Jag, min fru och vår ettåring bor idag i lägenhet i Göteborg. Vi har dock blivit mer och mer sugna på att köpa hus. Jag undrar nu hur dyrt ni vågat köpa givet bostadsmarknaden, ränteläget osv. Tanken är att köpa något som skall fungera även på längre sikt (även om vi får ett till barn). Såhär är vår situation:

  • Vi är båda i 35-årsåldern.
  • Fasta och stabila anställningar (statliga/kommunala).
  • Tjänar 80 000 brutto om vi jobbar heltid, men kanske 70 000 just nu pga deltid/vab. Liknande löner båda två.
  • Har ganska nyligen kommit in på bostadsmarknaden och kan inte räkna med att sälja med vinst.
  • Ca 800 000 sparat.
  • Har ingen bil och vill helst inte vara alltför beroende av det. Kanske kan skaffa en för när det behövs, men vill åka kollektivt till jobbet.

Vi är intresserade av Göteborg med kranskommuner, så: Göteborg, Partille, Mölndal eller Härryda kommuner. För att få en liten känsla av prisnivån kan man kolla på vad som ligger på Hemnet just nu. Då ser det ut ungefär såhär:

  • <3 miljoner: inget
  • 3.0 - 3.5 miljoner: Ett fåtal renoveringsobjekt i skogen eller i hyfsad standard men litet i de allra värsta miljonprogramsområdena.
  • 3.5 - 4.0 miljoner: Ett fåtal rätt fina hus, men i utkanten av området vi är intresserade av och kräver två bilar.
  • 4.0 - 4.5 miljoner: Börjar närma oss tätbebyggelse men fortfarande kanske 2 mil in till stan (Landvetter, Lindome, Säve osv).
  • 4.5 - 5.0 miljoner: Nu börjar det dyka upp hus i centralorterna i kranskommunerna (Partille, Mölndal, Mölnlycke, ..).
  • 5.0 - 6.0 miljoner: Verkar vara det vanliga priset för en villa i Göteborgs stads ytterkanter (Västra Frölunda, Lundby).
  • 6.0 - 7.0 miljoner: Här finns villor även i de områden vi allra helst vill bo i (Majorna, Centrum, Härlanda).

All input mottages tacksamt!
 
Hur mycket skulle banken gå med på?
 
Vet inte faktiskt. Det vi sparat räcker till insats till 5.3 miljoner. Det nya amorteringskravet kickar in vid 4.3, vilket kanske kan ses som en indikator för "farligt högbelånade". När vi köpte vår nuvarande lägenhet kändes det som om man kunde låna hur mycket man ville, men det kanske stramats åt.
 
  • Gilla
Kade
  • Laddar…
Räkna på 6-7% ränta och fundera sedan vad det kostar och ifall ni är villiga att betala det. Ni kanske är nöjda med att lägga större delen av inkomsten på huset ifall räntan går upp. Eller så kanske ni bara måste göra två utlandssemestrar per år, då får ni räkna på det också.

Sen får man ju såklart fundera på hur mycket jobb huset kräver.

Men instinktivt så tänker jag att om ni bara kan gå in med 800,000 så har ni lite för låga löner för att köpa hus för 6-7 miljoner. På skoj räkna jag med 5 miljoner i lån, det är drygt 29 tusen i månaden på räntan 7 procent, sedan amortering på detta. Ni skulle nog ätit gröt för det mesta.

Sedan kan det mycket väl dröja om och när räntan ens går över 3 procent, det kanske inte ens händer närmaste årtioendet. Det kan också bli krig imorgon. :)
 
Skall tilläggas att om problemet vore att få låna av banken så hade det kanske gått att fixa med att någon av våra föräldrar står med på lånet.
 
S johd01 skrev:
Räkna på 6-7% ränta och fundera sedan vad det kostar och ifall ni är villiga att betala det. Ni kanske är nöjda med att lägga större delen av inkomsten på huset ifall räntan går upp. Eller så kanske ni bara måste göra två utlandssemestrar per år, då får ni räkna på det också.

Sen får man ju såklart fundera på hur mycket jobb huset kräver.

Men instinktivt så tänker jag att om ni bara kan gå in med 800,000 så har ni lite för låga löner för att köpa hus för 6-7 miljoner. På skoj räkna jag med 5 miljoner i lån, det är drygt 29 tusen i månaden på räntan 7 procent, sedan amortering på detta. Ni skulle nog ätit gröt för det mesta.

Sedan kan det mycket väl dröja om och när räntan ens går över 3 procent, det kanske inte ens händer närmaste årtioendet. Det kan också bli krig imorgon. :)
Tack för svaret! Det är ofta ungefär såhär folk säger, men det hade i praktiken inneburit att den svenska medelklassen fått sluta köpa hus. Är det verkligen ett rimligt scenario med 7% ränta, iaf innan löneökningar har hunnit få ner lånen? Inte vet jag. Det jag primärt är ute efter här är dock inte goda råd, utan jag är nyfiken på hur ni själva gjort i vår situation.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
Och att bo i hus utan bil tycker jag låter helt tokigt, så lägg in kostnad för en bil också i kalkylen.
 
  • Gilla
mhunter och 5 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Och att bo i hus utan bil tycker jag låter helt tokigt, så lägg in kostnad för en bil också i kalkylen.
Japp, det har vi tänkt oss. Men kanske isf en rosthög för att åka till byggmarknaden. Vi vill, om möjligt, fortfarande åka kollektivt/cykla till arbetet.
 
  • Gilla
Höök
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Tack för svaret! Det är ofta ungefär såhär folk säger, men det hade i praktiken inneburit att den svenska medelklassen fått sluta köpa hus. Är det verkligen ett rimligt scenario med 7% ränta, iaf innan löneökningar har hunnit få ner lånen? Inte vet jag. Det jag primärt är ute efter här är dock inte goda råd, utan jag är nyfiken på hur ni själva gjort i vår situation.
Såg att detta kanske lät lite surt. Det var inte min avsikt, skrev lite snabbt från mobilen. :)
 
H
A arasmus skrev:
Såg att detta kanske lät lite surt. Det var inte min avsikt, skrev lite snabbt från mobilen. :)
nej inte på lång lång tid, hade aldrig fungerat.

klart ni kan kan köpa med era löner och besparingar annars hade ju knappt någon kunnat köpa villor i storstäder
 
Jag vill bryta ned problemet i delfrågor:
1. Köper ni för att skapa ett varaktigt hem över ett par decennier? Eller vill ni vara säkra på att inte göra en större förlust även om ni säljer om ett par år?
2. Vill ni fokusera på att minimera boendekostnaden? Eller vill ni säkra upp genom att binda räntan?
3. Hur mycket av ert kassaflöde varje månad kan ni tänka er att lägga på boendet (ränta, amortering, drift)?
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Vi har väldigt lika förutsättningar (bor i Göteborg/bygger i Partille kommun, samma ålder, ett barn, båda har stabila chefsjobb, något högre bruttolön) och får låna 5.9 miljoner. Bostadsrättsförsäljning medför låg belåningsgrad och om jag tolkar banken rätt så är det otroligt viktigt. Skulle marknaden svikta så har vi en god marginal innan fastigheten blir värd mindre än lånet, så banken tar inte direkt någon risk.
 
Glöm med att räkna med ränta på 7%, omöjligt att hända, det skulle betyda en total global kollaps av inte enbart finansmarknaderna som får 2008-10 att blekna. Sånt justeras (återigen, många trådar på detta nu) genom växelkurser och inte räntor.

Sen tycker jag att man skall köpa där man trivs och vill bo, kostar det mer så betyder det bara att ni har kvar lite mindre pengar till annat men nyttan av boendet väger nog upp detta.

Vi är bortskämda i Sverige med att lägga en väldigt liten del av vår dsiponibla inkomst på boendet i attraktiva områden, har bott i London länge och min hyra på 22tkr i månaden för en tvåa är bra många mer procent av lönen än de flesta lägger idag i Sverige.

Är också från denna solglimt till stad och har nyss gjort typ samma sak. Jag flyttade dock västerut, ut på öarna. Kan varmt rekommenderas och fritid får en helt by innebörd när man kan plaska i havet efter jobbet. Perfekta stället för barn att växa upp också. Och kanske miljonen billigare än för samma hus närmare stan
 
  • Gilla
Arkitekten Andreas och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte ta höjd för renovering på vissa objekt.
Uppvärmning kan skilja rejält också beroende på isolering och värmekälla .
Tycker ni ska satsa så högt det går ,runt 6 msek om möjligt . Om ni inte vill ha livsstilen med ett renoveringsobjekt förstås.
Lycka till!
 
S
Ta det banken går med på för att köpa ett attraktivt boende i Göteborg. Det lär knappast bli billigare än nu.
Jag trodde att det skulle rasa 2005...det har inte hänt än...
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.