H
M Marcussjogren skrev:
Jag skulle ställa mig frågan ”hur vill jag ha det när jag går i pension?”.

Köper ni ett hus för 5 miljoner så får ni räkna med att behålla samma ränta och amortering även då. Klarar ni det baserat på prognosen?

Kan ju vara kul att ha lite mer än precis till levebrödet i den åldern :)
nja så fungerar de inte riktigt
 
Ska man pendla till Göteborg är det mer möjligheter från/till Alingsås än t.ex. Partille och Floda då både direkttåg, pendel och buss stannar där. Det är många som pendlar Alingsås-Göteborg. Har man ett "laptopjobb" så kan man få in 1h effektiv arbetstid per dag på tåget.

Pendel: 40min
Direkttåg: 30min

Så dom minutrarna man tjänar på att hoppa av pendeln i t.ex. Lerum/Floda sparar man in på fler tåg (pendel varje halvtimme och direkttåg minst en gång i timmen) samt det faktum att direkttågen går snabbare. Ofta har direkttågen prioritet över pendeltågen om något strular också. Åker man bil däremot blir det lite dyrare.

Men det bygger på att man bor nära tåget i Alingsås så man kan gå på vintern när det inte går att cykla (passa bussar blir för omständigt och tidskrävande).

T.ex.: https://www.lansfast.se/hitta/villa...vagen-10/cmvilla4mtjjd94s3pebh1q/?From=Hemnet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hej, nu sitter vi i en annan situation här hos oss.
Vi bor i södra delen av dalarna, priserna på hus ligger på mellan 1,5 - 7 miljoner, då är husen i toppskick, inga renoveringsbehov.

Snittpriset på ett hus i grannkommunen ligger på strax under miljonen, lönemässigt ligger många familjer med två inkomster på 55 - 80 000/månad, många har svårt att klara av ett huslån på 3-4 miljoner, en av orsakerna är att två bilar behövs.

Detta är enbart reflektioner från mig, lite funderingar bara;

- barn växer fort, bil behövs ofta till olika evenemang, bil behöver sitt utrymme i kalkylen.
- lite som några varit inne på redan, 5% ränta, ingen hoppas på det men vi kanske bör ha det i åtanke.
- jag, personligen, anser att ett huslån bör vara inbetalt inom några tiotals år, i alla fall en större del av lånet, i det fall att en går bort från lånet, på ett eller annat vis.
- när vi, i min familj, köper hus, räknar vi på att en blir utan arbete helt, mest för att få en rättvis bild av vad som ofta kan ske.
Att räkna med dödsfall när man är yngre låter kanske skrämmande, byte av kärleksobjekt likaså, men bättre att vara lite förberedd mentalt än att det kommer som en kalldusch.

Att föräldrar går in som medlåntagare blir allt vanligare, tänk på att om föräldrarna kan få lämna huset, i värsta fall, vid en olycklig händelse.

- banken kommer att få sina utlånade pengar oavsett vad som händer er.

- min personliga åsikt är att ni ligger lite för nära marginalen att köpa ett hus i 5 miljoners klassen, disponibel inkomst, eller rättare sagt avsaknad av disponibel inkomst ger lätt upphov till att förhållanden spricker.

- de 800 000:- ni har sparat, hade jag personligen valt att hålla hårt i, om möjligheten finns att någon förälder kan gå in och låna ut kontantinsatsen.

Ja, jag vet inte riktigt, sitter själv i liknande sits att hjälpa till vid ett mångmiljonköp, ganska snart, allt handlar om förutsättningar, orättvist eller ej, vet inte, men jag hade som några skrivit, sökt mig utanför city.
Ett stort men, att köpa ett hus för dubbla priset där man vill bo, kontra billigt där man inte alls vill bo, så hade jag valt bort det sista direkt, väntat några år, sparat lite mera.

Mvh P-A
Problemet är ju o spara ifatt ökningen av priserna. Även om det bara är 2 procent per år
 
S johd01 skrev:
Problemet är ju o spara ifatt ökningen av priserna. Även om det bara är 2 procent per år
Om man ser till att de betalar 11 000:-/ månad i hyra, har inga bilar, inkomster på 80 000 brutto, kommer att budgetera närmare 20 000/ mån för det nödvändigaste på ett hus med belåning på 4 miljoner.

Som jag ser det bör der finnas utrymme att spara 10 000:-/ månad, till något man verkligen vill ha.

Nu är jag inte insatt i ts ekonomi, men jag förutsätter att inga smålån finns av den orsaken att relativt stort sparande finns.

Så med 120 000/ år sparat ger en bättre möjlighet att förverkliga sina drömmar.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Går man lite längre tillbaka - 1981 - köpte jag mitt hus i centrala Malmö som ensamstående med 2 barn med 100%-ig belåning och då låg räntan på 16,5% och jag hade en ganska uschlig statlig assistentlön. Visserligen var räntan avdragsgill men jag hade råd med både hus och bil till jobbet. Så visst har förutsättningarna ändrats.
 
H
yonna yonna skrev:
Går man lite längre tillbaka - 1981 - köpte jag mitt hus i centrala Malmö som ensamstående med 2 barn med 100%-ig belåning och då låg räntan på 16,5% och jag hade en ganska uschlig statlig assistentlön. Visserligen var räntan avdragsgill men jag hade råd med både hus och bil till jobbet. Så visst har förutsättningarna ändrats.
för vi har ett helt annat system i Sverige idag vilket förhindrar detta, vi behöver inte försvara räntan in i döden som förut.

Räntan är släppt fri
 
H
Alfredo Alfredo skrev:
1990 var statslåneräntan runt 13 procent. Hur kan du tvärsäkert säga att en normal bolåneränta aldrig någonsin skulle kunna ligga på sju procent? Vet du något som ingen annan vet? ;)

Källa: [länk]
för vi har ett helt annat system i Sverige idag vilket förhindrar detta, vi behöver inte försvara räntan in i döden som förut.

Räntan är släppt fri
 
För mig som inte längre bor i storstan är det obegripligt att folk lägger dessa pengar på att bo.
Jag bor i Västerviks kommun och jobbar i Linköping. Här finns rätt gott om tjänstemannajobb. I Västervik är priserna låga. Jag har en hästgård på ett par 10-tal hektar mark som banken värderar till 1,5... Tänk vad mycket mer man kan göra av livet? Eller är arbete allt?

För övrigt så var räntan i början på 2002 och uppåt 7% för lite olika bindningstider, det är inte längre bort än så. Att sitta med en jätteskuld är en jätterisk som jag aldrig skulle ta.
 
  • Gilla
funderarn och 6 till
  • Laddar…
H
ylven ylven skrev:
För mig som inte längre bor i storstan är det obegripligt att folk lägger dessa pengar på att bo.
Jag bor i Västerviks kommun och jobbar i Linköping. Här finns rätt gott om tjänstemannajobb. I Västervik är priserna låga. Jag har en hästgård på ett par 10-tal hektar mark som banken värderar till 1,5... Tänk vad mycket mer man kan göra av livet? Eller är arbete allt?

För övrigt så var räntan i början på 2002 och uppåt 7% för lite olika bindningstider, det är inte längre bort än så. Att sitta med en jätteskuld är en jätterisk som jag aldrig skulle ta.
Hur kan du ens skriva ett sånt inlägg?

Tror du alla vill sitta på 10-tal hektar mark etc. säkert lika många om inte fler som tänker att du är galen.

vi som bor i städer har saker du utan för våran dörr som du inte kan ta del av.
Hur kan du leva utan allt detta?
 
H hul skrev:
Hur kan du ens skriva ett sånt inlägg?

Tror du alla vill sitta på 10-tal hektar mark etc. säkert lika många om inte fler som tänker att du är galen.

vi som bor i städer har saker du utan för våran dörr som du inte kan ta del av.
Hur kan du leva utan allt detta?
Då ställer jag mig först i kön och gratulerar dig till att du också bor där du vill.
Vi som faktiskt kan leva utanför storstadspulsen, är många som bott i storstäder i yngre år.

Du har en viss poäng, visst saknar jag vissa bekvämligheter som finns i större städer, saknar jag det för mycket reser jag dit jag vill och känner mig nöjd när jag äntligen kommit hem.

Det kan hända att vi är i olika livsskeden.

Mvh fd Stockholm, Örebro, Uppsala, Frankfurt am main, Hastings och lite fler ställen/ P-A
 
  • Gilla
dajaskazal och 4 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
För mig som inte längre bor i storstan är det obegripligt att folk lägger dessa pengar på att bo.
Jag bor i Västerviks kommun och jobbar i Linköping. Här finns rätt gott om tjänstemannajobb. I Västervik är priserna låga. Jag har en hästgård på ett par 10-tal hektar mark som banken värderar till 1,5... Tänk vad mycket mer man kan göra av livet? Eller är arbete allt?
Nej inte är arbete allt. Dryga tjugo mil pendling om dagen måste även det få ta sin tid... ;):thinking:

Det är nog bara att inse att vi alla uppskattar respektive avskyr olika saker. Personligen skulle jag uppskatta en hästgård med några tio tal hektar mark. Jag skulle dock hata din pendling än mer... :worried: Nu är ju inte Västerviks kommun nödvändigtvis samma avstånd som Västerviks centralort men du fattar nog.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
Hur kan du ens skriva ett sånt inlägg?
Tror du alla vill sitta på 10-tal hektar mark etc. säkert lika många om inte fler som tänker att du är galen.
vi som bor i städer har saker du utan för våran dörr som du inte kan ta del av.
Hur kan du leva utan allt detta?
Intressant, berätta vad vi som bor utanför stadens city saknar!

Hur ofta går du förresten på teatern eller lyssnar på en symfoniorkester?
Ute på krogen och superar var och varannan dag?
Eller vad är det du har som vi lantisar inte kan ta del av?
 
  • Gilla
dajaskazal och 3 till
  • Laddar…
H
P Pagno skrev:
Då ställer jag mig först i kön och gratulerar dig till att du också bor där du vill.
Vi som faktiskt kan leva utanför storstadspulsen, är många som bott i storstäder i yngre år.

Du har en viss poäng, visst saknar jag vissa bekvämligheter som finns i större städer, saknar jag det för mycket reser jag dit jag vill och känner mig nöjd när jag äntligen kommit hem.

Det kan hända att vi är i olika livsskeden.

Mvh fd Stockholm, Örebro, Uppsala, Frankfurt am main, Hastings och lite fler ställen/ P-A
Precis de jag ville få fram att de var lite märkligt att generalisera så som Ylven gjorde.
alla vill bo olika och värdesätter de olika.

Men om man ändå ska generalisera så har ju Ylven fel.
En majoritet av Sveriges befolkning bor ju uppenbart i de större tätorterna
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant, berätta vad vi som bor utanför stadens city saknar!

Hur ofta går du förresten på teatern eller lyssnar på en symfoniorkester?
Ute på krogen och superar var och varannan dag?
Eller vad är det du har som vi lantisar inte kan ta del av?
Går ofta ut och äter en bit mat ja eller alla konserter som är ett intresse utanför min dörr.
kollar ganska ofta på stora evenemang som landskamper etc.

sedan har jag allt de andra utanför dörren så som banker, affärer etc.
Behöver ingen bil så tjänar in enorma pengar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.