G G.L. skrev:
[länk]
är det bästa jag provat. Enkel installation (2trådar) och lyser som bara den
Mycket bra tips! Nu har jag några att välja mellan..
@Bo.Siltberg gav tips på Cotech som såg ut att vara väldigt bra.. Jula eller Cotech 👍👍 Tack @G.L.

N Nicklas Stenlund skrev:
@Bo.Siltberg gav tips på Cotech som såg ut att vara väldigt bra.. Jula eller Cotech 👍👍 Tack @G.L.
Siltberg menar ju på att Julas armaturer är usla . .för att dom inte har jordkabel anslutning.

Dom ska enligt instruktionerna ( om jag fattar rätt) anslutas med mångkarderlig mjuk gummikabel, typ samma man har på en borrmaskin.

Jag skulle aldrig göra det, jag skulle heller inte tveka att installera dom i mitt garage.

• Gilla
Nicklas Stenlund
  • Laddar…
G G.L. skrev:
[länk]
är det bästa jag provat. Enkel installation (2trådar) och lyser som bara den
Tyvärr en av de sämsta modellerna om man ska koppla in dom på ett reglementsenligt sätt.

• Gilla
Nicklas Stenlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr en av de sämsta modellerna om man ska koppla in dom på ett reglementsenligt sätt.
Vad säger reglerna om att installera dubbelisolerad lös ( fästklämbygel) takarmatur?

Ahhhh …det är sant @Dilato @useless Än så länge lutar det kraftigt åt Cotech 💡
Måste återigen få tacka alla för all värdefull kompetens ni delar med er av! ✊😁👍

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har faktiskt lampor av liknande modell till växtbelysning och tycker de fungerar helt ok. Jag är dock mer tveksam till att en elektriker skulle vilja göra som jag gjort.

Jag har kopplat dessa med ett vanligt sladdställ med strömbrytare. Jag gjorde dock om lampa så att jag öppnade ena sidan, borrade ett hål i den och satte en genomföring i sidan. Sen lödde jag bort befintlig kabelstump och lödde fast mitt sladdställ (med dragavlastning). En skarv mindre och lättare att dra sladden åt sidan istället för att den ska komma ut under armaturen och skarvas där.

Jag rekommenderar dock inte detta arbete till någon som inte vet om det ska vara seriekopplat eller parallellkopplat. Lite undrande också över varför elektrikern ska koppla in detta i säkringsskåpet.
Alltid samma grej. Fixar allt själv utom ”det sista”. Dvs spänningssätta och lura elektrikern till att ta ansvaret.

• Wow
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
S Sven Jeppsson skrev:
Alltid samma grej. Fixar allt själv utom ”det sista”. Dvs spänningssätta och lura elektrikern till att ta ansvaret.
Det var inte alls vad som avsågs.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nicklas Stenlund skrev:
Tack @G.L.
Nej, den armaturen från Jula ska du inte köpa. Den bryter på alla sunda installationsmetoder.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag tittade snabbt igenom Julas sortiment på lysrörsliknande takarmaturer och de har inga. Det finns möjligen en modell, men det framgår för lite i bruxet och dessutom är den tveksam i ett garage. Det ska va torrt och dammfritt i så fall.

• Gilla
Sven Jeppsson och 4 till
  • Laddar…
Jula är i allmänhet noll och intet när det gäller el. Hittar man någon märkespryl Elko, Scheider osv till bra pris så visst, men Julas egna sortiment på el är oftast rent skräp.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.