14 632 läst ·
42 svar
15k läst
42 svar
Hur drar jag kabel till dessa taklampor? Garagebelysning.
Mycket bra tips! Nu har jag några att välja mellan..G G.L. skrev:
@Bo.Siltberg gav tips på Cotech som såg ut att vara väldigt bra.. Jula eller Cotech 👍👍 Tack @G.L.
Siltberg menar ju på att Julas armaturer är usla . .för att dom inte har jordkabel anslutning.N Nicklas Stenlund skrev:
Dom ska enligt instruktionerna ( om jag fattar rätt) anslutas med mångkarderlig mjuk gummikabel, typ samma man har på en borrmaskin.
Jag skulle aldrig göra det, jag skulle heller inte tveka att installera dom i mitt garage.
Alltid samma grej. Fixar allt själv utom ”det sista”. Dvs spänningssätta och lura elektrikern till att ta ansvaret.Fairlane skrev:
Jag har faktiskt lampor av liknande modell till växtbelysning och tycker de fungerar helt ok. Jag är dock mer tveksam till att en elektriker skulle vilja göra som jag gjort.
Jag har kopplat dessa med ett vanligt sladdställ med strömbrytare. Jag gjorde dock om lampa så att jag öppnade ena sidan, borrade ett hål i den och satte en genomföring i sidan. Sen lödde jag bort befintlig kabelstump och lödde fast mitt sladdställ (med dragavlastning). En skarv mindre och lättare att dra sladden åt sidan istället för att den ska komma ut under armaturen och skarvas där.
Jag rekommenderar dock inte detta arbete till någon som inte vet om det ska vara seriekopplat eller parallellkopplat. Lite undrande också över varför elektrikern ska koppla in detta i säkringsskåpet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag tittade snabbt igenom Julas sortiment på lysrörsliknande takarmaturer och de har inga. Det finns möjligen en modell, men det framgår för lite i bruxet och dessutom är den tveksam i ett garage. Det ska va torrt och dammfritt i så fall.
Jula är i allmänhet noll och intet när det gäller el. Hittar man någon märkespryl Elko, Scheider osv till bra pris så visst, men Julas egna sortiment på el är oftast rent skräp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Lite bättre armaturer kan man som konsument hitta på t.ex elbutik.se.
https://www.elbutik.se/category.html/industribelysning
Jag kunde inte hitta någon där som jag vill avråda ifrån, inte ens Namron som verkar vara ett lågprismärke från Norge.
https://www.elbutik.se/category.html/industribelysning
Jag kunde inte hitta någon där som jag vill avråda ifrån, inte ens Namron som verkar vara ett lågprismärke från Norge.
Klicka här för att svara