1 252 läst ·
36 svar
1k läst
36 svar
Hur dölja fiberdosan?
Den övre delen var det bara att lossa på.S sottias skrev:Det där är en gammal Inteno XG6846 med en RF modul. Fibern termineras i den del som de plomberat med ett litet buntband. Kontakta nätägaren. Då jag inte ser ett separat fiberuttag har dom mest troligt svetsat fibern i bottenplattan och då går det inte smidigt att få bort hela enheten från väggen själv.
Den aktiva delen, själva CPEn kan du få bort om du öppnar plomberingen. Sitter troligtvis bara fast med en liten skruv.
Tänkte om man kunde skruva loss dom två övre skruvarna. Luta hela enheten ut från väggen. Sedan stoppa ner tapet där. Men då kanske tapeten stuttar i nån fiberkabel där. Så dum idé?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 637 inlägg
Klipp bort buntbandet och ta försiktigt av det locket. Då ser du hur det ser ut där fibern kommer in. Den borde ligga upprullad på ett gäng plaststolpar där inne.M Mjauet skrev:
Testa öppna luckan och kolla hur dom gjort. Sitter ju mest troligt en liten fiber patch mellan deras fiberterminering och inkommande signal till själva CPEn. Sitter längst till vänster sett från din bild. Använder du tv modulen som det ser ut som, är det lite pilligt att få loss CPEn från bottenplattan då det sitter en anslutning mellan modulen och CPEn, men inte omöjligt.M Mjauet skrev:
Tänker att du kanske ska höra med nätägaren. Kan kosta dig om du tar sönder något du inte bör eller får pilla på.
Om det finns en patchfiber så är det mycket enklare. Då kopplar man ur den och så kan man demontera allt. Pajar man patchfibern köper man bara en ny och sätter dit. Det känsliga är när blåsfibern termineras, där är det normalt väldigt tunnt och skört precis i skarven till pigtailkontakten man vanligen svetsar dit. Om du öppnar locket TS så ser man. Att bara öppna locket ska inte kunna skada något men var försiktig ändå.
En eventuell patchfiber kan avslöjas t.ex. av att det sitter ett skåp ute på sockeln till huset där inkommande fiber kommer in. Det är oftast en vit låda, typ 15x25 cm eller så och med en sån "varning för laser" gulsvart triangel. Om den är plomberad bör man inte bryta den plomben men det lilla vita buntbandet inomhus är inga problem att klippa.
En eventuell patchfiber kan avslöjas t.ex. av att det sitter ett skåp ute på sockeln till huset där inkommande fiber kommer in. Det är oftast en vit låda, typ 15x25 cm eller så och med en sån "varning för laser" gulsvart triangel. Om den är plomberad bör man inte bryta den plomben men det lilla vita buntbandet inomhus är inga problem att klippa.
Svårt att se på bilden vad det är för "kabel" som kommer in nedtill till höger på Inteno medieomvandlaren med väggbox, men kan vara en villapatch som kommer från en fiberbox placerad inne eller ute på väggen, där fiberanslutningen finns mot fibernätet.
Den röda upptill är an vanlig ethernetkabel som normalt ansluts mot en router, men kan även direktansluta till utrustning beroende av vilken port som används utifrån operatör. Inteno'n är en vanlig switch som kan ansluta fiber och få olika programvaror beroende av nätoperatör.
Sedan har det gjorts installationer där man avslutat inkommande fiber i väggboxen men då skulle det vara en dukt/fiberslang, oftast 5mm, som kommer in nere till höger men den ser lite för "mjuk ut".
Är det som jag skriver i första stycket kan man öppna locket på väggboxen och lossa den för att tapetsera, där är så det ska göras. Inte ovanligt att man beställer ett sådant arbete.
För att veta behövs ett foto på innehållet i väggboxens nedre del som har ett öppningsbart lock.
Den röda upptill är an vanlig ethernetkabel som normalt ansluts mot en router, men kan även direktansluta till utrustning beroende av vilken port som används utifrån operatör. Inteno'n är en vanlig switch som kan ansluta fiber och få olika programvaror beroende av nätoperatör.
Sedan har det gjorts installationer där man avslutat inkommande fiber i väggboxen men då skulle det vara en dukt/fiberslang, oftast 5mm, som kommer in nere till höger men den ser lite för "mjuk ut".
Är det som jag skriver i första stycket kan man öppna locket på väggboxen och lossa den för att tapetsera, där är så det ska göras. Inte ovanligt att man beställer ett sådant arbete.
För att veta behövs ett foto på innehållet i väggboxens nedre del som har ett öppningsbart lock.
Nej, det är jättelätt. Det är en koax, terminerad med en F-kontakt. Zooma in på bilden. Jag har aldrig sett ett fiberkontaktdon som ser ut som en F-kontakt.A AndersS skrev:
Det som orsakade förvirringen var att jag och flera andra trodde att det var inkommande när det i själva verket är en utgående kabel.
Har inte sett det på ett fiberanslutet hus.tommib skrev:
Är det ett enfamiljshus eller flerfamiljshus?
Spelar inte någon roll. @sottias klev in igår med ett oerhört snyggt första inlägg och identifierade Intenoswitchen. Det var en lösning som förekom förut för att kunna använda befintliga antennuttag utan att behöva boxar till varje TV. Coaxen är alltså en utgående kabel till TS, inte inkommande. Det stärks av att den går upp på vinden där den troligen fördelas ut till alla antennuttag. Inteno har så vitt jag vet aldrig haft produkter för internet-över-coax (DOCSIS). Detta borde jag tänkt på redan från början.
Har aldrig sett sådan lösning. Koax i nätverk kom jag i "kontakt" med på 80-talet när ethernet dök upp som standard.😉tommib skrev:
Spelar inte någon roll. @sottias klev in igår med ett oerhört snyggt första inlägg och identifierade Intenoswitchen. Det var en lösning som förekom förut för att kunna använda befintliga antennuttag utan att behöva boxar till varje TV. Coaxen är alltså en utgående kabel till TS, inte inkommande. Det stärks av att den går upp på vinden där den troligen fördelas ut till alla antennuttag. Inteno har så vitt jag vet aldrig haft produkter för internet-över-coax (DOCSIS). Detta borde jag tänkt på redan från början.

