skrev:
Jag vill bryta ned problemet i delfrågor:
1. Köper ni för att skapa ett varaktigt hem över ett par decennier? Eller vill ni vara säkra på att inte göra en större förlust även om ni säljer om ett par år?
2. Vill ni fokusera på att minimera boendekostnaden? Eller vill ni säkra upp genom att binda räntan?
3. Hur mycket av ert kassaflöde varje månad kan ni tänka er att lägga på boendet (ränta, amortering, drift)?
Vi letar efter ett ställe där vårt barn kan växa upp och vi kan rota oss. Vi delar nog drömmen med 90% andra i vår situation: ett lite slitet men charmigt 30-talshus som över tid och med mycket kärlek och jobb kan bli vår plats på jorden. Kommer nog hända.. Inser att fuktskadat 70-talshus på 100 m2 är betydligt troligare.

Vi lägger nu omkring 11 000 på boendet och kanske kan gå upp till 20 000 eller så. Jag har rätt bra koll på vad de nuvarande kostnaderna hade blivit och hur vi påverkats om räntan går upp i närtid. Det är svårare att förhålla sig till att man skall köpa något som motsvarar en väldigt signifikant del av ens livsinkomst :sweat: Därför är jag nyfiken på vad just ni hade gjort. Detta är ett forum för folk som är väldigt förtjusta i sina hus. Vad hade ni gjort om ni inte hade köpt för 10 år sedan, eller bott på landsbygden, eller haft skitbra löner utan vore i vår sits?
 
A arasmus skrev:
Vi letar efter ett ställe där vårt barn kan växa upp och vi kan rota oss. Vi delar nog drömmen med 90% andra i vår situation: ett lite slitet men charmigt 30-talshus som över tid och med mycket kärlek och jobb kan bli vår plats på jorden. Kommer nog hända.. Inser att fuktskadat 70-talshus på 100 m2 är betydligt troligare.

Vi lägger nu omkring 11 000 på boendet och kanske kan gå upp till 20 000 eller så. Jag har rätt bra koll på vad de nuvarande kostnaderna hade blivit och hur vi påverkats om räntan går upp i närtid. Det är svårare att förhålla sig till att man skall köpa något som motsvarar en väldigt signifikant del av ens livsinkomst :sweat: Därför är jag nyfiken på vad just ni hade gjort. Detta är ett forum för folk som är väldigt förtjusta i sina hus. Vad hade ni gjort om ni inte hade köpt för 10 år sedan, eller bott på landsbygden, eller haft skitbra löner utan vore i vår sits?
Då hade jag vågat köpa för ca 5 mkr, försökt binda på 2-4 år och amorterat allt som blir kvar av era 20 tkr/mån. Det finns en risk för att ni kommer behöva gå upp i boendekostnad efter dessa år om räntat gått upp betydligt. Men vi får hoppas att era löneökningar kan kompensera för detta. Det finns ju också en möjlighet att ni har amorterat ned 10% och att bostaden kanske har ökat med 10% i värde och räntan ligger kvar på samma nivå. Då har ni en ganska behaglig situation ur ett ekonomiskt perspektiv.

Flummigt svar, och ingen rekommendation från mig, utan bara en reflektion över hur jag skulle ha tänkt.
 
  • Gilla
arasmus
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Här planerar vi att gå på vår första visning till helgen. Att döma av vad folk skrivit här kanske det inte är helt orimligt ändå..

[länk]

Tjusigt hus! Livsfarlig trappa

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Det finns några ställen i närheten av Göteborg som är mer prisvärda och bra pendling. Framförallt är det längs 45:an typ Ale. Snabbt till Göteborg med pendeltåg och långt bort fågelvägen. Gjorde en karta med restid från centralen till olika ställen när vi kollade. Intressant hur restid påverkar priset men det finns några undantag

Pris=Husnivå×(restid+avsånd till havet)-ocoolhet

För övrigt så känns det väl som att Härryda är inne i en ganska het trend just nu = Dyrt. Då är t.ex. Gunnilse mer prisvärt men inte lika hippt område
 
Redigerat:
Hemmakatten
Att räntan skulle gå upp till 7% kommer inte (aldrig) att hända. Snarare 1-2% på 5 års sikt.
 
  • Gilla
funderarn och 3 till
  • Laddar…
Tag GoogleMap och titta över attraktiva område, det finns förvånansvärt många tomter som är obebyggda eller äldre hus med stora tomter som kan avstyckas / delas i två tomter och bygg ett nytt hus där.
 
Jag har inte då bra koll på Göteborgsområdet. Men det finns ju satellitorter längs med pendeltågslinjerna som det är bra komunikationer till. Tex Jonsered, Lerum, Stenkullen, Floda. Där finns både pendeltåg och E20. Det finns säkerligen liknande vettiga lägen i andra riktningar.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det finns några ställen i närheten av Göteborg som är mer prisvärda och bra pendling. Framförallt är det längs 45:an typ Ale. Snabbt till Göteborg med pendeltåg och långt bort fågelvägen. Gjorde en karta med restid från centralen till olika ställen när vi kollade. Intressant hur restid påverkar priset men det finns några undantag

Pris=Husnivå×(restid+avsånd till havet)-ocoolhet

För övrigt så känns det väl som att Härryda är inne i en ganska het trend just nu = Dyrt. Då är t.ex. Gunnilse mer prisvärt men inte lika hippt område
Älvängen verkar vara ett rätt bra val för tillfället.
Bra nyproduktion, hyfsade skolor och rätt låg kriminalitet (vad jag förstått).
Nej, det finns väl antagligen inte ett rasande nattliv, men som småbarnsföräldrar så är det ju inte sällan som det är andra saker som prioriteras och när du börjar närma dig 45 har du inte det intresset längre ändå.
Pendeltåg är positivt men skattetabellen är högre i Ale än i Härryda :cry:
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
M
Jag skulle ställa mig frågan ”hur vill jag ha det när jag går i pension?”.

Köper ni ett hus för 5 miljoner så får ni räkna med att behålla samma ränta och amortering även då. Klarar ni det baserat på prognosen?

Kan ju vara kul att ha lite mer än precis till levebrödet i den åldern :)
 
A arasmus skrev:
Här planerar vi att gå på vår första visning till helgen. Att döma av vad folk skrivit här kanske det inte är helt orimligt ändå..

[länk]
Håller tummarna för att det inte går upp för mycket i pris så att du har lite pengar i fickan till när ni bott in er ett tag.

Taket sen 80-talet och 50 000 i driftkostnad känns som att du kommer vilja sätta tänderna i inom ett par år.

Har ni funderat på Kungälv förresten? För 5 miljoner får du mycket hus där också.

Ang ursprungsfrågan så hade jag förhandlat bort ett par av de kraven som ni ställer upp för ert boende och kanske flyttat lite längre bort och skaffat bil och möjlighet att köra till en pendelparkering. Min smärtgräns går innan 5 miljoner, just för att det låter så himla mycket. När jag var barn kändes det som att du kunde köpa Liseberg för 5 miljoner. Nuförtiden är det ett hus i Mölnlycke....
 
  • Gilla
arasmus och 2 till
  • Laddar…
D
A arasmus skrev:
  • <3 miljoner: inget
  • 3.0 - 3.5 miljoner: Ett fåtal renoveringsobjekt i skogen eller i hyfsad standard men litet i de allra värsta miljonprogramsområdena.
  • 3.5 - 4.0 miljoner: Ett fåtal rätt fina hus, men i utkanten av området vi är intresserade av och kräver två bilar.
  • 4.0 - 4.5 miljoner: Börjar närma oss tätbebyggelse men fortfarande kanske 2 mil in till stan (Landvetter, Lindome, Säve osv).
  • 4.5 - 5.0 miljoner: Nu börjar det dyka upp hus i centralorterna i kranskommunerna (Partille, Mölndal, Mölnlycke, ..).
  • 5.0 - 6.0 miljoner: Verkar vara det vanliga priset för en villa i Göteborgs stads ytterkanter (Västra Frölunda, Lundby).
  • 6.0 - 7.0 miljoner: Här finns villor även i de områden vi allra helst vill bo i (Majorna, Centrum, Härlanda)
All input mottages tacksamt!
Med den budgeten skulle jag säga att en villa i Majorna eller Centrum inte är realistiskt.

Däremot kan ni helt säkert hitta ett hus i Göteborg för under 4.5 miljoner. Ni har ett önskemål om att inte behöva åka bil till jobbet, vilket jag förstår. Vi jobbar båda centralt och åker kollektivt eller cyklar när det är säsong. Att åka bil vore bara dumt. Därför äger vi inte heller en bil utan hyr, lånar eller bilpoolar när det behövs.

Jag tror ni behöver fundera mer vad ni prioriterar när det kommer till huset. Behöver allt vara som ni vill just nu, eller kan i tänka er att bygga ut? Hur ställer ni er till att renovera? Vill ni ha 6 rum eller kan ni tänka er färre? Hur ställer ni er till radhus?
Här finns lite billigare alternativ inom kollektvitrafikavstånd:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-lindome-centralt-molndals-kommun-fyrkloversvagen-2-13658116
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bracke-goteborgs-kommun-stamrotesvagen-6-13654755
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-kortedala-goteborgs-kommun-aprilgatan-25-13654235
 
Jag har skrivit det förr. Räntan kan mycket väl gå upp rejält till typ 5 - 7%, fast inte de närmaste åren, och OM det sker så måste det i princip kombineras med en inflation på liknande nivåer som vi hade på 80-talet, alltså >10% årligen, och därmed även kombinerat med stora löneökningar.

Så jag tycker man straffar sig lite väl hårt om man skall ta höjd för så hög ränta.

Men en ränta på typ 3% tror jag inte är orimligt att vi kan få på 3 - 5 års sikt. Men den kan lika gärna ligga kvar på nuvarande ca. 1%. Jag tror också att om räntan går upp mot 3%, så kommer en hel del hushåll att få det lite jobbigt, och troligen kommer man då med politiska medel att lätta lite på bördan genom att ex. minska amorteringskraven. Amorteringskravet borde använts som balans när räntan sjönk de senaste åren. Om man hade krävt ökad amortering i takt med räntenedgången, så hade vi inte behövt se de bitvis orimliga prisökningarna på bostäder. Nu kom först räntenedgång som drev priserna uppåt, sedan när det var försent ökades amorteringskravet. Och då skulle man försiktigt kunna minska amorteringskraven när räntan går upp. Det skulle skapa en bättre balans på marknaden.

Jag tror/tycker att om man behöver köpa en bostad, och har råd med det. Så skall man köpa när behovet uppstår, utan att snegla allför mycket på tillfälliga marknadsnycker. Självklart vill man inte köpa mitt under ett ras, fritt fall på marknaden. Men det är inte det vi ser just nu, utan en mindre avmattning. darrigheten på marknaden fortsätter absolut fram till sommaren, men i höst är det lite 50/50 om priserna stabiliseras och börjar öka igen, eller om osäkerheten består ett tag till.

Man måste komma ihåg att det finns fortfarande ett ökande efterfrågetryck, vi blir fler som behöver bo. Darrigheten på marknaden har troligen fått en del spekulanter att avvakta, men de kan inte vänta hur länge som helst, det handlar om ett grundläggande behov, att ha någonstans att bo.

Men på frågan, hur dyrt vågar man köpa, är det svårt att ge ett bra svar. Köp så att det finns lite marginal kvar i ekonomin, om det är möjligt.

Min erfarenhet är att precis när man köpt så funderar man "Vad har vi gjort, nu är vi ruinerade för resten av livet". Efter ett par år känns det rätt OK. Om ni är i aktiv ålder så är man normalt i någon form av karriärtrappa, med ökande inkomster, så marginalen kommer att öka med åren.

Om man känner att man är på en typ av arbete där det absolut inte finns någon utvecklingspotential/karriär så bör man kanske vara lite försiktigare vid köp. OCH fundera på att byta jobb, kanske utbilda sig mera.
 
  • Gilla
jhgd och 4 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Vi letar efter ett ställe där vårt barn kan växa upp och vi kan rota oss. Vi delar nog drömmen med 90% andra i vår situation: ett lite slitet men charmigt 30-talshus som över tid och med mycket kärlek och jobb kan bli vår plats på jorden. Kommer nog hända.. Inser att fuktskadat 70-talshus på 100 m2 är betydligt troligare.

Vi lägger nu omkring 11 000 på boendet och kanske kan gå upp till 20 000 eller så. Jag har rätt bra koll på vad de nuvarande kostnaderna hade blivit och hur vi påverkats om räntan går upp i närtid. Det är svårare att förhålla sig till att man skall köpa något som motsvarar en väldigt signifikant del av ens livsinkomst :sweat: Därför är jag nyfiken på vad just ni hade gjort. Detta är ett forum för folk som är väldigt förtjusta i sina hus. Vad hade ni gjort om ni inte hade köpt för 10 år sedan, eller bott på landsbygden, eller haft skitbra löner utan vore i vår sits?
Hur vi hade gjort, ja.. vi köpte för 2,7 miljoner, vilket är högt här, på Gotland. Men vi bor nära havet.
Såhär i efterhand så hade jag köpt ännu dyrare, och bättre skick. :cool: Eller inte så nära havet; mer hus för pengarna. För jag tror inte heller räntan kommer bli sju procent närsomhelst, men jag tycker iaf om att veta att man klarar sig i värsta fall.

Sen är lönerna här ganska dåliga jämfört med storstäderna.
 
Hej, nu sitter vi i en annan situation här hos oss.
Vi bor i södra delen av dalarna, priserna på hus ligger på mellan 1,5 - 7 miljoner, då är husen i toppskick, inga renoveringsbehov.

Snittpriset på ett hus i grannkommunen ligger på strax under miljonen, lönemässigt ligger många familjer med två inkomster på 55 - 80 000/månad, många har svårt att klara av ett huslån på 3-4 miljoner, en av orsakerna är att två bilar behövs.

Detta är enbart reflektioner från mig, lite funderingar bara;

- barn växer fort, bil behövs ofta till olika evenemang, bil behöver sitt utrymme i kalkylen.
- lite som några varit inne på redan, 5% ränta, ingen hoppas på det men vi kanske bör ha det i åtanke.
- jag, personligen, anser att ett huslån bör vara inbetalt inom några tiotals år, i alla fall en större del av lånet, i det fall att en går bort från lånet, på ett eller annat vis.
- när vi, i min familj, köper hus, räknar vi på att en blir utan arbete helt, mest för att få en rättvis bild av vad som ofta kan ske.
Att räkna med dödsfall när man är yngre låter kanske skrämmande, byte av kärleksobjekt likaså, men bättre att vara lite förberedd mentalt än att det kommer som en kalldusch.

Att föräldrar går in som medlåntagare blir allt vanligare, tänk på att om föräldrarna kan få lämna huset, i värsta fall, vid en olycklig händelse.

- banken kommer att få sina utlånade pengar oavsett vad som händer er.

- min personliga åsikt är att ni ligger lite för nära marginalen att köpa ett hus i 5 miljoners klassen, disponibel inkomst, eller rättare sagt avsaknad av disponibel inkomst ger lätt upphov till att förhållanden spricker.

- de 800 000:- ni har sparat, hade jag personligen valt att hålla hårt i, om möjligheten finns att någon förälder kan gå in och låna ut kontantinsatsen.

Ja, jag vet inte riktigt, sitter själv i liknande sits att hjälpa till vid ett mångmiljonköp, ganska snart, allt handlar om förutsättningar, orättvist eller ej, vet inte, men jag hade som några skrivit, sökt mig utanför city.
Ett stort men, att köpa ett hus för dubbla priset där man vill bo, kontra billigt där man inte alls vill bo, så hade jag valt bort det sista direkt, väntat några år, sparat lite mera.

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.