13 172 läst · 42 svar
13k läst
42 svar
Hur drar jag kabel till dessa taklampor? Garagebelysning.
Jag satte 9 st av denna i garaget på 30 kvm, de ger bra ljus, finns också möjlighet att välja färgtemperatur med en knapp. De har inbyggt drivdon så tror det är ganska enkel installation, det var dock elektriker som gjorde det.N Nicklas Stenlund skrev:Müssli o Freddedan.. Tack för er ärlighet och era råd 😓 Nu överväger jag att göra tidig fredag och knäppa några öl på studs!
Vad skulle ni rekommendera för armatur?
N Nicklas Stenlund skrev:
https://www.bauhaus.se/downlight-lu...2RmH790vY_XpMMaAmwhEALw_wcB#go-to-description
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 407 inlägg
Jag instämmer i kören med att kasta dessa armaturer och köpa något bättre, dock inte Julas 016233. Kvalitet kostar lite mer tyvärr. Du ska söka efter armaturer som har en anslutningsplint för installationskabel och som medger vidarekoppling till andra armaturer med skyddsjord.N Nicklas Stenlund skrev:
Dessa armaturer du köpt blir vansinnigt fula att ansluta då du behöver en kopplingsdosa vid varje armatur. Till varje dosa ska det vara en installationsledning. Infällt eller utanpåliggande.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 511 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 511 inlägg
Jag har faktiskt lampor av liknande modell till växtbelysning och tycker de fungerar helt ok. Jag är dock mer tveksam till att en elektriker skulle vilja göra som jag gjort.
Jag har kopplat dessa med ett vanligt sladdställ med strömbrytare. Jag gjorde dock om lampa så att jag öppnade ena sidan, borrade ett hål i den och satte en genomföring i sidan. Sen lödde jag bort befintlig kabelstump och lödde fast mitt sladdställ (med dragavlastning). En skarv mindre och lättare att dra sladden åt sidan istället för att den ska komma ut under armaturen och skarvas där.
Jag rekommenderar dock inte detta arbete till någon som inte vet om det ska vara seriekopplat eller parallellkopplat. Lite undrande också över varför elektrikern ska koppla in detta i säkringsskåpet.
Jag har kopplat dessa med ett vanligt sladdställ med strömbrytare. Jag gjorde dock om lampa så att jag öppnade ena sidan, borrade ett hål i den och satte en genomföring i sidan. Sen lödde jag bort befintlig kabelstump och lödde fast mitt sladdställ (med dragavlastning). En skarv mindre och lättare att dra sladden åt sidan istället för att den ska komma ut under armaturen och skarvas där.
Jag rekommenderar dock inte detta arbete till någon som inte vet om det ska vara seriekopplat eller parallellkopplat. Lite undrande också över varför elektrikern ska koppla in detta i säkringsskåpet.
Redigerat:
Tack alla för väldigt bra tips och råd!
Tack @lilytwig @Detlof H @Johannesbook Det var bra tips! Just nu lutar det åt Jula eller Biltema 👍
@svensexan @Larsomek @Thomas_Blekinge @JR_83 @Munkfors Tack för alla bra tips på armaturer! Kanhända jag sparar dessa och använder i stugan (båthuset).
Tack också @Wikingssnickeri Alltid värdefullt att få tips av någon som arbetar professionellt som elektriker! Jo, det följer med Wagokopplingar 👍
@Bo.Siltberg Bra tips på hur jag kan göra 👍👍
Hoppas jag inte glömt någon. Tackar allihop.
Jag får lägga in en bild på slutresultet till hösten.
Tack @lilytwig @Detlof H @Johannesbook Det var bra tips! Just nu lutar det åt Jula eller Biltema 👍
@svensexan @Larsomek @Thomas_Blekinge @JR_83 @Munkfors Tack för alla bra tips på armaturer! Kanhända jag sparar dessa och använder i stugan (båthuset).
Tack också @Wikingssnickeri Alltid värdefullt att få tips av någon som arbetar professionellt som elektriker! Jo, det följer med Wagokopplingar 👍
@Bo.Siltberg Bra tips på hur jag kan göra 👍👍
Hoppas jag inte glömt någon. Tackar allihop.
Jag får lägga in en bild på slutresultet till hösten.
Man kan inte öppna den armaturen. Man ska montera clips i taket som armaturen snäpps fast i och sen koppla in på sladdsnutten som hänger på utsidan. Med andra ord krävs en kopplingsdosa när man kopplar med wago. En riktigt korkad armatur som inte borde få säljas om du frågar mig.W Wikingssnickeri skrev:
Jag tänkte samma sak.. Och dessutom en mycket kort ”snutt” kabel, som bilden visar. Jag får nog lägga dessa lampor i högen av dåliga köp 😢Müssli skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 407 inlägg
De krav jag som elektriker ställer på en takarmatur i större lokaler där man vill ha flera armaturer är att de har en anslutningsplint för installationsledning, men ingång antingen i ändarna eller mot taket för infälld ledning (rörutlopp). De ska stöda vidarekoppling genom en anslutningsplint i bägge ändar eller i mitten. Plinten ska ta minst tre ledare, fas (tändtråd), nolla och skyddsjord.
Man bör tänka på att de billiga armaturer som säljs sällan lever kvar tillräckligt länge för att man ska hitta en likadan när det börjar gå sönder.
Jag tittade som hastigast på Clas sortiment eftersom jag råkade passera en butik idag, och det finns där både bu och bä. Tyvärr framgår det inte på hyllkanten utan man behöver bryta förpackningen för att veta. Men av bruxet kan man dra slutsatser.
NEJ. Noname, "120 cm". Dålig anslutning.
NEJ. Noname, takarmatur (finns i flera storlekar). Dålig anslutning.
JA. Cotech. (finns i flera storlekar) IP21. Ljusflödet motsvarar inte riktigt lysrör, men ljusstyrkan från LED kanske uppväger.
JA. Osram submarine. Två storlekar. IP65. Utbytbara LED-rör.
Osram borde garantera kvalitet, men stora företag har inte alltid koll på sina grejer, informationen på deras sida är knapphändig....
Man bör tänka på att de billiga armaturer som säljs sällan lever kvar tillräckligt länge för att man ska hitta en likadan när det börjar gå sönder.
Jag tittade som hastigast på Clas sortiment eftersom jag råkade passera en butik idag, och det finns där både bu och bä. Tyvärr framgår det inte på hyllkanten utan man behöver bryta förpackningen för att veta. Men av bruxet kan man dra slutsatser.

JA. Cotech. (finns i flera storlekar) IP21. Ljusflödet motsvarar inte riktigt lysrör, men ljusstyrkan från LED kanske uppväger.

Osram borde garantera kvalitet, men stora företag har inte alltid koll på sina grejer, informationen på deras sida är knapphändig....

Du är ju en klippa @Bo.Siltberg !Bo.Siltberg skrev:
De krav jag som elektriker ställer på en takarmatur i större lokaler där man vill ha flera armaturer är att de har en anslutningsplint för installationsledning, men ingång antingen i ändarna eller mot taket för infälld ledning (rörutlopp). De ska stöda vidarekoppling genom en anslutningsplint i bägge ändar eller i mitten. Plinten ska ta minst tre ledare, fas (tändtråd), nolla och skyddsjord.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Cotech lampan (600mm) känns ju riktigt bra då man kan ha 11st seriekopplade.
En fråga..Skulle du som elektriker godkänna om jag placerar takdosan så den hamnar under takarmaturen och gå in med kablage genom (egenhändigt borrat rörutlopp) i botten på armaturen? (Tyvärr verkade de här inte ha rörutlopp mot taket)

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 511 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 511 inlägg
Du menar nog att det ska gå att vidarekoppla till nästa och nästa, inte att de är seriekopplade. Är de seriekopplade så kommer de få drygt 20V var och det fungerar inte. Det är parallellkopplat du menar.N Nicklas Stenlund skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 407 inlägg
Det bör gå bra, men man behöver ha armaturen i handen för att avgöra.N Nicklas Stenlund skrev:
Jag ser heller inga hinder mot fler än 11 stycken vidarekopplade armaturer. Det finns en gräns där man behöver en större säkring som hanterar startströmmen om det är det de tänker på.
Kan det vara spänningsfall över långa sträckor de tänker på? LED är ganska känsligt tror jag.Bo.Siltberg skrev: