S sottias skrev:
Det där är en gammal Inteno XG6846 med en RF modul. Fibern termineras i den del som de plomberat med ett litet buntband. Kontakta nätägaren. Då jag inte ser ett separat fiberuttag har dom mest troligt svetsat fibern i bottenplattan och då går det inte smidigt att få bort hela enheten från väggen själv.

Den aktiva delen, själva CPEn kan du få bort om du öppnar plomberingen. Sitter troligtvis bara fast med en liten skruv.
Den övre delen var det bara att lossa på.

Tänkte om man kunde skruva loss dom två övre skruvarna. Luta hela enheten ut från väggen. Sedan stoppa ner tapet där. Men då kanske tapeten stuttar i nån fiberkabel där. Så dum idé?
 
tommib tommib skrev:
Dags att leta efter en hatt då....
Då är vi nog några till som får dela på den hatten. Man blir onekligen lurad av den inkommande kabeln från höger.
 
tommib
Som inte är inkommande utan utgående...




.... men ja, jag fattar vad du menar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib
M Mjauet skrev:
Den övre delen var det bara att lossa på.

Tänkte om man kunde skruva loss dom två övre skruvarna. Luta hela enheten ut från väggen. Sedan stoppa ner tapet där. Men då kanske tapeten stuttar i nån fiberkabel där. Så dum idé?
Klipp bort buntbandet och ta försiktigt av det locket. Då ser du hur det ser ut där fibern kommer in. Den borde ligga upprullad på ett gäng plaststolpar där inne.
 
tommib
1782078599861.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ så här borde det se ut, plus en RF-modul som ansluter i facket längst till höger på intenoswitchen. Inkommande fiber sitter i SFP-modulen till vänster.
 
M Mjauet skrev:
Den övre delen var det bara att lossa på.

Tänkte om man kunde skruva loss dom två övre skruvarna. Luta hela enheten ut från väggen. Sedan stoppa ner tapet där. Men då kanske tapeten stuttar i nån fiberkabel där. Så dum idé?
Testa öppna luckan och kolla hur dom gjort. Sitter ju mest troligt en liten fiber patch mellan deras fiberterminering och inkommande signal till själva CPEn. Sitter längst till vänster sett från din bild. Använder du tv modulen som det ser ut som, är det lite pilligt att få loss CPEn från bottenplattan då det sitter en anslutning mellan modulen och CPEn, men inte omöjligt.

Tänker att du kanske ska höra med nätägaren. Kan kosta dig om du tar sönder något du inte bör eller får pilla på.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
tommib
Om det finns en patchfiber så är det mycket enklare. Då kopplar man ur den och så kan man demontera allt. Pajar man patchfibern köper man bara en ny och sätter dit. Det känsliga är när blåsfibern termineras, där är det normalt väldigt tunnt och skört precis i skarven till pigtailkontakten man vanligen svetsar dit. Om du öppnar locket TS så ser man. Att bara öppna locket ska inte kunna skada något men var försiktig ändå.

En eventuell patchfiber kan avslöjas t.ex. av att det sitter ett skåp ute på sockeln till huset där inkommande fiber kommer in. Det är oftast en vit låda, typ 15x25 cm eller så och med en sån "varning för laser" gulsvart triangel. Om den är plomberad bör man inte bryta den plomben men det lilla vita buntbandet inomhus är inga problem att klippa.
 
Svårt att se på bilden vad det är för "kabel" som kommer in nedtill till höger på Inteno medieomvandlaren med väggbox, men kan vara en villapatch som kommer från en fiberbox placerad inne eller ute på väggen, där fiberanslutningen finns mot fibernätet.
Den röda upptill är an vanlig ethernetkabel som normalt ansluts mot en router, men kan även direktansluta till utrustning beroende av vilken port som används utifrån operatör. Inteno'n är en vanlig switch som kan ansluta fiber och få olika programvaror beroende av nätoperatör.
Sedan har det gjorts installationer där man avslutat inkommande fiber i väggboxen men då skulle det vara en dukt/fiberslang, oftast 5mm, som kommer in nere till höger men den ser lite för "mjuk ut".

Är det som jag skriver i första stycket kan man öppna locket på väggboxen och lossa den för att tapetsera, där är så det ska göras. Inte ovanligt att man beställer ett sådant arbete.

För att veta behövs ett foto på innehållet i väggboxens nedre del som har ett öppningsbart lock.
 
tommib
A AndersS skrev:
Svårt att se på bilden vad det är för "kabel" som kommer in nedtill till höger på Inteno medieomvandlaren med väggbox
Nej, det är jättelätt. Det är en koax, terminerad med en F-kontakt. Zooma in på bilden. Jag har aldrig sett ett fiberkontaktdon som ser ut som en F-kontakt.

Det som orsakade förvirringen var att jag och flera andra trodde att det var inkommande när det i själva verket är en utgående kabel.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är jättelätt. Det är en koax, terminerad med en F-kontakt. Zooma in på bilden. Jag har aldrig sett ett fiberkontaktdon som ser ut som en F-kontakt.

Det som orsakade förvirringen var att jag och flera andra trodde att det var inkommande när det i själva verket är en utgående kabel.
Har inte sett det på ett fiberanslutet hus.
Är det ett enfamiljshus eller flerfamiljshus?
 
tommib
Spelar inte någon roll. @sottias klev in igår med ett oerhört snyggt första inlägg och identifierade Intenoswitchen. Det var en lösning som förekom förut för att kunna använda befintliga antennuttag utan att behöva boxar till varje TV. Coaxen är alltså en utgående kabel till TS, inte inkommande. Det stärks av att den går upp på vinden där den troligen fördelas ut till alla antennuttag. Inteno har så vitt jag vet aldrig haft produkter för internet-över-coax (DOCSIS). Detta borde jag tänkt på redan från början.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det ser ut som koax och inte fiber? Skruva ner prylarna och tapetsera om du inte känner att dina skills räcker för att tapetsera runt.
I fibertrayen sitter det även en fiberCA-modul, alltså kabel-TV via fiber.
Coax-kabeln är utgående coax till tvapparaterna i bostaden.
 
Jag rekommenderar inte att lossa på den. Den ägs i regel av nätägaren och skulle det bli ett ärende någon gång kan det bli krångligt.
 
tommib tommib skrev:
Spelar inte någon roll. @sottias klev in igår med ett oerhört snyggt första inlägg och identifierade Intenoswitchen. Det var en lösning som förekom förut för att kunna använda befintliga antennuttag utan att behöva boxar till varje TV. Coaxen är alltså en utgående kabel till TS, inte inkommande. Det stärks av att den går upp på vinden där den troligen fördelas ut till alla antennuttag. Inteno har så vitt jag vet aldrig haft produkter för internet-över-coax (DOCSIS). Detta borde jag tänkt på redan från början.
Har aldrig sett sådan lösning. Koax i nätverk kom jag i "kontakt" med på 80-talet när ethernet dök upp som standard.😉
 
A Agorazo skrev:
Jag rekommenderar inte att lossa på den.
Klart man måste lossa den om man ska tapetsera! Allt annat är nästan straffbart slarv!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.